|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. nu ska jag försöka beskriva ett väldigt konstigt problem jag aldrig varit med om tidigare. Började tidigare med att jag haft höga avgasvärden bland annat av att det läkt in olja i tändstiften pga dålig packning.Men då var jag och köpte nya ventilkåpspackningar och bytte dom. efter det gick bilen bra. for och besiktade bilen och mina HC värden hade gått från 400 till ungefär 200 så hade ju hänt någonting iallafall. sen har jag bytt olja+filter. 5W40. efter det verkade som att bilen gick friskare så var och körde i 2-3 dagar med den. ungefär 40-50 mils körning sammanlagt. sen så skulle jag fara och hämta en polare som var 7 mil från mig. körde och hämtade människan och bilen gick hur bra som helst. Sen helt plötsligt då jag nästan var hemma igen så började bilen reagera lite konstigt. låg ungefär 110 med ungefär 3-4t varv. Bilen började som småskaka ungefär som att man har obalans. i ungefär 2-4 sekunder. sen slutade skakningarna men den tappade lite kraft. sen kom det tillbaka skakningar ungefär 2-4 sek. höll på så och varje gång så tappade motorn lite kraft. Stannade vid en P-ficka och lät den stå på tomgång.den höll sig bra i några sekunder men sen for tomgångvarven ner till kring 500 och började knacka litegrann i motorn. sen dog den. öppnade huven och kollade och märkte att det hade läkt olja vid ventilkåpan just ovanför grenröret vid hörnet. så min fråga/frågor är vad kan det vara som är knasigt? har skruvat fast ventilkåpan som på beskrivningar. kan det vara någonting med toppen som har hänt? har ej så stora erfarenheter av BMW motorer så hoppas få nå bra svar:) har försökt förklara allt på så bra sätt som möjligt så är det nå i förklaringarna ni inte förstår så fråga!:) | |
|
Troligen igensatt vevhusventilation som gör att trycket under ventilkåpan blir för högt och trycker ut olja lite överallt...vanligt fel, särskilt på bilar som går mycket kortkörning där oljan/motorn sällan eller aldrig får bli riktigt varm och ånga bort kondensvatten från oljan. Kolla så inte stiften är dränkta med olja - både på "kalla sidan" (via ventilkåpstätningarna) och "varma sidan" (det kan ha tryckts in en hel del olja i cylindrarna via vevhusventilationen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
nu är de så att inatt höll vi på att kolla runt på motorn och torkat bort all olja som var utvändigt på motorn och testadr starta å den gick som bra en halv minut ungefär Och sen började den gå som ett fanskap. Kollade runt och märkte att det läkte visst ingenting up från motorn. Så tog upp tändstiften på nytt och kollade och 2-3-4-5 var oljiga. 2an och 3an var som att dom hade riktigt badat i olja. Så det första vi reagera på var vf var inte 1an och 6an oljiga? Dom var snustorra. Tror du det fortfarande är vevhusventilationen? |
|
|
Det låter som att något i vevhusventen är igensatt ja. Kolla på följande bild för vevhusvent Länk Försök byta ut slangarna alternativt om du kan få loss det som är igenslammat och rensa den slang som är igensatt. |
|
|
Låter onekligen som igensatt vevhusventilation! Använd INTE tryckluft när/om du försöker rensa slangarna i vv - då trycker du sönder oljeavskiljarens membran! När vv är igensatt blir det ett övertryck unde ventilkåpan och övertrycket måste ta vägen någonstans - då pressas luft/olja ut efter "minsta motståndets lag". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ja då har jag demonterat hela vevhusventilationen + "styrningsröret" till oljestickan och märkte redan där att det var stock i det röret som ena anslutningsslangen till vevhusvent. testade också blåsa i alla tre anslutningar i tryckreglerventilen med bara munnen och det kom ut bra ur alla hål! sen kollade jag slangarna och dom verkade okej också så verkar ha varit oljestickans rör som var orsaken. ska montera tillbaka allting imorgon och starta och se så den går bra igen! :) | |
|
Ja då har man tömt kylsystemet också när man lika tog lös kylarslangarna till insuget. och oljan var kolsvart och oljig så frågan min är. kan det ha tryckt olja dit också pga stock i vevhus?? och sen en annan fråga är om någon kan förklara hur man luftar kylsystemet på enklaste sätt när man fyller på nytt? har hittat till m54 motorer och till nyare årsmodeller. var förbi till englundsbil i luleå (bmw) och dom sa att det skiljer mellan äldre och nyare årsm till kylsystemen på e39 och verkar inte hitta något om just 96- skulle verkligen bli tacksam för svar :) /mvh Todde |
|
| Finns en del filmer på youtube. Sök på bmw e39 bleeding cooling system. Kanske finns där någon video med samma kylsystem som ditt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.