|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kan konstatera att jag ofta glider upp i 180kmh på vägen till jobbet. Hög hastighet men behöver knappt gasa alls för att nå dit. Någon som kör som jag? | |
|
Jag har 95% motorväg till jobbet och ligger normalt till höger och såsar i 115 km/h (trots 120-begränsning, ska jag köra om någon gasar jag givetvis på). Har jag bråttom ligger jag oftast på 130-140 km/h. /Masten |
|
| +10 till 20 mot skyltad hastighet. | |
| Brukar väl ligga på runt 15-20 km/h för det mesta eftersom jag oftast cyklar. | |
|
5-10 km/h under skyltad hastighet... /J.I |
|
|
på motorväg runt 20km/h över skyltad, stadstrafik följer jag skyltar, landsväg varierar på humör, väder och hur bra vägen är :) |
|
| Ofta 120-140 km/h, men om jag har bråttom eller är gassugen och tillfälle ges så kan det bli både 160 och 200 km/h. Ungefär som om jag vore på autobahn:) men lite mer koll på andra bilar och speciellt civilare. | |
|
Jag följer rytmen eftersom jag har i princip enbart 2+1väg. |
|
|
För fort sägs det. Med bruksdieseln brukar marschfarten hamna på 160. Med nån av de andra blir det ofta lite till och med hoj ytterligare lite till. Kan tillägga att jag sällan kör dagtid, då går det oftast inte att ligga på så pass med tanke på trafik, 2+1 och förekomst av ordningsmakten. Då försöker jag hålla mej inom gränsen för körkortsåterkallelse. Med blandad framgång. En förutsättning är då farthållare eller full fokus på hastighetsmätaren, annars drar det iväg. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Mycket sällan över 90. Inte ens på motorväg. Lusten att köra fort försvann helt och hållet en måndagskväll i början av 2000-talet då jag satt som passagerare i en Ferrarri 550 Maranello och åkte 280 km/tim på en 90-väg i mörkaste smålandsskogarna. Per L |
|
| Kör allt mer lagligt, förutom igår. Blev stoppad i en kontroll där polisen frågade om jag visste hur fort jag kört. De hade tagit mig med laser och det blev en riktigt jobbig väntan på resultatet, jag hade suttit i egna tankar och hade inte en susning om hur fort jag kört. Det blev 71 på 50-väg och 3.200 i böter. Glad att körkortet stannade i min ägo. Skit händer. | |
|
Robert: Ja, kör du 21 för fort på 50 väg utan att ha en aning så låter det ju rimligt att få böter. Själv kör jag nästan alltid exakt lagligt, vilket visat sig gynnsamt på förbrukningssiffrorna :) |
|
| Lite för fort på 70-80, 10-20 över kanske. Försöker vara väldigt laglig vid 30-40 och är en nitisk köbildare och krypkörare vid vägarbeten. | |
|
Efter att ha blivitr tagen på 137kmt på 70 väg så är jag numera laglig. Att åka buss i ett halvår var inge skoj. //Anders |
|
|
Fler fartkameror, flera irrationella bilförare, adaptiv farthållare - det blir allt långsammare framfart för mig med. Sällan jag blåser på numera - har lärt mig njuta av att köra i lagstadgad hastighet :P ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag är nöjd om jag ens får åka i skyltad hastighet. Stockholm är trååååångt på vägarna numera. ------- //Lövet |
|
|
...och värre blir det... /Masten |
|
|
Samtidigt så är det få ställen som Stockholm som har så stor andel felskyltade vägar. Stora vägar som borde vara 70 kan vara 50 osv. Ett exempel ärEssingeleden som borde ha variabel hastighet. Antingen så kökör man, och då spelar det ingen roll att det är 70, eller så är det tomt, exempelvis en lördagkväll och då är 70 på den sträckan ett skämt. |
|
|
- 9/10 fall lagligt i stan utanför skolor eller på andra platser där det "behövs" - 9/10 fall minst 30km/h+ på skylten om vägen är landsväg eller större |
|
| Apropå hur fort man kör kommer jag ihåg att när jag köpte min förra bil ( en Alfa) så kollade jag på färddatorn och såg förra ägarens snitthastighet på de 2500 mil han kört med bilen. Den låg på runt 83 km/h. Undrar fortfarande hur han bars åt för att lyckats med det! Själv ligger jag på ett snitt strax under 40 km/h på den typ av körning jag gör och då tycker jag den mestadels består av landsväg.. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
skulle säga att 30 väg köra jag 30, 50 håller jag oftas 50, ibland kanske 60. utan för stan 70 väg 90, motorväg 110, går det 140. Men sedan är det ju som ovan skrev, man följer rytmen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.