AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
20.067

Hur fort kör ni dagligen?

Sida 2 av 2
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag kör också hyfsat lagligt på motorväg, då brukar jag ligga 117 med farthållaren för att inte dra till mig uppmärksamhet.

RobertL: Grattis, du fick i alla fall behålla lappen. Jag har varit tvungen att cykla och åka buss i två perioder på två månader vardera, och det var inget vidare faktiskt. Det var dock länge sedan.

Numera är jag ganska rädd om lappen, eftersom jag behöver ha den i jobbet. (Fastighetsmäklare)
Alexanderk: så man kan säga att du är en hastighetsmäklare m.a.o...
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har märkt att det där med hur fort man kör har väldigt mycket med att göra vilken bil man har (surprise...;). Har man en bil med sportchassi och 300 hk så uppmuntrar det såklart till att åka fort och men också hela ens körstil blir lite aggressivare. Jag ligger konstant 29+ på motorväg och 90-sträckor (landsväg men håller alltid 30, 50-gränser benhårt.

När jag däremot körde min fars gungande jänkare (en bil som trots stor motor ogillar snabba filbyten och höga rpm) gick det alldeles utmärkt att pysa i innerfil och låta alla andra stressa.

Slutsatsen är nog att jag borde byta till typ en Suburban och på köpet få ett stressfriare liv (som bonus gäller detta även vid lastning då man tex på fjällresan bara kan kasta skidor och prytlar där bak istället för att stå och trycka in sakerna och svära)!

=)
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Sen två veckor tillbaka kör jag nästan alltid lagligt mha farthållaren. Fick 2400kr för 130 på 110 väg. Tycker iofs att man borde prioritera sämre/långsammare vägar än växelfält där man "måste" gasa på för att hinna om de långtradare som kompiskör...
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Lagligt för det mesta, speciellt när det är andra människor i närheten. Man får välja sina tillfällen väl helt enkelt, det händer ju att man momsar lite på tomma motorvägar när det är bra sikt.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
för fort...
em
906
em3
M3 cab -03
30-50 sträckor nästan alltid inom begränsningen, mer överträdelse/aktiv körning på 70-90 när trafiksituationen medger och vägen är inbjudande, sällan över 130 på 110-120.......
Verdi
Får väl erkänna att jag kör för fort. På motorväg ligger jag "30+" mer eller mindre jämt. På landsväg ligger jag lite lägre. Kanske 20+. I stan håller jag oftast hasighetsgränserna.

Enda gången jag kör fortare än körkortsgränsen är på en väg jag kört över 600 ggr och inte sett en enda polis en enda gång. Där kan jag blåsa på ordentligt på vissa 70-sträckor. Rak fin väg utan bebyggelse.

Nu har jag ingen sportbil direkt men ibland känner jag att jag skulle vilja ha en sävligare bil just för att kunna slappna av lite mer och njuta av komforten istället. En 7-serie eller 5-serie GT vore inte så dumt kanske?
När jag var yngre var det ofta på "körkortsgränsen" utanför städerna. Numera i stort sett lagligt jämt trots att jag kör många mil i tjänsten. Slutade köra för fort när en vän krockade med en älg och numera behöver assistenter dygnet runt.....

/Krille
em
906
em3
M3 cab -03
.....det finns någonstans alltid i beredskap....men sällan en faktor i praktiken.....möts man på nära håll om KATASTROFEN, blir man nog mer eftertänksam.......Kontenta: ska man tänka efter "före"???? ...Blir nog frågan.....Vem vet?????

em3
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Precis som TS körde jag väldigt fort när jag var i 25års åldern ofta runt 180 knyck när det fanns möjlighet att komma fram. Efter att jag var utan körkort en månad så försöker jag hålla mig innanför körkortsgränsen och kör fort på bana istället.

Men vist med många hästar blir det ju lätt att hastigheten springer iväg när man skall köra om eller så. Håller alltid 30 utanför skolor dock.

/DJ
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Åker Volvo 945 automat med småkrånglande B230F på 116hk nu, så man kan väl säga att jag gör så gott jag kan ;)
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Jag har enligt färddatorn snitthastighet senaste året på 81 kmh. Kör nästan aldrig i stan utan mest till och från landet, vilket brukar ske i blixtrande fart...
Transocean
Ligger alltid mellan 120-140 på motorväg här i Oslo-området (100 är tillåtet) om det är lagom trafik, sena kvällar och nattetid max 10 km/t för mycket. På Autobahn i Tyskland 150-160 där 120 eller 130 är skyltad, vid fri fart väntar jag in en passande Mercedes S-klasse eller en annan snabb bil och försöker att följa efter :-)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Fick precis en bot från Frankrike på 45€ för hyrbilen - kameran hade registrerat 1 (en!) km/h över..... :( 91 på 90-väg.
Zlatan hade rätt trots allt...
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Apropå böter!

195km/h på 100 väg i Luxenburg = 145 euro utan några som helst andra påföljder!
Polismannen bad till och med om ursäkt för att han blev tvungen att dela ut boten..

Bild Länk
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Apropå böter!

195km/h på 100 väg i Luxenburg = 145 euro utan några som helst andra påföljder!
Polismannen bad till och med om ursäkt för att han blev tvungen att dela ut boten..

Bild Länk
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
30, 40 och 50 ALLTID laglydig. Alla andra hastigheter beror på trafiksituationen och fartkameror. Har kört många gånger mellan södra Halland och Östersund (ca: 90 mil kortaste vägen, ingen motorväg) och det brukar ta ca: 10 timmar + - 15 minuter. Räkna ut medelhastigheten själv. Givetvis är detta inkl. tankning, mat och "pissepauser" ;)

EDIT: Google Maps rekommenderar att köra E4 över Stockholm och Sundsvall (ca: 106 mil) men jag kan garantera att det går inte snabbare. Jag har försökt.....

EDIT 2: Man talar ofta i trafiksäkerhetssammanhang om att det inte lönar sig att köra fort. Korta sträckor, visst, men när det handlar om långa sträckor med relativt lite trafik så är det självklart att det lönar sig. Allt annat är skitsnack!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Sahlin:
Jag instämmer gällande att det lönar sig. Kör man exempelvis 4000 mil om året och kan höja snitthastigheten från 60km/h till 70 km/h så sparar man nästan fyra dygn/år om jag räknat rätt :)

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.