|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att detta är ett BMW-forum. Jag har också haft massor med BMW, och kommer att behålla min 3-serie E46. Har dock en knodd till på ingång och behöver komplettera bilparken med en stor familjekombi. 3-serien är för liten. Min jag vill inte spendera mer än 100-150'. Jag skulle gärna vilja ha en BMW 5-serie. Jag tycker dock att den som då blir aktuell - E61 - är så sjukt ful. Jag kan inte med strålkastarna på den bilen alls. E39 är för gammal och daterad, och F11 är fortfarande för dyr för att jag ska köpa. Så jag tänkte istället köpa en E-klass kombi. Jag har hört något om att 2007-2008 har bättre rostskydd än tidigare modeller. Det jag inte har en aning om är vilken motor eller utrustningsnivå jag ska försöka hitta. Jag vet att många här har erfarenheter av Mercedes E-klass också, jag vore hemskt tacksam om ni delar med er lite av era tankar kring denna bil. Brister/svagheter.. vad man ska undvika? | |
| Såg nu att det finns en forumdel för "övriga bilmärken", kan någon moderator flytta över tråden? | |
|
Härdningsfel på balansaxeln på E280 och E350 av vissa årsmodeller (=svindyrt). I övrigt ska den hålla ihop bra. Hög skatt på dieselarna. Undvik pre-facelift, de rostar förfärligt. ------- //Lövet |
|
|
Ok, hur är E200.. räcker den till för att klara omkörningar utan att reta ihjäl sig? Hur är lastutymmet i E-klassen jämfört med t.ex. Ford Mondeo eller V70? Jag behöver absolut inte ha något krutpaket, viktigare är att den går tyst och är pålitlig. Har även kollat på R-klassen, det är ju en helt annan typ av bil, men dom verkar dela motorer med E-klass från 320 och uppåt. Någon som kan säga något om E320 CDI eller R320 CDI? |
|
|
E200-motorn som heter M271 är riktigt, riktigt problemtyngd, med en kamkedja som sträcker sig. Det går att byta i preventivt syfte, det är inte ens speciellt dyrt, men man bör vara medveten om att bilen ena dagen går hur bra som helst, men rasar nästa. Första årsmodellerna har sbc-bromsar = dyra att hålla efter den dag pumpen rasar. Jag hade köpt en själv, om det inte var för de ovanstående problemen. |
|
|
SBC bromsar är pre-facelift. Som sagt, köp facelift av flera anledningar. E-klass är som jag förstår det större i bagaget än V70 i vissa riktningar men inte andra. Bagaget är STORT i alla fall, betydligt större än 5-serien. R-klass skulle jag vara tveksam till, den ser ju fullständigt bedrövlig ut. Dessutom är den tydligen inte så stor som den verkar. Har aldrig testat en dock. E320CDI har hög skatt men är annars bra på det mesta. Inte det snålaste på marknaden men härlig ton i motorn. ------- //Lövet |
|
|
Nya 5-serie lastar 560l, V70 575l och nya E-klass 600l eller mer. Om man ska vara petig verkar bagaget i E-klass var betydligt större än i både 5-serie OCH V70. V70 är förmodligen fortfarande bra på att lasta fyrkantiga kartonger eftersom bilen ser ut som en. |
|
| Luftfjädring är en källa till pannveck.. | |
|
CooRee, du pratar nog om en annan generation av E-klass. 100-150 räcker inte till en sådan annat än riktiga långmilare. Luftfjädring är inte standard om jag minns rätt på annat än dyraste versioner (E500 osv) ------- //Lövet |
|
|
Lövet, är det verkligen så mycket rost på W/S211 prefacelift? Kan inte minnas att jag någonsin sett en sådan med rostangrepp men det behöver ju inte betyda något. /Masten |
|
|
Tyvärr ja. Hjulhuskanter, motorhuv, bagagelucka, dörrarnas ner och insida - allt rostar tyvärr. Ordentligt dessutom. Det svåra vad gäller facelift är egentligen att avgöra om de är bättre byggda eller bara inte hunnit börja rosta än. Men där åtminstone har jag nog knappt sett en enda rostig. ------- //Lövet |
|
|
Det är inte 210 vi snackar och rostskyddet spec på facelift, men faktiskt pre-facelift 2004-2006 också, är ingen deal-breaker som jag ser det, speciellt som man kan/bör Dinitrola oavsett. Jag hade en rostfri, sen 2005:a, (iaf när jag sålde 2013). Huv och framskärmar (samt baklucka på sedanen) är i aluminium, så man måste nog snaska i sig både en och två röda flugsvampar innan man hittar rost där. Om du är petrolhead, försök hitta en med 6:a tillverkad 2008 eller 2009 (kanske också sent 2007). Balansaxelproblemet är fixat vid det laget, och ju senare desto bättre är extra sant i W/S211-fallet, inte minst vad gäller 7G-troniclådan. Men den slipper man med 4-MATIC om inte annat. Törstig med 5-vx och 4-krafs? Ja, men det tar man igen i form av fin prutmån. Finns nog inte många dylika att välja på norr om Östersjön dock. Fantastisk bil - när den är på humör ;)! |
|
|
Länk Länk ------- //Lövet |
|
Terry N |
Ägde en E 200 2007 (facelift)kombi i fyra år fram till i höstas. Bagaget är 690 liter, mkt Bra utrymme. Det finns även mkt utrymme under lastgolvet, och det är delbart i 2 golv, smart. Ovanstående motorproblem är inte vanliga på 200 motorn, jag har inte hört talas om dem. Det som är negativt tyckte jag var att den är lite klen i framvagnen, bytte bla styrleder och ngn mer länk. Men det råkade min kompis ut på sin V70 också, så det kan hända även där. Hyfsad bränsleförbrukning med tanke på storlek och med automat. Min drog ca 0,8 i 120 motorväg, oftast fullastad vid semestrar. Kan rekommendera modellen, tyst säker långfärdsvagn. 184 hk räckte till att göra säkra omkörningar. |
| Rostproblemen på W211 är så gott som eliminerade jämfört med W210. Vad som inte nämnts är att på automatlådebilar så brukar momentomvandlaren ge upp efter ca 20 tusen mil. | |
Terry N |
Du kan få en hel del niformation i mercedesforumet ang modellen (W211). Länk skaffa ett log in. Jag kan rekommendera en Avantgarde utrustad bil. Bättre utrustning, bla Bi-xenon ljus, snyggare klädsel och paneler, även utsidan med kromade detaljer. |
Terry N |
Nivåreglering är standard på kombimodellen, den fungerade klockrent för mig. Luftfjädring sitter som sagt på de dyraste modellerna. Hade en liten tillstymmelse till rost på min baklucka, lite större än en knappnål. (inte galvad på kombimodellen, bara sedanen) Det fixade MB på goodwill, lackade om hela luckan. Ingen annan tillstymmelse till rost. På facelift bilar, (2007 och framåt) har de fått ordning på rosten, det är det som skrivs i forumet iaf. |
| På MBSCA, som för övrigt är ett bra forum, finns hur mycket som helst skrivit om kamkedjorna på de fyrcylindriga motorerna, jag skulle aldrig i livet köpa en E eller C med den motorn, tyvärr. Det är synd, för motorn är bra i övrigt, snål och vettigt stark. Min uppfattning är att felet är förhållandevis vanligt, mycket vanligare än de problem BMW:s krångel med kedjorna | |
| På MBSCA, som för övrigt är ett bra forum, finns hur mycket som helst skrivit om kamkedjorna på de fyrcylindriga motorerna, jag skulle aldrig i livet köpa en E eller C med den motorn, tyvärr. Det är synd, för motorn är bra i övrigt, snål och vettigt stark. Min uppfattning är att felet är förhållandevis vanligt, mycket vanligare än de problem BMW:s krångel med kedjorna | |
|
Vill bara säga att mina erfarenheter av den w210 kombin jag hade tills nyligen,när jag fick återfall till BMW igen, är att det är en bra bil. Jag hade en 430, alltså en 24ventilers v8 på 280hk. den gick, och går fortfarande klockrent i motorn, och den femväxlade automaten märker man inte så mycket av efter 30tusen mil. Jag hade den i nästan fyra år och mellan 24 och 30tusen mil. Förutom service, som jag gjorde själv, och däck, kostade den mig ca 1000kr i rep. Har aldrig haft en mer problemfri bil. Ca 1,05 liter per mil blandad körning tog den för mig. Jag tänker nog som så: välj en stor motor, de bilarna är billiga i inköp och är värda dom dropparna soppa i körglädje o komfort. BMW - för dig som inte måste ha Mercedes :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.