|
|
|
|---|---|
|
Har upplevt att bilen drar i otrevligt i sidled vid ett speciellt väglag. Det är när temperaturen ligger omkring +1 grader C samt det är snöblandat regn ute och jag bromsar lätt på motorväg. Första gången trodde jag det var halt ute eller att bromsarna hade havererat. Bilen drar kraftigt i sidled. Min kollega har en exakt lika dan bil som är uttagen samma dag och som gått ungefär lika långt, cirka 7000 mil. Han har exakt samma beteende. Jag kan inte säga att jag upplevt detta fenomen på någon annan. Min nuvarande teori är att skivorna är ordentligt kylda och att de blir belagda med vatten som kanske fryser. Bilen drar alltid åt höger vilket tyder på någon skillnad mellan de olika frambromsarna. Om jag bromsar flera gånger kraftigt försvinner det otrevliga fenomenet. Funderar på om PowerKit uppgraderingen kan påverka i och med att man öppnar upp kanaler in till bromsarna från fronten. Kanske kan mer vatten eller slask gå in denna väg. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" | |
| Jag har en F21 som har samma beteeende. Vid slaskigt väglag så drar bilen snett när man bromsar. Lägger man an bromsen och värmer upp skivorna så försvinner det. Inget nytt på bilar med skivbroms. Vissa Saabar och Oplar har också haft liknande tendenser. När Saab 900ng kom 1993 så råkade en del ut för att bromsverkan försvann helt nån sekund när man bromsade. | |
|
Jag kan inte säga att jag haft beteendet på någon annan bil i min ägo tidigare. Har dock åkt med slitsade skivor de senaste 10-12åren. Har EBC-skivor på min E61 530d som alltid tar direkt. Jag kan tänka mig att det kan bero på hur luften strömmar i hjulhusen. cme |
|
|
Har för mig att läst i någon reklambroschyr om att vissa modeller vid vått väglag småbromsar lite då och då för att hålla bromskivorna torra och på så sätt korta bromssträckan om man hastighet aktivt bromsar. Kan det vara denna funktion som bara fugnerar på ena sidan? Eller en ABSgivare som inte rapporterar korrekt så att bromsverkan styrs att bli svagare på ena sidan för att undvika hjul-låsning? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.