|
|
|
|---|---|
| Det låter såklart som en dum fråga men... När man tvättar en bil så är det ju bara smuts man tar bort. Smuts som man lika gärna kan ta bort efter 2 månader. Så därför undrar jag hur mycket skada det egentligen gör att ha en skitig bil under lång tid som man ändå tar hand om på andra plan. Är det en reell skillnad? | |
|
Ur rostsynpunkt så är det såklart inte bra med smuts. Smutsen tjänar ju som en katalysator för rost och påskyndar processen. Sen fräter ju vissa ämnen, som fågelskit, på lacken. Fräter ju mer om det får ligga där längre tid. |
|
| Hur mycket bättre mår du själv av att vara ren? | |
|
Största problemet med smuts är nog att den binder fukt som i sin tur gör att plåten rostar. Fågelskit på lacken är bokstavligt talat rena syran när den blöts upp och torkar ut/koncentrerar syran om vartannat när den blir fuktig och torkar. Ger rena etsningsmärken i lacken som är omöjliga att polera bort - kräver våtslip eller i värsta fall omlackering. Bör sköljas bort så fort det bara går! OBS! lös upp ordentligt med vatten innan du eventuellt börjar dutta (gnugga INTE), för många gånger innehåller fågelskit grus (de har det i magen för sin matsmältning) och ger lätt otäcka repor i lacken - särskilt om syran i skiten har gjort den lite mjuk! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Smuts och framförallt salt binder fukt och skyndar väl på nedbrytning en del. Men det gör kanske inte så stor skillnad som många hoppas och tror att idogt tvätta en bil som körs på vintern i Sverige. Efter ett par kilometer på en saltad blöt väg har man mycket skit under bilen i hjulhus o.s.v. Men visst är det bättre att tvätta. |
|
|
Har haft några bilar under 50 år nu och alltid handtvättat. Under vinterhalvåret blir det ytterst få tvättar då det är svårt att undvika repor. Saltet är min största fiende så i stället för löjliga lackbehandlingar (min kommentar;) så har jag lagt pengarna på en underredsbehandling. Länk (i min hyrda container ligger bland annat hela bilens `plastunderrede´ undanstoppat så att den största rostfällan är elimenerad. Även enklare att serva) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.