|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Nu startar jag en felsökningstråd på min lambda, och hoppas få tips. Det är en E46 316ti Compact, 04'a, N42-motor, 14.400 mil. Felkoden: "271D Oxygen Sensor heater before cat" Jag hittar bara två sonder, en bakre Länk en kontakt på mitten Länk en främre sond Länk och så dess kablar som i mitt fall verkar vara grå, vit, svart, gul och röd: Länk Frågorna då: Har denna "heater" någon säkring eller relä? (Hittar inte i handskfack, och tycker inte det verkar som det är någon av dem i reläboxen under huven? Och inget ser brunnet ut) Hur kan jag testa om denna "heater" är trasig? Kan jag Ohm-mäta någonstans? Vad är förväntat värde och vilka kablar mäter jag på? Bilen går i övrigt precis som vanligt men motorlampan är tänd. Tack på förhand Anders |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är den främre syresensorn som du ska fokusera på, dvs på grenröret (det är den så kalladade reglersonden, den efter katalysatorn kallas ofta diagnossonden). Ofta går denna heater via något typ av relä. Men inte alltid. Ett elschema är i princip ett måste här då det finns flera olika varianter (tex vissa E34-modeller hade eget relä för detta, vissa delade relä med bränslepumpen). Helt rätt, detta påverkar inte bilen nämnvärt. Enda som händer är att det tar en anings längre för syresensorn att komma upp i arbetstemperatur från kallstart (och kan börja reglera). Det är därför motorlampan lyser, för att det påverkar miljörelaterade delar. Du kan göra två enkla tester. Du kan dels mäta kontinuitet mot värmeelementet i syresensorn. Bara att mäta över de två kablar som går till värmeelementet (det fungerar som vilken doppvärmare som helst i princip). Koppla däremot *aldrig* en multimeter för mätning av motstånd till kablarna som går till själva sensorn! Dels kan du verifiera att du har spännings/jord fram till syresensorns värmeelement. Koppla bort syresensorn och mät i kontakten i motorutrymmet. Hitta de två stiften/uttagen som motsvarar syresensorns värmelement. När du kallstartar en motor ska det finns +12V på en av dessa pinnar. Verifiera sedan att den andra pinnen har god jord. Känner inte riktigt igen kablaget. Är det en universiell från Bosch? Är det kabelfärgerna hos sensorn som du visar/beskriver på bilden? Vilka färger finns på andra sidan kontakten, dvs vilka kabelfärger kommer från motorkablagehärvan? Och är alla 5 kablar inkopplade mot motorkablagehärvan? Vanligt är ju att röd/vit är värme och svart/gul är sensor, men det måste verifieras innan man gör något. |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack Slangen, Jo, jag vet att man inte får Ohm-mäta rakt på "fel" kontaktdon på själva sonden. Mätinstrumentet skickar väl en ström och det kan nog vara farligt för sonden. Det har jag inte gjort. Sladdarna du ser är de som går in i främre syresensorn. Det är alltså del nr 12 på denna bild: Länk Ja, det är samma gäng sladdar genom hela kablaget, likadant från det som kommer från diagnossonden, den som är nummer 13 på RealOEM, och som alltså har en koppling mitt under bilen som jag visade här: Länk Själva reglersondens sladd är ju kort, så dessa färgade kablar går från sonden till ett större och 6-poligt kontaktstycke, Bosch-typ, som sen går vidare upp till någonstans under huven. Bild: Länk Två saker behöver jag alltså ta rätt på: 1 Vilka av de färgade kablarna är spänning/jord för "doppvärmaren"? (hitta elschema?) 2 Mäta att spänning finns - dels alltså matning från själva bilen, och dels att sondens doppvärmare är hel och kan bilda en obruten krets. Frågor på det: A Om jag vill veta att den sladden som matar främre sond är hel, så måste jag veta var under huven den kommer upp, och matas ifrån - är det någon som vet var det är? B Om denna matning finns (under huven) måste jag verifiera sladden hel, dvs mäta nedströms, då på det fyrkantiga kontaktstycket under bilen - det som ansluter på sondens "hane", men måste bilen startas helt? Eller räcker tändning? Bilen på pallbockar och jag har lätt klaustrofobi därunder (en av mina svagheter) Jag har lärt mig vid felsökning att man ska börja med det lättaste och mest uppenbara - i detta fall torde det vara att finna ut vilka av de färgade sladdarna på sonden som är doppvärmaren, och mäta det direkt, att doppvärmaren är hel. /Anders |
Precis, du har helt rätt kring multimetern. Detta större kontaktdon (sex-poliga) - hur många kablar har detta framdraget (och hur är de kopplade)? Länk Stämmer, det första steget är att du måste identifiera vad de olika sladdarna gör med säkerhet (man kan göra kvalificerade gissningar men det är liksom inte rätt sätt). För alla mätningar jag föreslagit ovan behöver du inte leta efter var och hur olika sladdar dras. Du behöver endast dela på kontaktstyckena som håller ihop reglersyresensorn med bilens motorkablage, och sen kan du göra alla mätningar på dessa två kontaktstycken. |
Slangen, Det kontaktstycket ansluter i ett större "plaststycke" (kontaktdon) som sitter fast under karossen, och andra ändan av det går mot själva sonden. Svårt att förklara, jag ritade en bild: Länk Jag måste dubbelkolla. Jag gör antagandet att _alla_ de färgade kablarna från sonden, via "klossen" går vidare i den sexpoliga D-formade kontakten. Men jag måste således verifiera vilka fem stift av de sex som används och avser vad - och effektivast vore att hitta motsvarande ände uppe under huven o mäta därifrån. /Anders |
Härlig bild! Och jag *tror* att det endast finns fyra kablar (och således endast 4 stift som används) i det som benämns "6-polig" i din skiss. Så jag *tror* att en kabel i din reglersyresensor inte används. Men är såklart inte säker. I nuläget räcker det faktiskt att du kollar på "6-polig" kontakten vilka kablar som sitter där och till vilka stift de går till. |
Tack! :-) Ja vad gör man när orden tryter, man tar till knytnä....skissblocket! :-) "I nuläget räcker det faktiskt att du kollar på "6-polig" kontakten vilka kablar som sitter där och till vilka stift de går till." Du kan ha en poäng, har tidigare hört att det normalt ska gå 4 trådar från en sond, begriper inte varför man har fem på min. Således: Upp med bilen igen ikväll och klaustrofoba-sig in under o kolla kontakten. :-) Återkommer! /a |
Precis, därför jag kliar mig lite i huvudet. Har heller inte sett 5-kablars, brukar alltid vara högst 4. Kan ju vara så att Bosch tillverkat en sensor som passar i flera bilmodeller/bilmärken där vissa använder vissa kablar och andra använder andra kablar. Så istället för att tillverka två olika gör de en och samma. Bara spekulationer. Men det intressanta är vad som finns i den där "6-polig" kontakt. Ska även se om jag inte kan hitta något elschema också. |
|
Det verkar vara 5 pol fram och 4 pol bak. Bosch Universal passar bara bak. Länk Kolla denna länk så har du de olika varianterna. Hälsn Peter |
|
|
Sitter troligen en bredbandslambdasond i din bil: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...OBS! Kolla så att Bosch har samma färgkodning på kablarna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag har letat lite snabbt i elschemat och här verkar den uppge att bilens motorstyrsystem (för denna motor och motorstyrning, kollar lite slarvigt på DME ME9) använder 6 kablar för regleringen och 4 kablar för diagnosen! Hmmm, vänta nu - det är väl kanske en bredbands som sitter som reglersond (dessa skapar ju inte en spänning utan istället en ström). Hmmm, men satt det verkligen denna typen av syresensor i N42-motorn? Yes, det är därför jag sagt att man ska attackera i första hand "6-polig" kontakten (då det tillhör motorstyrsystemet och där är kablarnas färg mer under kontroll). Allt efter denna kontakt finns inget som är säkert. |
|
Enligt Bosch är det en bredbandslambdasond: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite "broschyrer" från Bosch för felsökning etc. av lambdasonder: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verkar vara draget på följande sätt i den där 6-pol kontakten (men detta är bara preliminärt) Först och främst verkar heatern vara ground-side switch (och spänning fås från säkring #2). Pinne 4, Grön = Heater Ground Pinne 3, Röd/Vit = Heater +12V Pinne 1, Gul Pinne 5, Svart Pinne 6, Orange Pinne 2, Blå |
Hej, är inne med barn (frugan iväg) så jag kan inte kolla ikväll. Jag har dock studerat det ni skriver, och de länkar ni givit (tack!). Jag har några slutsatser/antaganden/frågor: - Japp det verkar vara bredbands. Låter dyrt. - Johans länk på NGK/NTK ger att heater-spänning verkar ligga över gul och blå. Övrigt, svart, vit, grå verkar vara sondrelaterat och ett antagande är att Bosch har samma tänk - dvs att mina motsv svart, vit, grå bör vara sondrelaterade och kanske kan man då anta att gul och _röd_ kan motsvara heater-spänningen på min? (Istf gul och blå) - Att testa doppvärmare (mäta på själva sondens kablage, med antagande att man mäter rätt och mäter över gul och...röd?) innebär att man ska få mätvärde 30 Ohm enligt Boschlitteratur. Högre = defekt heater. - Slangen, hur sjutton vet man vilket nummer varje pinne har i den kontakten? Och du nämner bla grön och orange, färger jag inte ens har ut ur min kontakt? :-) Börjar man räkna övre vänstra kontaktblecket och vidare åt höger om kontakten hålls som jag gör i bilden? - Var letar jag säkring nummer 2? Är det i handskfacket som menas? Eller i reläboxen under huven? Det sitter en sektion med 20 o 30 ampere säkringar i reläboxen, kan ju knappast vara dessa, låter som på tok för högt avsäkrat? Om den nu är defekt så ser jag iaf att när man kollar BMW's produktnummer på lambdan enligt RealOEM och söker den på min favoritreservdelssajt på nätet, så listar den sajten även Boschs egna produktnummer för den, sama nummer som i den Boschkatslogsökning som Johan gjorde för min biltyp. :-) |
|
Tror inte sonden är så farligt dyr i förhållande till en "vanlig" dito. Till M54:an kostar Bosch-sonderna ca 750kr/st (två före katalysatorn och två efter) hos reservdelar24.se och bredbandslambdasonden till din motor (var nyfiken och kikade) låg på en tusenlapp ungefär och du behöver ju bara en... Men det kan ju vara ett fel som gör att sonden inte får någon spänning (eller jord) på värmeelementet och då hjälper det ju inte att byta sonden. Kika runt lite på nätet och kolla angående färgerna - det är inte säkert att Bosch och NTK kör samma färgkodning... Om du inte hittar någon vettig information: kontakta Boschs kundservice, de brukar svara rätt snabbt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@Storabjörnen : Jag använder din skiss och använder den för att referera mot olika delar - klockren för det! De färger jag nämner är för kablarna som sitter fast i "6-polig" kontakten. De är de enda du kan lita på (just nu)! Färgerna på kablarna vid "kloss" kontakten kan "se ut hursomhelst". Du ska ha som utgångspunkt att du inte kan dra några slutsatser från dessa. Det finns alltså INGEN koppling whatsoever mellan färgerna i "6-polig" kontakt och "kloss" kontakt. Nä, nummer på pinnarna var mest som kul-att-veta info. Det är färgen på kablarna som är det enda ska gå efter (sen kan man alltid dubbelkolla att nummer på pinnarna stämmer överens - det är ett tecken på att det verkligen är rätt). Nu läste jag av det här riktigt slarvigt och kollade bara att det var en N42-motor, kollade inte år, modeller, regioner eller annat. Men ibland brukar pin number stå med löjligt små siffror i kontakthuset. Ibland får man kolla på elscheman. Ibland får man klura ut det via kabelfärgerna. Ibland får man klura ut det via utformningen av kontakten. Ibland är pinne #1 märkt. Det varierar lite hur man tar reda på detta. Om vi utgår från att min färgkodning är rätt, så ska du leta upp de stift som grön kabel och röd/vit kabel sitter anslutna på "6-polig" kontakt. Därefter kollar du vilken färg kablarna har på motsvarande stift på "kloss" kontakt. Då ska dessa färger stämma överens med vad Bosch uppger. Om allt stämmer här ovan, då har du gjort en säker identifiering av de olika kablarna och kan dra igång med dina mätningar. |
Johan - bra koll, jo det stämmer jag hittade en som sagt märkt med Boschs egna (rätta) nummer och referens till (rätta) RealOEM-numret, ca 100 Euro. Tack för tips, ska leta färger imorrn, annars ringa. Slangen, kul att du gillar skissen :-) Jo, du har rätt, så måste man resonera - det som kommer från _bilens_ elsystem är "facit" och skall översättas in på "klossen" vad det motsvarar ut på sonden. För övrigt ska vi väl säga för tydligheten att den sladd med tillhörande kontakt som en sond har motsvarar nog faktiskt vad min 6-poliga är, dock i form av "hane" tror jag. Klossen är bara någon form av plint egentligen som båda styckena sticks in i. Just i mitt fall var det för tillfället bara bilens 6-poliga jag fick loss, och låg för illa till för att få grepp om sondens motsvarande 6-poliga. /Anders |
Tänkte avsluta felsökningstråden om det är någon som skulle råka söka på samma problem/felkod. Jag kontaktade Bosch, de var visserligen vänliga men hänvisade vidare dels inom Bosch (avseende fordonstekniska detaljer) - vilket ju var just exakt vad jag frågade inom (?) men helst av allt ansåg de att jag skulle kontakta BMW för elschema. Då jag inte hade tid med mer sökande för tillfället beställde jag den BOSCH-lambda jag noterat numret på, och fick hem den från Tyskland efter nån vecka. Var villig att satsa pengarna på att testa att byta iaf, innan jag går den långa vägen med elschema och liknande. Monterade i den nya igårkväll, och släckte därefter motorlampan. Idag på väg till jobbet har inte motorlampan tänts iaf. Eftersom värmekretsen är aktiv när bilen startas kall, så kommer annars felkoden på direkten när man startat, och det gjorde den som sagt inte i morse, så jag hoppas på att jag därmed löst mitt fel. /a. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.