AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.748

Compact eller e46?

Pe
35
Per Sällström
120d-2015 m-performance edition
Hej på er!

Har inte varit aktiv på länge och kör just nu en "ny" 120d som jag tyvärr måste lämna då det är en firmabil och jobbet upphör.....
I väntan på ny sysselsättning behövs en manuellt växlad bil då dottern övningskör och eftersom alla mina bilar tenderar att dras till banor så tänker jag 323 ti/325ti men de är inte så många. Jag hittar rätt många gamla e46or men har noterat att många har rost???

Vad tycker ni? Utrymme är inte viktigt då kombi finns. Budget är 20-50000 för riktigt rätt bil.

Med vänlig hälsning, Per
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kanske viktigare med "rätt" bil än en särskild modell? Alltså hellre än fin 325 än en halvdan 330.

323ti tycker jag börjar bli för gammal för att bruksa, om meningen är att den ska hålla ett tag. Annars är den ett gott och populärt ban-ämne.
325ti är i princip lika tung som vanliga E46 men en liten trevlig detalj är att den har snabbare styrväxel, i alla fall innan E46 kom med sin facelift.
Banprylar finns det gott om till båda.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Hej, känner att jag kan yttra mig i frågan då jag tidigare ägt 4 olika e46:or och nu äger BÅDE en e46:a och en 318 compact. Mitt svar till dig är: satsa på 323:an om du kan hitta en fin utan rost. Jag är supernöjd med min compact och det ända som skulle kunna göra den bättre vore en större motor. E36:an har ju E30:ins bakaxel vilket gör bilen minst sagt sladdbenägen (på ett positivt sätt). Därför hade jag valt den framför 325 compacten. En vanlig e46:a är inte alls lika kul (m3, alpina undantagna) Jag har haft 320, 328, 330, m3 och nu äger jag en alpina b3. Grym bil för övrigt men är ju lite dyrare än de 50 papp du var beredd att lägga. Mvh tobbe
Pe
35
Per Sällström
Hej och tack för synpunkterna,

Jag förstår och håller med, verkar svårt med rosten. Hittade en tillsynes fin och rätt bil i Stockholm men inte ens den hade klarat sig, sedan kanske man får acceptera en del men det brukar ju vara mer än vad som syns tyvärr.

En gammal vanlig e36a verkar inte helt enkel att uppbringa heller, annars borde det kunna vara rimligt kul.

Med vänlig hälsning, Per
Pe
35
Per Sällström
...hur kul är förresten en 318ti ? Är det en alternativ? Diff?

Med vänlig hälsning, Per
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla bakhjulsdrivna bilar har "diff"! ;)

Men 318ti har inte bromsad differential...något som nästan bara finns på M-modellerna. Var tidigare (ovanligt) tillval på sexorna men försvann i samband med att antispin-systemet kom.

318ti är en trevlig bil, min bror hade en sådan. Ångrar att jag inte köpte den när han sålde den till en av våra mer kända forum-deltagare för många år sedan.

Jag hade en 316i compact (E36) och den var riktigt rolig att köra men saknade lite effekt och krävde höga varv för att vakna till - 318ti är betydligt rappare i motorn!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Hej, en 318ti som jag har är kul på våt asfalt. På torr går det inte så bra att hänga ut den. Min saknar dessutom diff, men jag vet att vissa har detta underbara tillbehör. Är dock inte säker om det gör så stor skillnad, då motorn är rätt klen. Behövs mer vrid. Jag säger att en 323 ti med diffbroms e det som gäller. Vad gällande rosten så kolla tröskellådorna vid domkraftsfästena. Där är min som sämst. 1995 års modell. Dock fin i övrigt. Mvh tobbe
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Kan hålla med johan b om att 318ti är bra mycket rappare än 316, då jag provkörde flera st 316 innan jag köpte min 318. Tog inte ens 30 sekunder in på den provkörningen innan jag bestämt mig. Där ligger en blå 323a i stockholm som verkar va mekaniskt bra. Där vart nya stötdämpare och lite annat. Mvh tobbe
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag är inne på min tredje 318ti, de är rätt roliga men det kommer bara att sluta med att man suktar efter en 323ti istället. Tro mig!
Min första körde jag en del bana med under fyra säsonger. Den var rätt hardcore på slutet utan inredning och massa annat i jakten på vikt, stenhård fjädring och stumma bussningar m.m. Riktigt bra banmaterial, om än lite trött rakt fram jämfört med det mesta annat som brukar rulla på banträffar. Den blev till sist såld, bl.a. för en önskan om mer pulver.
Om du ändå är inne på en 318ti så tror jag att en äldre med M42B18 är ett säkrare kort än de senare med M44B19. Min nuvarande har just denna maskin, den är jättetrevlig när den funkar som den ska. Men det verkar vara mer och klen elektronik i denna maskin. Min går just nu inte rent över 5500varv och jag tror det är något med motorelektroniken som spökar.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Pe
35
Per Sällström
God kväll!

Det är den blå i Sthlm jag är sugen på men säljaren verkar väldigt seriös, vilket självklart är bra, men den behöver huv, två bakskärmar och lack för att bli så fin som den förtjänar. Den har många bra komponenter och säljaren verkar veta vad det går ut på men skall jag köpa den är jag rädd att jag "måste" åtgärda bristerna och då tycker jag den blir i dyraste laget. Jag kan meka men är varken plåtslagare eller lackerare och en metallic..hmm.

Med vänlig hälsning, Per
An
3
Ante301
BMW 318i - 01
I ditt inledande inlägg nämner du en bil som passar både dig och din dotter. e46 är ljusår snyggare än compacten, men compacten är just: kompakt. När hon nu ska lära sig köra och framförallt fickparkera är en compact mer lämplig. När hon väl har körkortet så får hon väl köpa av dig bilen, så kan du inhandla en fin 330 istället.
Mina 50 (tråkiga) ören.

Mvh
Ante
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller att lära sig köra bil, har jag motsatt åsikt (vilket jag även fick praktisera i verkligheten när jag tog lastbilskörkort när jag jobbade som officer) - lär dig köra i den största bil du kan hitta!
För oavsett hur liten och smidig bil man sätter sig i från början, kommer man att uppleva den som stor och klumpig - när du redan från början har vant dig vid den stora bilen kommer därefter alla mindre alternativ att upplevas som "små och smidiga".

När vi lärde oss köra lastbil var det i de största/längsta och tyngsta lastbilarna med lång motorhuv och osynkad låda - satte man sig sedan i en mindre lastbil med synkad låda och frambyggd hytt, kändes det som en "mini-lastbil"... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
35
Per Sällström
Haha,,, ja, jag förstår precis era åsikter, även om de går isär, de får köra alldeles för fina bilar nu för tiden, jag har en gammal Mustang att hota dem med och den har äldsta dottern kört några gånger.... Det är mer hardcore än en ny 120d om man säger... Kanske skulle gå på en -02a.... 😄
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
E46 alla gånger, om du skall ha bilen till något mer är bankörning.
Som nämnts här är den bra mycket modernare, samt antagligen mycket säkrare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.