|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon guru på elen som styr AC'n här? Reläet för kompressorn slår inte till. Byglar jag reläet får kompressorn spänning. Jag har provat bygla tryckvakten utan att reläet slår till. Stift 4 på tryckvakten ( från DME) har ca 10 volt, andra sidan av tryckvakten (pin 1) går till Evaporator controller. Har provat jorda och plusmata den sidan utan framgång. Några tips på vidare felsökning. Trodde det var tomt på gas, men att bygla tryckvakten hjälpte ju inte... | |
|
Tänk på att kompressor reläet manövreras på jordsidan. stift 4 har i princip konstant 12 volt. Men på jordsidan ligger en del flum flum. Vad händer om du skulle jorda stift 5? Då skulle förmodligen kompressorreläet dra. Vad skall då jorda reläet när allt fungerar: Det styrs av DME, motor Control unit. DME kommer att jorda stift 5 via en transistor, ifall manöverväljaren för aircon ger spänning på omkopparen stift nr 2, svart/vit sladd. En annan sak, ifall omkopplaren inte ger spänning på stift 2, innebär det att blower relay , fläktrelä K4 är kass. Jag tror att 10 volt kommer ifrån DME och att ett lågtryck innebär jordning. Det är bättre att bygla tryckvakten, stift 1 till 4 än att jorda eller mata. Så kedjan för att få ingång kompressorn är att 1 Blower relä k4 är draget. 2 Att manövervred för AC därför ger spänning på utgående stift 2, svart vit sladd 3 Att DME får in denna spänning, vilket innebär att DME förhoppningsvis svarar med att koppla svart/blå till jord. 4 Denna svart/blå är kopplat till kompressorelä, jordsida. 5 När jordsida stift 5 blir jordad av DME och kompressor relä stift 4 har matning skall kompressorreläet dra! 6 OM DME spökar, är det för att tryckvakt är kopplad till DME, och utvärderas i DME. Återkom när du kollat en del enigt ovan, så kan vi nog ringa in problemet! |
|
|
Tack Valiant, änligen någon som verkar insatt :) Igår fortsatte min felsökning, ungefär som du beskriver. Började att mäta upp evaporator sensor, och den var ungefär 3700 Ohm vid 20°C. Det verkar OK, enligt Länk Därefter kollade jag hur signalen från Evaporator controller till tryckvakten ser ut, och fram till tryckvakten kommer ca 2300 Ohm. Så evaporator controller verkar ge en liten annorlunda signal. Jag har lite gas i systemet (pyser när jag provtrycker på påfyllningens backventil), men signalen kommer inte igenom tryckvakten, så jag har byglat stift 1 och 4 för vidare felsökning. Jag har ringt kabeln ända fram till DME, där den går in i stift 64 (inte 16 som står på mitt elschema). Startar jag motorn och trycker in AC-knappen så ändrar motorn varvtalet lite, så jag antar att DME ändrar motorstyrningen lite för att kompensera för effekten som kompressorn normalt förbrukar. Kompressorn är givetvis inte inkopplad för att inte sabba någonting under min felsökning. Det borde innebära att insignalen till DME är OK. Vidare har jag ringt utgången från DME (pin 48, inte 74 som det står på mitt elschema) ända fram till kompressorreläet K19 (svart-blå kabel). Men det jävla stiftet jordar inte. I min värld kan det endast vara 2 fel just nu. Antingen ger Evaporator controller felaktig utsignal så att DME inte vill aktivera (pga risk för isbildning) eller så är det något knas med min DME. Det skulle vara kul om någon kunde mäta resistansen vid tryckvakten (pin 1) för att se om min evaporator controller är OK. Vid ca 20°C för att få ett jämförelsevärde. Det är under spolarburken som tryckvakten sitter, enklare att komma åt signalen där än inne bakom panelerna brevid gaspedalen. |
|
|
Hej! Tyvärr så har jag ingen AC, så jag har ingen möjlighet att provmäta åt dig. En möjlighet för dig är att ersätta temperaturmätarens i evaporatorn med en potentiometer, exempelvis 0-5 kOhm. Vrida lite försiktigt och se om det drar igång. Jag utgår ifrån att du testar i en tillräckligt varm miljö för att AC start skall accepteras. Jag köper hela ditt resonemang angående slutsatser vid felsökning. Jag vet att ganska ofta får sådana tempgivare fel. Man borde nästan i logikens namn kunna utgå ifrån att BMW använder samma värden för de båda temperaturmotstånden, och därmed skulle man kunna gissa att evaporator controller är kass. Gissningsvis jobbar evaporator controller på det sätt att ett inre motstånd i DME balanseras mot resistansen i evaporator controller, en så kallad spänningsdelare. Därför kan man påstå at dina uppmätta 10 volt motsvarar en viss temperatur. När tryckvaken löser ut blir spänningen förmodligen 12 volt eftersom ingen koppling finns till jord, och intern uppfattas detta I DME som ett larm. Mitt förslag just nu, skaffa en billig vridpotentiometer och testa. Det finns en liten risk att du blåst ingången för tryckvakt / evaporatortemp då du la externt 10 volt på en mätingång. Lycka till! kämpa vidare. |
|
|
mätingångar brukar vara högimpediva och om spänningen ökar till nära batterispänningen vid öppen ingång så tror jag inte att ingången är skadad om man externt matar på upp till 10 Volt och inte har polvänt i någon läge - man skall ha seriemotstånd (eller liten glödlampa för några mA) med ganska högt värde eller strömgräns lågt satt om man har labbaggregat om man skall pilla på in och utgångar - ta spänning direkt från batteri och en utgång som vill jorda brukar sällan ge överlevande utgångar. Om tryckvakten är resistiv (dvs. mäter trycket och inte bara slår mellan helt öppet och jordat) så måste resistansen vara inom ett fönster (motsvarande en spänning till DME-ingången) för att det skall godkännas av systemet och att det inte fungerar nu kanske beror på att du har för låg tryck gentemot vad som förväntas (och gränsen kan ändra sig beroende vad för temperaturer andra sensorer säger till systemet - är det tex, nollgradigt så är godkänt tryck runt 2 Bar övertryck, är det 20 grader C så kanske systemet inte reagerar och tycker är OK att starta förrän trycket är minst 4.7 bar etc. med andra ord räcker det inte att kolla att det pyser utan du måste kolla trycket med en tryckmätare och slå mot tabell för tryck/temperaturtabell R134a för bilens temperatur vid samma tillfälle för att veta om trycket är rimligt (dvs. högt nog för att det skall finnas flytande R134a i systemet) [1] letar man efter coolpack så kan man printa ut tabell själv för en rad olika köldmedel inklusive R134a. |
|
|
Jag tittade lite på amerikanska forum. Oftast tar det upp det faktum att det saknas köldmedel, men du vet detta och har byglat givaren. Ofta går även själva kontrollpanelen sönder, det är någon pigg som går av och kan limmas. Men en annan intressant sak dök upp. Den yttre temperaturgivaren måste fungera, d.v.s. den yttertemperatur du kan läsa på instrumentbrädan, på OBC, (on board computer), skall överensstämma med verklig temperatur. |
|
|
Den piggen reparerade jag förra året, ersatte med en kulled i stål. Funkar perfekt. Jag har ingen yttertemp i färddatorn, M har en analog yttertemp Att montera en pot är inga problem, finns på jobbet. Själva AC systemet känns ganska simpelt och liknar system som jag har på jobbet. Det värsta är ju att man inte vet vilka värden DME förväntar sig. Ska fortsätta felsökning nästa vecka. Är DME kass, byglar jag tryckvakten permanent för att få motorkompensationen, samt använder tryckvakten för att mata kompressorreläet från AC knappen mvh ///Andreas |
|
| Bra, jag har inte tagit upp steg 2, enkel styrning av systemet utan DME. Då kan man som du säger mata kompressorrelä via tryckvakter. Man kan lägga in en vanlig kylskåpstermostat som sitter i kylblåset, som ligger i serie med tryckvakt, inställning ca 4-5 grader. För ett antal år sedan gjorde jag en sådan anläggning vid e eftermontering på en gammal Volvo. Sedan la jag en anliggningstermostat på utgående rör från kondensorn som startade den extra kylfläken vid behov. | |
|
Testat med en 4K7 pot, utan framgång. Ska fylla på så det är rätt mängd gas, och funkar det inte då, bygger jag ett nytt kablage med tryckvakten samt en termostat som får dra reläet. mvh ///Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.