|
|
|
|---|---|
|
Har en 520 diesel e61 2009 . Drog släpvagnen med skoter på häromdagen och vid acceleration på sexan så kändes det plötsligt som om växeln hoppade ur som på en manuell låda. Den tappade all kraft. Felmeddelande kom upp att transmission Fault. You can drive the car but with limited acceleration. Contact BMW! Stannade bilen och startade om och då var det normalt igen. Testade senare att återigen accelerera på sexan och samma händer igen. Tyckte att innan det hände 1a gången så betedde den sig lite annorlunda. När jag låg på femman i motlut och tryckte på så växlade den till sexan. Normalt skulle den behållt femman eller växlat till fyran.... Bör man vara orolig om ett förestående haveri? | |
|
Har ett liknande felsymtom som du "Södden" Felkod 5088 Min bil, en E60 530i -04. Under den senaste tiden med jämna mellanrum så tappar den växeln mitt i körning oavsett vilken hastighet man kör. Vintertid mer sällan. Numera ofta. D på displayen försvinner, känns som om den hamnar i typ i N:läge. Stannar vid vägkanten, växlar försiktigt igenom. N = synligt på display. R= synligt på display. D= Går ej att aktivera, Ej synlig på display! När jag då väljer läget P: så lyser det röda kugghjulet ”Transmission fault”. Efter det kan jag fortsätta köra i Safe mode. *Om jag stänger av bilen när kugghjulet lyser så går den ej att starta direkt, !! som om inte P skulle vara aktiverat. Om jag däremot har Bilen avstängd ca 45-60 min, så startar den normalt, fungerar som vanligt igen, växlar lugnt och bra och inget felmeddelande på display. Fixat under de senaste verkstadsbesöket * Felkod 5088 – Bytt växelväljaren inkl givare. (2014) * Tätningen för kabelgenomföringen fixad i växellåda. (2014) * Ny automatolja + filter/sil är bytt för 2 månader sedan. (2015) * Uppdaterat mjukvaran (2015) Tacksam för tips! //Paintman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.