AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.512

Köra en bil som inte är försäkrad för ungdomar

Sida 2 av 2
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag bär upp kostnader för många saker i samhället som jag hellre skulle slippa och inte dessutom inte kan välja bort...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag med. Just därför blir de kostnader man kan undvika ännu viktigare.

-------
//Lövet
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Det går att flytta till samhällen med lägre skatt där man själv får välja t ex sjukförsäkring själv, betala sin utbildning, pension och säkerhet själv om man tycker att man betalar för onödiga saker via skatten i Sverige. Lagar om skatter mm beslutas av de politiker svenska röstberättigade vuxna röstat på. Så funkar demokrati.
Vad det gäller bilförsäkring står det var och en fritt att söka fram den som bäst passar en avseende villkor och pris - det finns websidor som hjälper till att jämföra priserna men villkoren får man läsa själv, dock är dom i stora drag oftast ganska lika, säge rmin erfarenhet.
Mitt tips är att "antal skadefria år" som var en prisfaktor förr var förhandlignsbart då jag tecknade min första försäkring - de litade på mej att jag vid 30år ålder hade 12 skadefria år med körkort trots att jag inte haft någon fordonsförsäkring som bevisade det.

Hitta en billig och bra försäkring men för din egen skull, ljug inte!

Ang försäkringsbedrägeri versus snatteri av en liter mjölk så tror jag förstnämda har högre straff på skalan.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
På ett sätt är faktiskt inte liknelsen bedrägeri vs stöld helt off - man tar ju pengar ifrån ett lågriskkollektiv (äldre) som för att betala ett högriskkollektiv (unga män). Baserat på förfalskade uppgifter.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kristoffer_L: Egentligen är väl inte liknelsen mellan fortkörning eller alkoholförtäring på allmän plats och dråp heller helt off i så fall, det kan ju leda till att man skadar någon annan...

Nu är det nog dags att landa lite och själv tänka över vad man gör sig skyldig till i vardagen, direkt eller indirekt...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.