AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.078

*-märkta däck en bluff?

me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Dags för nya däck (igen) och åter ställs man inför valet att köpa de *-märkta däcken (BMW approved) för dubbla priset eller chansa på samma däck men utan *. Jag har ingen staggered uppsättning utan 235/50 R18 97V runt om. Kan det verkligen vara någon skillnad på samma däck med eklelr utan *??? Hittar dessutom ibland däck märkta MO (Mercedes approved) till samma eller t.o.m. lägre pris än omärkta däck, och då undrar man vad som kan skilja. Eller är detta bara en stor bluff för att BMW ska kunna sälja däck i sina egna kanaler till hutlösa priser?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eftersom din bil inte har någon garanti kvar finns det ingen anledning att köpa ett "BMW-märkt" däck. Jag har pratat med en högt uppsatt person hos Michelin, och han säger att certifieringen för att bli "godkänd" är dyr och komplicerad. I vissa fall när däcket faktiskt utvecklats tillsammans med tillverkaren så gör man certifiering då däcket skiljer sig åt, men i de flesta fall så finns det ingen anledning att välja ett märkespecifikt däck.

Dessutom tar certifieringen tid, så ofta rekommenderas man köpa ett äldre däck som garanterat är sämre på alla sätt snarare än bättre. Porsche som är ganska rabiata på det här rekommenderar fortfarande PS2 istället för Supersport på många modeller då ingen certifiering gjorts.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
*-märkta däck säljs via alla normala däckhandlare...brukar ligga i samma prisnivå som "vanliga" däck.

Däremot brukar RFT-däck (vilka många *-märkta däck är) vara ordentligt mycket dyrare än vanliga dito!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Hittar just nu inte ett enda stjärnmärkt Dunlop Win4D på nätet. Däremot en del Mercedes och Audi-approved. Det stör mig att det inte framgår om eller vad det är för skillnad mellan exakt samma däck med eller utan dessa extra-märkningar. Någon trodde att *-märket garanterar att staggered uppsättningar hade exakt samma diameter, vilket ska vara viktigt om man som jag har x-drive. Men jag har också läst rapporter om att *-märkta däck kan ha helt andra egenskaper vad gäller friktion och styvhet. Om det verkligen är så borde det finnas en skyldighet för däcktillverkaren att närmare specificera dessa egenskaper. Men jag lutar själv mot att det hela är en bluff och att det inte finns någon skillnad mellan samma däck där enda skillnaden är att det finns en * på det ena. Tvivlar inte på¨att *-däcket uppfyller BMW:s krav men det tror jag det omärkta däcket också gör.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
*-märkta däck är testade och godkända och i vissa fall specialframtagna i samarbete med BMW.

I vissa fall kan det skilja en hel del - vet t ex. att det var en i forumet som monterade MO-däck på sin bil och upplevde den som "sladdrig" då, efter reklamation hos däckfirman monterades "omärkta" däck av samma fabrikat och samma modell - då visade det sig att MO-däcken hade mycket djupare mönsterdjup...

Så det kan skilja i både mönster, gummiblandning och stomme!

Däremot är det inte alltid det är så, ibland är det ett "standarddäck" av en viss generation från däcktillverkaren som har testats och ansetts vara godkänt för *-märkning. I de fallen kan det paradoxalt nog vara så att man får en gammal generation av däcken om man köper *-märkta däck (eller annan OEM-märkning), samtidigt som "omärkta" däck med samma namn och beteckning kan vara utvecklade i flera generationer efter *-märkningen och således är mycket bättre på många punkter...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt Dunlops svenska hemsida finns inte Winter Sport 4D (eller andra vinterdäck heller för den delen) ens i den dimensionen... (234/50-18)

Varför just det däcket?

Mvh
Johan B

me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
235/50 R18 97V är det som sitter på bilen i nuläget (Dunlop Wintersport 3D) och det finns ingen *-märkning på dessa. Dunlop 4D finns i denna dimension från både svenska och utländska däckhandlare, men just nu är de MO-märkta däcken mycket billigare än omärkta däck. Jag ställde frågan till Dunlop och de svarade något svävande att de omärkta däcken var XL-däck med något högre vägbuller. Men det tror jag inte alls på. XL-däcken för denna dimension har belastningsindex 101V. Och de omärkta däcken specas till 68 dB hos alla däckhandlare, så jag tror inte att MO-däcken är tystare. Men visst, de kan vara mjukare och med större mönsterdjup... Då kanske man ska betala extra för de omärkta däcken!?
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Hittade omärkta Win4D-däck hos Dackleader till bra pris, så nu var det bekymret ur världen. Men det stör mig att inte ens Dunlop själva visste (eller ville berätta) om det är någon skillnad mellan däcken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.