AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.387

E38 750, byta till "universal "stereo, var köper jag monteringspanel?

Jag har en E38 med DSP,och funderar på att sätta i en "vanlig" cd-spelare istället för den org. monterade navskärmen med DSP mm! Jag har inget behov av varken navigation,tv mm,utan vill endast ha en välljudande radio med cd eller usb funktion,och då letar efter en ersättningskonsoll för att kunna montera nåt enkelt med "enkel DIN standard"!
Men eftersom jag har en bil som har telefon,boardcomputer( som jag använder),verkar det som om dessa funktioner försvinner om jag bygger om,men finns det några alternativ/lösningar för att behålla
dessa funktioner?
Har kollat lite på tex Dynavin,men det verkar som om detta inte funkar tll E38!
Tacksam för tips och synpunkter på detta!!
Ha
50
Halvar Kotte
528i Touring -00
740ial -98 -Ralph-
Hej.

Är i precis samma sitts som dig.

Navigator med DSP.
Det jag kommer att göra är att låta orginal''stereon'' vara kvar och använda en enkeldin stereo.
Kommer montera av fronten på enkeldinen och dra kabel mellan display och själva spelaren, på så satt kan jag gömma den stora delen i tex. handskfacket och bygga en liten ram att endast a displayen i, kommer nyttja det lilla gallret uppepå inredningen vid rutan. På så sätt har jag kvar navigatorskärmen och ha orginallooken kvar och genom att nytja gallret behöver ingen innredning eller liknade förstöras.

Från enkeldinen kommer jag dra rca kabel till förstärkare i bagaget byta ut högtalare i fram dörrar och i hatthyllan bygga en bandpasslåda att montera en bas i.

I mitt fall kommer jag inte kuna nyttja orginal telefonerna som handsfree, OM jag inte lyckas koppla in dom på orginalhögtalarna som ska vara kvar i bakdörrarna.

I länken nedan kan du se en kabel som man monterar mellan display och spelare,
denna kabel är till en alpine och är likadan även till många av de senare alpine modellerena.
Orginalnummer till just den kabeln är :01V35647S01
Detta nummer uppgav jag där jag köpt allt mitt billjud och de skulle beställa hem en sådan. (TVBoden i svinesund) , finns säkert någon liknande kabel till andra märken.

Länk

I nästa länk har vi en som byggt en liten hållare att sätta displayen till stereon i,
på förgående sida i denna tråd kan man se att han byggt en egen kabel mellan display och spelaren.

Länk

Att tillägga är ju att bilarna med navigator har radiomodulen bak vilket innebär att du måste ha ISO adaptern bak och förlängningskabel för antenn och ström som dras fram till stereon.

En ram för enkeldin till e38 är väldigt svårt att hitta, stereon måste även isåfall monteras i vänstra övre hörnet för att inte ta i luftboxen bak,

Det jag tänkte göra först var att montera ur navskärmen och klä om träramen och bygga en egen enkeldin ram av den och lägga nav skärmen i handskfacket sen kom jag på att jag kanske kunde löda kabel mellan display och spelare och sedan hittade jag en orginalkabel att ha mellan display och spelare och det är det spåret jag valt att ta.

Ursäkta ifall det är dåligt skrivet kastade ihop detta rätt snabbt, och hoppas det hjälpte något.

Mvh
Magnus

Tack för svar! Detta du skriver är lite för stort projekt för mig! Tiden räcker liksom inte till ! Problemet för mig är att jag tycker att radiomottagningen är dålig+det är
lite strul med CD-växlaren som ibland inte läser dom skivor som ligger i mitten !
Det verkar som man är rätt begränsad om bilen har DSP !
Jag ska kolla lite om det kan vara nåt med antennförstärkaren,och en annan växlare har jag liggande!

Är sedan många år stort BMW,och speciellt E38 fan,och har rätt många olika modeller.Men på 2 bilar har jag DSP,och tycker att tex en E38 med "vanlig"
radio med till kopplad baslåda låter OK!

Så tack så länge ,så ska kolla lite !!

/ Thomas
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Jag har en cd-växlare till salu annars. Billigt.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Finns CD-växlaren kvar till salu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.