|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ett exempel på bolagens detaljnivå och ett bevis på hur meningslösa diskussionerna är om vilket bolag som är billigast... För ca 10 år sedan jämförde jag och en kompis premien för en begagnad MB 320 CE. Vi är födda samma år, tog körkort ungefär samtidigt och ingen av oss hade vid tillfället orsakat någon olycka. Vi bodde dessutom vid tillfället i samma stad (Lund, ca 100k invånare) men på varsin sida om järnvägstationen, dvs ca 200m ifrån varandra. Hans premie blev 1000kr billigare än min på ett av bolagen, hos ett annat bolag var däremot min billigare med 250kr :-) En annan tanke....Har någon av er lyckats förhandla bilpremien över telefon utan att köpa till något extra? Mina erfarenheter är att det är omöjligt att bara försöka be om en billigare försäkring - enklare då att byta bolag. Enda gångerna jag lyckats få ned premien är om man samtidigt köper villaförsäkring/olycksfall etc och får en bättre paket-deal totalt sett. Det säger också en del om hur "sugna" eller rättare sagt "o-sugna" bolagen egentligen är. |
|
|
Vad är det som säger det inte är andra parametrar som styr, även om man bor på samma postnummer? Vad en försäkringstagare har för "historia" i övrigt borde rimligtvis påverka mer än om man bor ett par hundra meter från varandra. Dylika ovetenskapliga jämförelser säger ingenting. Pratar vi dessutom automatgenereade internetpriser på premie så tror jag helt klart att det i mångt och mycket är lite av ett lotteri... MVH Christofer |
|
|
Jag tror inte. Jag _vet_ att försäkringsbolagen använder noggrannare position än postnummer för att bestämma risk. Spånga är ett klassiskt exempel. (Adresserna nära Tensta har märkbart högre premier än andra änden) Internet och telefonförsäljning spelar ingen roll. Båda går mot samma bassystem som sätter premien. Det är inte direkt någon gissningslek när man sätter premie... ------- //Lövet |
|
|
Nej, och det lär vara betydligt många fler parametrar om försäkringstagaren som styr än var denne bor. Därför blir högst ovetenskapliga jämförelser som att man jämfört en lika gammal person som bor på ungefär samma ställe helt oväsentliga... Har försäkringstagaren tidigare haft en försäkring i bolaget/koncernen, vad jobbar denne med, är man medlem i någon förening/samfund, är denne straffad, vilka bor i hushållet och så vidare..? MVH Christofer |
|
|
Adress, ålder, boendeort, bilmodell och förarens tidigare skador i samma bolag är i princip det man kan gå på. Ju djupare man kan dyka i varje faktor desto säkrare premiesättning. Kön får inte längre användas. Yrke används inte. Straffad används inte.* Nåt många glömmer är att "samma bil" sällan är samma bil. Årsmodell, motoralternativ, transmission, ursprung, spelar stor roll. En Passat av årsmodell 2008 och 2011 kan mycket väl ha helt olika premie trots att det för gemene man är "samma bil". * Nu pratar jag bara om bilförsäkringar ------- //Lövet |
|
|
Jag är ganska säker på att om man i extremfall skulle jämföra samma regnummer mellan en kvinna och man födda på samma dag boende på samma adress så skulle premien skilja... Farsan brukar alltid jämföra premie mellan sig och morsan, de är 59 resp. 56 år. Farsan har hittills, efter många jämförelser, alltid haft lägre premie än morsan. Detta trots att han, till skillnad från morsan, orsakat skador och blivit av med körkortet på senare år. Så vad man officiellt inte tar hänsyn till är inte detsamma som att man faktiskt inte gör det. Lite detsamma som att man inte får ta hänsyn till att en yngre kvinna troligtvis skall ha barn när man anställer... Det jag tidigare menade med att beräkna premien online, är att eftersom det inte sitter en handläggare och beräknar dessa så blir de oftast dyrare och mer schablonartade... MVH Christofer |
|
|
Det gjorde det förut, men det är inte tillåtet längre. Länk Kvar finns skillnader körkortsår i ditt exempel som kan förklara olika premie. Tyvärr har du fel i hur premien sätts. Även om du pratar med en person i telefon så räknas premien ut av samma bassystem som även ger priser till internet. Säljarna kan inte göra någonting åt premien annat än att i vissa fall ge rabatter genom helkundserbjudanden och liknande. De som sätter premietarifferna (som sedan matas in i systemet) är aktuarier och de pratar du aldrig med som vanlig kund. De har annat för sig. Som att prata med mig bland annat ;-) För info kan tariffer ändras flera gånger per år. En förklaring till "obegripliga" premieskillnader som rapporteras ovan. ------- //Lövet |
|
|
Körkorts vid 18 års ålder i ovanstående exempel -73 resp -76. Har körkortsår verkligen betydelse när det överstiger 30 år? Däremot får farsan ibland en för hög premie när han beräknar online, just därför att han blivit av med kortet på senare år och att kör körkortsår beräknas från när han fick tillbaka det. Korrigeras när han ringer och frågar. Ett bra exempel på att premieuträkningen på internet inte är speciellt sofistikerad... MVH Christofer |
|
|
Systemen som räknar premie är samma. Alltid. Oavsett om man pratar med någon eller slår via internet. Naturligtvis finns begränsningar, systemet kan inte gissa sig till att körkortsåret som är registrerat inte stämmer. I det fallet finns en poäng med att prata med en person. Normalt sett kommer du få lägre premie på internet än om du ringer bolaget. Merparten av bolagen ger ~5% internetrabatt direkt första året. Svårt att säga vad som orsakar premieskillnaden på de två personerna ovan utan att se det som är registrerat om kunden. Om en exempelvis anmält skada men inte den andra kan det slå i premien osv. Eftersom det är olagligt att skilja på kön numera dock så är det inte det som orsakar. ------- //Lövet |
|
|
Crille: Nja, så "ovetenskaplig" skulle jag inte kalla jämförelsen. Både jag och min kompis är uppvuxen i samma område och är båda tidigare ostraffade så en mycket mer likriktad grund för en premie är svår att hitta :-) Om du har något bättre exempel än ditt allmänna "troende" så vore det intressant. |
|
|
Lövet: Vad man gör eller inte gör i teorin är inte detsamma som i praktiken. Men får inte gör skillnad på folk men gör det ändå, tur är väl det ibland... Kristoffer_L: Skulle inte säga att det är någon i den här tråden som kommit med mer än allmänt troende. Sen kan ju folk referera till att de "vet" hur mycket de vill. Jag är övertygad om till och med de flesta som jobbar på försäkringsbolagen inte en vet vad som avgör... MVH Christofer |
|
|
Det som sätter premierna är aktuarier som utgår från statistik dels för bilmodellen, dels för dig som person. Detta görs inte per kund manuellt utan utgår från tariffer som sedan resulterar i premier som man får tillgång till antingen via en säljare eller internet. Det är så det går till. Jag är _inte_ aktuarie själv och kan inte påstå att jag klarar av statistikuträkningarna som de gör. Däremot har jag träffat ett par i jobbet och även medlyssnat på kundcenter som säljer försäkringar i telefon. Därigenom att jag sett med egna ögon att säljarna inte själva räknar fram någonting utan bassystemet ger dem premierna. Detta gäller åtminstone de två försäkringsbolag (av de 4 stora) som min arbetsgivare gör affärer med. Utgår från att de andra funkar likadant eftersom försäkring är en mycket standardiserad vara. ------- //Lövet |
|
|
Jag har faktiskt jobbat med att sälja försäkringar, iofs för många år sedan så helt diskvalificerad från att ha en uppfattning om hur premie sätts är jag kanske inte trots allt :-) Men det stämmer att det är komplexa algoritmer som beräknar premierna, dock finns det ett par huvudfaktorer som är de som spelar störst roll. I större städer spelar även adresser större roll än postnummer som redan nämnts. |
|
|
Bemärk att jag inte argumenterar emot att det skulle vara många parameterar som styr eller att det finns ett bassystem... MVH Christofer |
|
|
Andreas_L: Yups, du har rätt, jag jobbar själv 'nästan' i branschen, dvs levererar systemen till dessa bolag. Dock, de parametersätts och man sätter viktvärden så min konstiga fråga blir, lägger man högre riskvärde på en dyr gubbig bil än en sportig liten entusiastraket? I mitt huvud har en M135:a betydligt större risk att hamna i risiga situationer pga 'oss' som gillar att köra, den M550 jag ser körandes brevid mig i Bromma varje morgon körs av en 50+ gubbe och tror inte han kommer ställa till med alltför mycket, dvs jag skulle ha lagt större riskviktning innan simuleringen körs på M135:an. Eller annat exempel, BMW orignalförsäkring har sjukt hög självrisk på en 335D gällande vagnskadegarantin, varför? Kostar det dubbelt mer att laga ett stenskott på en dörr på en 335D jämfört med en 318D? eller får 335D oftare stenskott som bör åtgärdas? |
|
|
Är du Cobolprogrammerare? Bra timpenning just nu i så fall ;-) Jag kan som sagt inte svara för vad som ligger bakom riskskillnaden mellan de två modellerna. Kan bara konstatera att man har statistik som pekar i den riktningen. Det finns ju två aspekter inte att förglömma, dels dig som förare, dels själva bilen. ------- //Lövet |
|
| Påverkar ekonomiska parametrar, tänker på de som bor i samma område med likvärdiga bilar? En grundlig uc tas väl inte, men det borde väl gå att göra enklare kontroller såsom inkomst och eventuella betalningsanmärkningar. Om man beställer något på faktura från exempelvis Klarna så kommer det ingen kopia på den form av upplysning de tar. | |
|
Det görs ingen kontroll av inkomst på det sättet. Det kommer dock ordna sig själv om du bor i ett område av mestadels etablerade skötsamma personer så kommer det slå igenom på din premie eftersom antalet skador i området är lågt. Korrelationen mellan disponibel inkomst och skador är tydligt. Att vara ensamt välbärgad i ett stökigt område kommer dock inte sänka din premie. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.