AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.471

Vibrerar vid inbromsning E46 -05

al
14
alster
320i Touring -05 E46
Hej,

Ett spörsmål, har en E46 Touring 05:a som nu gått 16500 mil. Vid Inbromsning från lite högre hastigheter, exemplevis då man kör av motorvägen så vibrerar ratten en del. Tydligt är att det kommer från framvagnen och när det väl börjat kan man känna viss vibration även utan att man bromsar. Skiva samt fälg blir väldigt varm på höger sida fram.

Upptäckte även att fälgen är märkbart skitigare av bromsdamm jämfört med vänster fram.

Uppenbart är att något blivit skevt/ sitter snett, antingen skivan/ klossarna eller oket.

Inget av detta (fram) är bytt sedan 9000 mil.. Tänkte således byta klossar och skivor och hoppas på att detta löser problemet. Men har nu börjat tänka lite djupare än så då jag läste runt lite på forumet om att det kanske istället är någon upphängning/ bussning som är grunden till problemet, för de är såvitt jag vet inte bytta... kan det vara så? Vad bör man då byta ut i sådana fall? Det sistnämnda har jag lite eller till och med väldigt lite koll på.

Tack på förhand!

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
säkerligen behöver bromsarna ses över, men du ska nog också byta krängningshämmarstagen.
al
14
alster
320i Touring -05 E46
Tack azkikr för snabbt svar,

Hittade även guiden för byte gällande krängningshämmarstagen, ska spana in detta.

Någon annan som har ytterligare funderingar kring problemet..?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kärvande bromsok!

Kolla under gör-det-själv, jag gjorde ett mekartips rörande renovering av bromsok...

Om du vill ha fräscha bromsok att utgå från vid renovering, har jag två orenoverade med helt okej kolvar, inklusive bromsokshållare (bromssadel) som passar E46.
De kan du få till ett bra pris - skicka ett PM via "powerpost".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
al
14
alster
320i Touring -05 E46
Johan B, det är uppfattat!

Synnerligen fint renoverade ok och en bra guide.
Återkommer ifall det skulle bli aktuellt, ska först spana in hur illa det ser ut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alster, anledningen till att jag har en extra uppsättning bromsok, var att jag tyckte det var smidigt att renovera oken och sedan bara byta rakt av - då slipper man ha bilen upphissad flera dagar i väntan på att oken skall blästras och målas/torka...

Mvh
Johan B

al
14
alster
320i Touring -05 E46
I read you :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...dessutom var det snyggare att ta bromssadlarna samtidigt så att allt såg "nytt" ut! ;)

Mvh
Johan

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Börja med att byta eller renovera oket på det hjul där det blir varmt, det är inte alls säkert att klossar och skivor behöver bytas (om de uppenbarligen inte är mycket slitna förstås). Till att börja med kan det räcka att se till att beläggen inte kärvar i bromsbygeln. Hjälper inte det är det kolven.
Efter detta ska inte hjulet bli varmt. Skakar det fortfarande vid broms är det skivor och/eller bussningar du ska jaga.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

al
14
alster
320i Touring -05 E46
Tack Davve! Testar i den ordningen. Återkommer efter att tillfredställande resultat uppnåtts, för att sluta cirkeln liksom.
al
14
alster
320i Touring -05 E46
För kännedom.

Plockade isär i måndags. Oket samt beläggen satt tämligen hårt. Gjorde rent och förebyggde på sina ställen med kopparpasta motsv. Kolven i oket var något rostigt men gummibälgen/skyddet var intakt och funktionen verkade det inte vara något fel på.

Belägget som sitter på/ närmst kolven var något snedslitet, annars verkade allt bra. Skivan var tillsynes jämn och fin.

Ska köra ett tag till och se hur det utvecklar sig. Annars byter jag nog allt, både ok, skivor samt belägg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har både nya belägg, nya skivor och orenoverade ok (med bra kolvar) och sadlar liggandes om du tänker byta - du kan få ett väldigt bra pris med billig frakt!

Mvh
Johan B

al
14
alster
320i Touring -05 E46
Tack Johan B, återkommer om det skulle bli aktuellt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.