|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag går i funderingarna att lämna tillbaka min halvgubbiga Passat till företaget och köpa mig en X5 med V8 istället, 4.8is. Jag kör nästan inget i tjänsten längre och har 8 km till jobbet. Vill hellre ha en bil som jag vill ha om man säger så :) Men, priserna på X5 (både E53 och E70) blir jag inte riktigt klok på. Jag kan tänka mig en E53 för dem är sjukt snygga fortfarande tycker jag, men är inte begagnatmarknaden övervärderad på dem? Är det kanske bättre att köpa en E70? Eller tokpruta på en E53 för de kanske ska ner 50k för att det ska vara rimligt. Just nu skiljer det bara nån tusenlapp mellan den dyraste E53 och den billigaste E70 Utrustningen och designen såklart betydligt modernare på en E70, medan E53 har några av de klassiska BMW attributen. Input på för och nackdelar ? Oavsett val så är väl ägarhistoriken det viktigaste kanske på en sån bil.. det var bara lite funderingar från min sida var tvungen att skriva av mig lite ...:) | |
|
Ju fler bilar man har, ju mindre kul tid har man bakom ratten låter det som. Självklart du ska ha en rejäl V8 SUV att klimatkompensera lite med och just bensinarna är så överkomliga prismässigt för alla är inne på diesel. Svensksålda är 30% billigare försäkringspremie på. På alla rekommenderas att göra SmartDnamärkning, www.smartsand.se sätta Interas låsbultar med hårdmetalltopp på som det inte går att slå en hylsa på och få av låsbulten samt kanske även en GPS-spårningsenhet. Är budgeten 200, 300 eller 400kkr? Bensinförbrukningen får du räkna med 2 liter minst med 8km:s färder. tunga bilar över 10k mil brukar behöva ses över i leder och stag innan 20k mil. Det blir lätt 10kkr per axel. Annars bara noga koll av historik och bakgrund, import funkar bra om det är en privatperson som tagit in den för att nyttja själv några år främst. Lärr oxh låta Perre testa rubbet för en tusenlapp eller två, kan spara det tiodubbla lätt om något upptäcks. Om du drar några länkar kanske vi kan göra en rimlig bild? På billupgifter.se ser du hur länge en bil ägts av en bilfirma. Betänk att de har kreditfinansierade lager och över 90 dagar i lagret är det rejält prutaläge och 180 dagar? Ja motbjudande skambud kan nog övervägas om de placeras ödmjukt. Mvh Asken |
|
|
ha ha 130´n kör ju frugan mest runt i. 850´n står ju mest i garaget, men den funderar jag på att sälja för jag har även ett gediget båtintresse och i hamnen ligger en DC med dubbla klimatkompenserande Mercruiser V-8:or. Båt tar sin lilla tid och energi så åttafemtin står mest. Jag bor så pass nära jobbet att jag överväger att börja cykla osv till jobbet, både mer hälsosamt och klimatsmart. Och så tar man bilen de eventuella dagar man har externa möten. Jag vet att att det är en ekonomisk idioti att återlämna en förmånsbil som kostar mig runt 2500 kr per månad + diesel jag kör upp mot en 4.8is. Men, de är ju så jäkla brutala :) Kan tillägga att jag får en ersättning om 5000 kr per månad brutto om jag kör privatbil så effekten blir ju runt 5000 kr netto att leka med, inkl besparing av förmånsbeskattning. budgeten är antingen lagom hög eller att jag får en finare äldre till ett bra pris. Men säg allt från 100-250K. Fördelen med äldre bil till bra pris förutsatt att den inte går sönder hela tiden är att då blir det ekonomiskt helt ok att åka V8. Menar du att man ska åka till Per i Huddinge med bilen innan köp som en form av M-test? Tänkbara objekt: E53, få ägare och svensksåld (7st) Länk E70, gått lite längre, lite fler ägare osv men jävligt snygg Länk E70 få mil Länk E70 snygg Länk Tror dock att det är duktigt prutläge på alla !!! Jg kollar varje objekt via en kompis på Bavaria i Solna vad som är gjort (vad de kan se). På den E53 ovan är luftfjädring bytt bl a. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
E53an har riktigt slitet skinn på förarstol plus att den firman har jag aldrig fått ngra bra vibbar ifrån. Ser ut att vara omlackad dörr höger fram om man ser till bilden (kan vara synvilla men ser ut som om underarbetet inte är tipptopp) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Tack för input Jo jag reagerade oxå över hur slitet det skinnet är. Frågan är hur man lyckas med det på 3 brukare och 12500 mil? Carfaxrapporten ser bra ut. Vi var och kollade på den och den ser fin och välvårdad ut för övrigt. De har ju haft den sen januari förra året och borde väl vara sugna på att få iväg den samtidigt som man såklart undrar varför den inte blivit såld ännu... E53 4.8is med det miltalet och få ägare växer ju inte precis på träd.. |
|
|
När det gäller slitet skinn så tror jag att BMW använder sig överlag med en typ som är känsligare och inte lika tåligt som tex MB mfl. Jag tycker att det är ofta som man ser bilar från bmw med under 10k mil som har ett slitet förarsäte. Eller vad tror ni? |
|
| En totalkoll på bavaria Danderyd skulle jag rekommendera. Bilcity är som ullared enligt mig men för bilknarkare med låga förväntningar. Koll särskilt på fram och bakvagnsdelar, byte av olja och filter i automatlådan och bra däck för de är dyrare än de flesta.Skinn fixar colorglo för ett antal Tusenlappar per stol. Pruta pedantrekondtkompensera för alla Miljöbilar:-) | |
|
de har väl olika skinn. I min E39 540 som jag hade förut var det typ samma skinn som i X5;an och det blev oxå lite slitet men närmare 15 000 mil. Vidare en E34 jag hade med ett betydligt "hårdare" skinn den hade gått 40 000 men skinnet såg inte alls slitet ut. Jag har kollat bilen via en kontakt på Bavaria Solna, den har bytt luftfjädring i bak tror jag det var och så några servicar. Men de kanske inte kan se saker som är gjorda i Danderyd. Men, är det bättre att lägga lite mer pengar då och ta en tidig E70? Eller är det risk för mer problem med de..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.