|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag är bara 19 år men har en bil som är skriven på min pappa. I försäkringen har vi sagt att ingen under 25 år ska köra bilen. Vad kan den lilla lögnen leda till? | |
| Reducerad eller utebliven ersättning om det sker en olycka och du anger att du var föraren. | |
|
Den lilla lögnen leder inte till något större problem. Det lilla problemet som uppstår är att självrisken blir något högre om en person under 25 år kör och är VÅLLANDE till en skada. Om du blir påkörd från vänster, eller mot stopplikt (whatever) så innebär det ju inte ens att du är vållande och då händer ju givetvis ingenting. Sen är ju möjligt att fsg-bolaget, när de ser att en 19-åring kört bilen tar bort denna rabatt, men det är en annan sak. Du behöver inte vara orolig att försäkringen bortfaller för det gör den inte. Alla bolag har samma tillämpning med små marginaler. Redigerat: Det här stämmer inte alls. Jag läste inte hela din fråga att du har skrivit bilen på din pappa. Se nedan. |
|
| Grelle: Nej, verkligen inte. | |
|
När jag var 18 år och bodde hemma så angav familjen på ena bilen att det fanns förare under 24 år, men inte på båda. Nu i efterhand så vet jag inte varför, men troligtvis av lathet. Om jag hade smällt den äldre Volvo 850 för 25kkr så hade det inte varit hela världen. Merkostnaden för förare under 25 år kan väl inte vara direkt enorm? |
|
|
På If får man ca 15% rabatt på trafik- och vagnskadedelen. Skulle tro det är ungefär lika på de flesta bolag. Grell: Försäkringsbolagens merkostnad för förare under 25 är enorm, tro mig. :) Men det var inte så du menade antar jag. |
|
|
AlexanderK, nu yrar du. Det jag säger stämmer. Han frågar efter vad som kan hända. Ökad självrisk är en form av reducerad ersättning. Det var ju nyligen en tråd uppe inom detta ämne. Du har själv kommenterat i den. Länk |
|
|
Det finns många trådar om detta här på AP, bor du inte under samma tak, kör en bil som inte känns 55-årig "gubbe", så finns det en risk att försäkringsbolaget anser att det handlar om en skenförsäkring, och därmed finns det också en risk att ersättningen blir reducerad eller uteblir. Så länge du inte gör något dumt så händer givetvis ingenting. |
|
|
Min avsikt var inte att skrämma dig i onödan. Bara för att något kan hända så betyder det inte att det kommer att hända. Men jag tolkade frågan som att du ville veta worst case scenario. Acey> tråden jag länkade till handlade om en son som faktiskt bodde under samma tak. Men han skötte kontakten med försäkringsbolaget... mindre smidigt... och hamnade därför i en värre situation än nödvändigt. |
|
| Brukar kosta en tusing extra i självrisk om någon under 25 kört bilen vad skada eller dyl. | |
| Du skriver ju själv att det är din bil. Därmed är det en skenförsäkring och det spelar mindre roll om ni har kryssat i förare under 25 eller inte. Om det händer något och försäkringsbolaget genomskådar bluffen så blir det.. inte bra. | |
|
Lögnen är ju inte SÅ litet. Dels är det din bil som är skriven på pappa och dels det där med förare under 24 år. Jag är rädd att du blir helt utan ersättning i värsta fall. Och värsta fall är om FB för reda på att det är din bil. |
|
|
Principen för försäkring är att försäkringsbolag gör en riskbedömning och sätter premier därefter. Din bil är alltså försäkrad utan att FB blivit informerat om den högre risk som det innebär att en person i hushållet under 25 år ibland framför bilen/försäkringsobjektet. Dessutom är den verklige ägaren tydligen en nittonåring vilket innebär i ditt fall att det nästan enbart är nittonåringen som framför försäkringsobjektet. Detta är ohederligt och omoraliskt och leder till högre premier för alla försäkringsobjekt. Men, det är din pappa som är försäkringstagare (och målvakt) så det är främst en fråga för honom. |
|
| Har du BARA trafik så drabbas du på sin höjd av höjd självrisk OM du är vållande. Om du däremot har halv eller hel -försäkring så kommer något som kallas för "ekonomiskt intresse" in i bilden, o där KAN det uppstå problem, främst om du INTE är skriven/bor på dina föräldrars adress, dvs att du inte bor kvar hemma längre... | |
|
Jaha, jag får nog ta på mig skämshatten. Jag läste faktiskt inte att "du har en bil som är skriven på pappa", utan trodde det bara handlade om en felaktig ungdomssjälvrisk. Grelle du har helt rätt; han riskerar att bli helt utan ersättning. Atif: Om du bara har trafik så riskerar du "bara", så är inte risken för några sura konsekvenser så stor. Om du har en dyrare bil med vagnskadeförsäkring så riskerar du att helt stå utan ersättning om du orsakar en trafikolycka |
|
|
Såna där försäkringsbedrägerier leder tyvärr till högre premier för oss andra som är ärliga. Min son ville göra samma sak när han köpte sin bil som 19 åring. Jag sade nej. Har man inte råd att betala korrekt försäkring för sin bil kanske man inte skall köpa någon bil förrän man har råd. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Förstår inte hur någon kan tycka detta är acceptabelt. Försäkring är en del av en bils kostnader. Det finns gott om bilar som är billiga att försäkra även för ungdomar. Är det okay att stjäla bensin av andra bara för att man tycker det är dyrt att tanka? Skenförsäkring är exakt samma sak, man låter andra grupper betala för sina skadekostnader. ------- //Lövet |
|
|
Enklaste sättet att ta reda på vad som gäller för din försäkring är att läsa försäkringsvillkoren - alla bolag jag haft försäkring hos har haft villkoren på sin web - bara att läsa. Det som gällt mina försäkringar är generellt: Bilen ska som sagt försäkras av huvdsaklige brukare. Bor man hemma och det finns två bilar och tre med kökort så vet kan det bli tveksmat kanske och föraren ålder tror jag "bara" renderade i högre självrisk. Bor man på olika ställen blir det säkerligen diskussion ang ersättning framförallt vid ersättning från halv och helförsäkring. VId trafikförsäkringssskada tror jag FB ersätter den andra men kan få för sig att stämma er på pegnarna om de anser det vara skenförsäkring. Jag ogillar också skenförsäkringar - jag skaffade första bilen vid 30 och vill inte betala för någon annans fusk. Jag tar inte mjölk ur affären bara för att affären tar dyrt betalt, tjänar så bra och har så mycket mjölk. Tänk på samma sätt då ni köper tjänster som försäkringar. Betala vad det kostar annars får man avstå. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Säger inte att skenförsäkring är OK, men att jämföra det med ren stöld är att ta i. Lite som att jämställa fortkörning eller alkoholförtäring på allmän plats med misshandel eller inbrott... Präktigheten på detta forum vet ibland inga gränser... MVH Christofer |
|
| Crille: Precis, o Lövet går i första ledet typ...Lätt att vara "äldre o klokare". Man får inte glömma att alla varit unga en gång (till o med Lövet, även om det var typ runt 1930...), o att man får kanske tänja lite på gränserna ibland. Jag säger som så att den som är helt skuldfri får kasta den första stenen :). | |
|
Det är möjligt att ni gillar att era försäkringar är dyrare för att ni ska subventionera ungdomar som inte gör rätt för sig. Jag gör det inte. Alls. Och nej jag har aldrig skenförsäkrat en bil någonsin. Jag köpte en bil jag hade råd att bära kostnaderna på. Det var en BMW 530 E39 för övrigt så det går utmärkt att försäkra även lite roligare bilar själv som ung såvida man inte är en oduglig slyngel med dålig karaktär. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.