AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.816

BMW E61 -06 Orosmoment över backad mätare!

Som rubriken lyder. Ska ev byta bort min bil mot en bmw. Såg den var importerad. Servicebok finns ej kvar. Har kontaktat ivars bilservice i hoting. Dom gjorde en så kallad centralsökning men inget dök upp. Enligt ägaren är den från Polen samt såld ny där. Vädjar till er som verkar ha mycket koll på hur man kan ta reda på milantalet, ev genom servicehistorik eller rep. Garanti. Än om jag inte byter kan det vara bra om man får fram det äkta milantalet. För denne man har importerat den själv.

Har ni några tips?
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Carfax.se kanske kan vara något?

Annars rent allmänt, hur länge har nuvarande ägare haft bilen. Importerade bilar som importeras för att säljas ringer iaf varningsklockor för mig (dvs ägaren har inte använt och kört bilen i typ minst ett år).
Bilen svensk registrerades 19 november 2014 Enligt carfax. Står inte så mycket mer... Körde med polskt reg. Och försäkring cirka 8-12 månader före det för att slippa betala skatt tydligen... Och hans fru är polsk, samt hans brors fru är pols, vilket stämmer då jag har en bekant som känner till han. han har.medgett att han importerat fler bilar och sålt för att tjäna men bara några stycken. Men tänkte ha den här ett tag men bestämde sig för att sälja den nu. På ett vis känns det som att man skulle backat den mer. Men samtidigt har den gått 50000 innan så är väl kanske 15000 mil orimligt.. Men tycktes ha läst på.inlägg här att man kan titta upp ev. Servicehistorik rep garantier via chassinumret och kontakta bmw.. Men ivars kunde då inte få fram nått...
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Köp en annan bil, när du saknar serviceboken så ringer det några klockor...

Det finns sådan utbud på bilar idag, så det är bara o söka vidare.

Lycka till
Jo men som jag sa i tidigare inlägg.. Det är väl onödigt att nån annan ska bli drabbad? Får man fram konkreta bevis på att den är backad så kan man ju alltid ta kontakt med han eftersom bilen är ute på blocket. Har inge problem att konfrontera han om det.. Så ni som inte vikl hjälpa behöver ej anstränga er att skriva...
ke
376
keihin
525d Touring -07
530d touring silverfärgad, till bra pris?
Nja inte 530. 520 är det.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ett sätt att ta reda på om miltalen stämmer är ju att kolla serviceboken och ringa de verkstäder som där finns listade. Om serviceboken saknas så tyder det ju på att den är skruvad och att den "tappats" bort för att sopa igen spåren. Den korta tiden i Sverige gör ju att den inte är någon poäng att begära ut besiktningsprotokoll eftersom den inte besiktigats här.

Det går inte att endast utgå från bilen, i någon sort kontroll och på så vis få fram ett korrekt miltal. Det kan däremot visa onormalt slitage, men det kan komma från oförsiktig ägare likväl som högre miltal.

Det som kan göras, om den levt sitt huvuddelen av sitt liv i Polen är att du sätter dig in i hur de polska systemen ser ut, besiktningar, garantiåtagande och ser om de har samma öppenhet som Sverige och om du med hjälp av chassinumret kan få fram info. Men det känns som mycket arbete...
Jo det verkar som det blir massa onödigt. Men det är ju synd om nu nån annan ska råka dit för detta... Hade varit roligt och fått fram lite bevis och sen konfronterat killen.. har inge problem att åka ner och titta på bilen då det är bara 10-15 mil ifrån mig och jag är liks pappaledig...

Länk

Vad jag kan fatta där så begår man ett lagbrott ifall man inte informerar om det rätta milantalet.. men man kan väl spela dum också.. svårt att bevisa att just denne person har backat mätaren.... men det är ju trots allt han som importerat och även säljer bilen.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Har du tillgång till ett diagnosvertyg som kan läsa ut mätarställning ur ljudmodul är det ett sätt. Om inte den bytts/justerats med..

Ja det är ju ett sånt då... Jo har nog tillgång till att få låna ett.. Men sånt borde dom ju tänka på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.