AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.152

520I e34 -96: Tomgång vandrar efter byte bränsleledning

Ha
15
Hal2000
525I Touring, -95
525tds Touring, -95
Besiktningskillen var inte riktigt nöjd med att det läckte soppa från genomrostad bränsleledning innan filtret. Men han tipsade samtidigt om att han vid återbesiktning skulle godkänna slang istället för metallrör. Så jag bytte hela vägen och använda gamla klamrarna. Men men... kom åt returledningen och den var ju lika rutten och gick av helt enkelt. Så fick byta där med. Och sedan även luftningsslangen. Upptäckte också att jag hade för klen dimension på slagen, bara 6 mm skulle visst vara 8 mm.

Efter ingreppet går motorn inget vidare. Tomgången vandrar mellan 500 - 1500 varv, dör ibland. Vid gaspådrag går det bättre, men hackar till återkommande. Testat följande: 8 mm slang, nytt bränslefilter, dragit ur batteriet (för att nollställa motorstyrning - myt?), sökt och sökt här på forumet och fått två inriktningar på svar: Dels att det är något vaj med bränsleförsörjningen, dels att den skulle tjyva luft vid insug, vaj på lmm, tomgångsmotor etc. Tror mer på det förra bl.a. för att när jag provstartade ikväll så gick den normalt de första sekunderna. Vid tidigare startar har tomgången också inte vandrat så mycket men problemet tilltar när jag kört en stund.

Gissar att det rasade med en massa skräp i den ruttna returledningen och att det kommit in i tanken och påverkar pump/sil (Länk. Gå in i tanken och kolla silen? Några andra förslag på var jag går vidare?
Tänkte på luftningsslangen går den till kanisterventil och in till insug, ifall den drar tjuvluft. Om det skulle vara smuts i slangen kan jag tycka att den inte skulle svara på gas
Såg nu att den hackar vid gas, var det smutsigt vid bränslefiltret?, tänkte om det kommit smuts efter bränslefiltret, men kanske enklast att kolla tankarmatur mm först
Ha
15
Hal2000
525I Touring, -95
525tds Touring, -95
Ja, luftningsslangen är nog egentligen ett lika hett tips som silen i tanken. Om det är den ledningen som jag tror det är (löper tillsammans med bränsledning och returledning) så såg den också rätt rutten ut. Men du vet hur det är, orkade inte riktigt tänka att även den behöver bytas. Ska nog köpa ännu en 5-meters bränsleslang och koppla förbi den gamla och se om det blir någon skillnad, tack för tipset Terminator80!

Kunde inte se någon smuts direkt vid bränslefiltret, men går ju inte att titta in i filtret direkt? Tycker inte att det skulle kunnat komma in smuts i bränsleledningen efter filtret eftersom motorn gick bra alldeles innan jag rev bort ledningen och att den sedan gick dåligt.
Ha
15
Hal2000
525I Touring, -95
525tds Touring, -95
Det klagas ju en del allmänt här på formuet på att trådarna inte avslutas. Nu börjar jag fatta varför... ibland är felen så uppenbara att det är snudd på pinsamt :)

Hittade felet, var slang till bälgen som hade hoppat loss. Förmodligen när jag rev i bränsleledningen underifrån. Nr 13411735325 på Länk.
Ha
15
Hal2000
525I Touring, -95
525tds Touring, -95
Tänkte försöka väcka liv i den här tråden igen och höra om någon vet. Dåliga avgasvärden vid förra besiktningen och i februari är det dags igen. För att eliminera en möjlig felkälla tänkte jag byta bälgen till insuget som jag vet är sprucken (nr 3 på Länk ). Men finns även en slang som sticker ut på på bälgen vid insuget som har sprickor (Länk Det vita röret har jag skarvat dit själv).

Är det nr 10 på Länk? D.v.s. Länk. Verkar trångt att komma åt att byta den? Någon som erfarenhet av det?
Ha
15
Hal2000
525I Touring, -95
525tds Touring, -95
Svarar själv utifall att någon har användning för det. Slangen är nr 10 ii OEM-schemat och går till tomgångsreglerringsventilen. Jag bytte den i dag och det var knöligt att komma åt den, men trots mina stora labbar räckte det att demontera locket till oljefillterburken + koppling till gasvajer. Lyfter man undan en av slangarna från sin hållare under insugningsröret, kan man med lite tur och en 40 cm lång skruvmejsel komma åt slangklämman. Länk

Skruven till slangklämman syns ungefär i mitten av bilden, längst in.

Ny bälg också, men den var ju lite lättare att skruva på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.