|
|
|
|---|---|
|
Hej alla experter! Har en BMW 525 från 2004 som sedan en tid tillbaka hackat efter att jag växlat och gett gas (i synnerhet treans växel) men som på senare tid omfattar även andra växlar; tvåan och fyran. Inte ettan av någon anledning. Problemet är signifikant vid start av bilen sedan ute i trafik är det lugnt, dvs när jag kört på alla växlar och det gått ca 5 min. Vad är detta? Var inne på BMW som provkörde och inte tyckte sig hitta något problem, efter deras felsökning hade de hittat nada och jag var tvungen att ta ut den därifrån. När jag kopplar, växlar och därefter ger gas så kommer snabba hackningar som känns. Dock inte på farter över 60km/h och efter själva inledningen av körningen tror jag aldrig fenomenet har inträffat. Tips/idéer? Tack på förhand! We ride together - We die together | |
| När byttes stift sist? | |
| Stiften byttes i augusti 2013 dvs 1,5 år sedan! | |
|
Hur långt har bilen rullat på den tiden? Exakt vilka stift monterades? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bilen har gått ca 1700 mil sedan dess, alla stift byttes i sedvanlig ordning hos en MECA verkstad, har ej kvittot kvar men det var ett välkänt märke på de.... | |
|
"välkänt märke" räcker tyvärr inte för de motorerna, de är väldigt kinkiga för exakt rätt stift! Du SKALL använda NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP (DQI går också bra) - allt annat är som att be om problem... Andra stift kan fungera ett tag, men när de blir lite slitna kommer tändmissarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Jag ska se om jag har ngt kvitto kvar, annars ingen aning! Kan du utveckla ditt resonemang? Om jag har "rätt" stift: Vad kan det då bero på? Om jag har "fel" stift, är det något allvarligt som tär och kan förstöra andra delar? Och som måste åtgärdas omgående? Tack för ingående tips! We ride together - We die together |
|
|
Motorerna är kinkiga och går inte bra om det är fel stift - de är extra känsliga när stiften blir lite slitna. Anledningen till att du skall använda BKR6EQUp eller FGR7DQP är att det är fyrelektrodsstift med mittelektrod av platina (DQI-stiften har mittelektrod av Irridium) och dessa stift har mycket lång hållbarhet (minst 10.000 mil) samtidigt som de har mycket bra självrenande egenskaper då de bränner rent sig med "glidgnista" över porslinet. Om stiften inte är sopslut, lär de inte skada något annat, är de riktigt slitna kan det öka påfrestningen på tändsystemet som t ex. tändspolar (som för övrigt också är en tänkbar kandidat - vanligt fel!). Det är lätt att lossa ett stift för att se vad det är för typ och hur det ser ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.