|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag levde i tron att 'busbilar' var dyrare att försäkra än 'gubb bilar' men kanske hade fel. Kör en M135 idag och ser att en försäkring på en 335D touring (ny) kostar exakt precis lika mycket som M135:an. Ovan spelar ingen roll, ty har bestämt och beställt, men jag kanske hade fel, trodde att M135:an var dyr i försäkring för mig men ser nu att en 3-serie touring kostar exakt samma (eller spelar det roll att den är välmotoriserad?) | |
|
Det som styr är modellens historiska, och förväntade, skadekostnader tillsammans med din bedömda sannolikhet att råka ut för en skada. ------- //Lövet |
|
| Ålder,effekt,bostadsort,skadestatistik är några parametrar. En annan är förmodligen att varje försäkring (läs försäkringar för ägare av 335D) skall vara lönsamma för bolaget, mycket skador och/eller oaktsamma förare kan påverka premien i "fel" riktning. En annan parameter kan vara hur "sugna" de är på att försäkra modellen, ett bolag kan se modellen som helt ointressant med en premie därefter medans ett annat bolag kan erbjuda en högst "rimlig" premie... | |
|
"Sug" är en icke-existerande parameter när man sätter försäkringspremier. Alla försäkringsbolag vill försäkra alla modeller så länge man har statistik att sätta rätt premie så att modellen bär sina egna kostnader. Skillnaden i försäkringspremie beror på att alla bolag har olika skadestatistik på modeller och viktar olika parametrar olika hårt. Förarens ålder kan väga tyngre på ett visst bolag än ett annat. Ett annat kan väga effekt hårdare, osv osv. ------- //Lövet |
|
| Fast det måste finnas några parametrar till utöver ovan nämnda. Har gått i importtankar och försökt att få ett förhandsbesked vad ev försäkringspremie kan tänkas landa på. Svaret har då blivit att de måste ha ett svenskt regnummer att gå på för att kunna ge något svar. Istället har jag blivit ombedd att leta upp någon likadan, privatimporterad bil som de kan slå på. Har gjort så och gett de tre olika regnr för tre bilar av samma modell och årgångoch med ungefär samma miltal som den jag funderat på att importera. Premien har då varierat (helförsäkring) från ca 5500 för en svensksåld, nån hundralapp till för en annan, privatimporterad, till runt 10000 för den sista, också privatimporterade bilen. Och detta i samma bolag och med mig som försäkringstagare. Uppenbarligen bedöms olika bilar av samma ålder o modell olika. Frågan är bara vilka faktorer som återstår som gör att vissa bilar blir nästan dubbelt så dyra att försäkra som andra med synbarligen samma förutsättningar? Kan det ha att göra med vilken dokumentation man kan presentera för den importerade bilen när den försäkras första gången? Eller hänger det ihop med vem som importerar och i så fall, vad är det som styr där? Nyfiken på att höra era åsikter vad som styr, försäkringsbolaget kunde, eller ville inte, förklara hur det kunde skilja på det här sättet. | |
| Jo..."Sug" är definitivt en faktor, om än i "gråzonen". När jag tecknade försäkringen för min senaste bil fick jag premier på mellan ca 18000 upp till lite över 60000. O detta för en bil som är värd nånstans mellan 100-115". Med andra ord, om de är "sugna" på att försäkra modellen i fråga får man en rimlig premie, i annat fall en helt orimlig. Det fattar även de att ingen vid sina sinnens fulla bruk försäkrar en bil värd 115' för 60´/år, dvs de har satt prmien så högt för att de inte vill ha modellen i fråga, o skulle nån trots allt teckna en försäkring så får de betala dyyyyrt. Att sälja n försäkring är i mångt o mycket som att sälja "vad som helst". Ibland finns det säljare som sätter ett höööögt pris, går det så går det, men det gör absolut inget om ingen köper...Det är det jag menar med "sugna", Lövet 105 år... | |
|
Det är mestadels slumpen som styr premien vad det verkar. Finns ingen annan förklaring till alla sanslöst ologiska skillnader i premier. Förutom slumpen så ingår absolut suget som en viktig faktor. |
|
|
Försäkringsbolag har vissa kvoter att hålla sig inom för att hålla riskerna i schack. När tex för många 20 åringar försäkrat sina sporthojjar så höjjer de premien kraftigt för att inte få fler. Jag vart mäkta förvånad när helförsäkringen på min Camaro SS 315hk bara gick på 4700kr, jag är kille 27 år :P |
|
|
Tack för alla svar! Joo, förstår att mycket påverkar, men när man har redan en bil i försäkringsbolaget och tittar på ny, samt diskuterar att alla parametrar är samma så är det förstås då ju enbart bilen som bestämmer priset. Jag som M135 förare anses alltså mindre riskbenägen än med en gubbig 335D kombi :) Jag trodde t.ex. att en X5 3.0 är billigare att försäkra än en M135, ty ingen kör ju 'inspirerat' med en X5:a, dock kanske den har många 'östermalmdams skador' ;) Troligen är det inte så enkelt, kanske också bilens pris spelar en stor roll, dvs att försäkra en kombi för 650tusen är minst lika dyrt som en motorstark halvkombi för 450tkr? |
|
|
Det kan omöjligen vara slumpen som avgör - mina försäkringar har blivit klart billigare de senaste åren vilket även gäller prestandabilar som var omöjliga att teckna för 10 år sedan. Sedan spelar bostadsort stor roll samt inte minst skadestatistik såklart. Slutligen så stämmer det att vissa bolag ibland kör kampanjer där de försöker få över kunder från andra bolag. |
|
|
Naturligtvis är det inte sug eller slump som avgör. Sådana uttalanden visar bara hur påfallande lite förståelse man har hur en försäkringspremie sätts. Så länge man kan få en kund att betala de premier som täcker skadekostnaderna är alla modeller lönsamma att försäkra. Är det något försäkringsbolag kan så är det att räkna vilket märks om man sitter ner med en aktuarie. Däremot kan inte allmänheten det... Men återigen då: Det som styr en försäkringspremie är de förväntade skadekostnaderna. Ingenting annat. Alla försäkringsbolag räknar fram de förväntade kostnaderna till olika nivå eftersom de har olika statistik och beräkningsmodeller att utgå från. Det förklarar de väldiga skillnaderna mellan bolagen, framförallt på modeller som ligger på höga nivåer i en del parametrar. En högriskbil kommer alltid få större skillnader mellan bolag än en lågriskbil. Det är ren matemat Vad gäller skillnaden mellan 3-serien och X5 är den absolut högsta skillnaden förklarad av att X5 stjäls systematiskt av utländska ligor vilket inte sker på 3-serien. Där försvinner delar såsom airbags och xenonljus imellanåt dock. Dyra delar förvisso men inte 600.000:- som det kostar när en nyare X5 försvinner ur landet. Då försvinner dessutom flera stycken samtidigt. ------- //Lövet |
|
|
Naturligtvis är det inte slumpen som avgör, man ska inte ta allt som skrivs på internet på fullt allvar. :D Däremot stöter man ofta på helt ologiska premiesättningar. Som min fd 525 som var nästan dubbelt så dyr att försäkra för kompisen jämfört med för mig. Samma bolag och alla förutsättningarna i princip identiska. Då blir man fundersam på hur premiesättningen fungerar. |
|
| Fast jag undrar ändå hur det kan komma sig att ett försäkringsbolag vid ett o samma tillfälle sätter två helt olika premier på två i princip identiska bilar som båda är privatimporterade? Vad är det för faktor som får bolaget att bedöma deras risk för den ena bilen så mycket större än den andra att det motiverar en dubbling av premien? | |
|
GE: Förklaringen i det fallet lär vara att din kompis ansågs som en större risk. Exempelvis kan det skilja enormt bara på 200m avstånd mellan två bostadsadresser. Varsin sida av en väg, gångtunnel, järnväg och liknande kan göra att premien sticker iväg. För det är med den detaljnivån man räknar premie. ------- //Lövet |
|
|
Geografiskt kan det knappast vara mer än postnummer som styr... MVH Christofer |
|
|
Det är det. Noggrannheten är långt högre. Som sagt, rutnätet är delvis nere på hundratalet meter i vissa områden. ------- //Lövet |
|
|
Jo "suget" ÄR en faktor, Herr 105 år. Jag skall förklara så även du förstår. Nytt försäkringsbolag på marknaden, eller för den den delen ett befintligt som vill ta större/nya marknadsandelar/marknadsområden. De kan då välja att "köpa" sig marknadsandelar/marknadsområden genom att *tada* sätta rimliga premier vilka INTE alltid är beräknade på det sätt du säger. Jag har en del kontakt med försäkringsbolag vilka ibland ger sig in på nya områden, områden de har noll erfarenhet av ibland. De får alltså göra en riskbedömning utan någon egen statistik. De tittar förmodligen på hur konkurrensen är inom "affärsområdet" och gör sedan en bedömning av hur "sugna" (intressant, vilka möjligheter det finns att tjäna pengar osv osv) d är o får helt enkelt sätta en "gissad premie". Just inom det område jag har en aning koll på så är det ytterst svårt att sätta premien "rätt". Skadekostnaderna beror givetvis på hur produkterna kommer hanteras, o här antar jag att man räknar med att de får leva ett rätt hårt liv, men även hur bra/dålig kvalite/konstruktion de har, för det kommer påverka skadeutfallet markant. Och eftersom dessa produkter tillhör en kategori vilka designas/konstrueras om titt som tätt så försäkrar man produkter där man egentligen har ingen koll alls vad gäller produktens kvaliteter, man får helt enkelt gå på eventuella tidigare erfarenheter av produktkategorin, vilka inte alls behöver vara indikativta för hur skadeutfallet kommer bli...Så återigen, så får de alltså avgöra hur "sugna" de är på att köpa sig marknadsandelar, antingen så tar de i så de skiter på sig, men då lär de inte sälja några försäkringar alls, eller så lyssnar de på försäkringsmäklaren som gissnings vet hur de bör ligga prismässigt för att kunna köpa sig marknadsandelar, sedan så får de justera premien när de väl har ett eget statistik underlag... Det borde vara samma med bilförsäkringar, det finns faktiskt bolag som VÄGRAR försäkra M-modeller, vi kan då enas om att säga att de är absolut inte "sugna" på att ta risken. Sedan finns det andra bolag som är av helt annan inställning, ett tag iaf, dvs man köper sig marknadsandelar genom rimlig prissättning o höjer sedan vart efter, där har man en förklaring till varför det kan skilja så mycket mellan de olika bolagen. En annan faktor vad gäller försäkringar är så klart hur stor försäkringsstocken är samt hur riskfördelningen ser ut inom denna stock, men det har en tidigare skribent redan varit inne på |
|
|
Det där hade ju kunnat stämma om det etablerades nya försäkringsbolag med jämna mellanrum. Det gör det inte på bilförsäkringssidan. När såg du ett sist? De fyra stora är i princip totalt dominerande. Att premier höjs och sänks är inte "sug". Det är uträkningar om var man kan hitta lönsamhet, på kort eller lång sikt. ------- //Lövet |
|
|
Tja, inte ett nytt bolag men jag kan ta Aktsam som exempel. Aktsams tidigare policy var att försäkra "vanliga vardagliga bilar med inte för mycket effekt". Alltså så var det tvärstopp för mina bilar. MEN när jag ringde de för typ 7 år sedan så gick det helt plötsligt utmärkt, dessutom till marknadens klart lägsta pris, så jag hoppade på. Typ 4 år senare hade premien gått upp med typ 50% o de låg ungefär "lagom" med premien. Vad var det man gjorde de första 1-2 åren? Jo man var "sugen" på att få in dessa "kunder" o räknade med att de skulle stanna kvar när man höjde premierna. Man köpte sig en försäkringsstock i korta ordalag, man såg en möjlighet till lönsamhet "inom kort", du kan kalla det uträkningar om du vill jag kallar det för "sugen". |
|
|
Aktsam är inget försäkringsbolag utan bara ett varumärke inom Trygg-Hansa sedan 1998 (=de har tillgång till all statistik därifrån). Det som styr vilka bilar som försäkras av Aktsam är inte bara bilarna i sig utan också ägaren. Bedöms du som en bra kund får du försäkra andra bilar än en dålig kund. Att du blir äldre som person innebär att du får försäkra andra bilar än du fick till en början. Att nya kunder vanligen får lägre premier är däremot vanligen sant i de flesta bolag. Styr dock vanligen genom rabatter, inte att tariffen är sig är lägre (hårklyveri men det har viss betydelse) Det beror dels på att man vill köpa in nya kunder men det beror ibland på att du som kund, ju mer bolaget lär sig om dig, klassar upp din risk. Vill du börja om på noll igen i samma bolag är det bara att byta till annat i 18 månader. Längre än så får ett försäkringsbolag inte spara personinformation för en inaktiv kund. ------- //Lövet |
|
| Tja,,,Iaf tidigare innan 2005 så försäkrade Aktsam INTE bilar med över typ 200 hästkrafter, det är jag helt säker på eftersom det var det som sades i telefon, inte bara till mig utan även andra. Jag tycker att din mening "Det beror dels på att man vill köpa in nya kunder" får summera, jag kallar det för "sugen" (observera att jag använt mig av citationstecken hela tiden) du får kalla det för va du vill, kontentan är densamma. För övrigt så verkar Vardia ha tagit över Aktsams gamla roll, nu när de bara försäkrar "Vardagliga bilar..." | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.