|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Det finns flera trådar om luftning av BMW, vissa kanske E46, vissa E36 och kanske E30, och jag tycker metoderna och beskrivningarna är förvirrande och dessutom varierar oerhört. Jag har min 330 på pallbockar efter ett ganska omfattande byte av slangar, O-ringar, expansionskärl, vattenpump, etc. och systemet är helt tömt. Ikväll ska jag fylla/lufta och få bilen i drift igen. Så jag önskar en saklig och konkret beskrivning: Hur gör jag för att fylla/lufta på rätt sätt nu? Tack på förhand Anders |
|
Så som jag gjort på min m54; tändning på, värmen på max i bilen. Öppna locket och ta bort luftningsskruven bredvid. Fyll tills det rinner över typ. Kommer bubbla en del. Fyll mer. skruva tillbaka luftningsskruven. starta bilen. När det börjar ta slut på luft kommer den lilla strålen bli stadig i expansionskärlet. Är det för mycket i kärlet låt det rinna ur luftningsskruven tills nivån är bra. Skruva åt locket och skruven stäng av och det är klart! Man ska dock inte stå länge med locket av så motorn hinner bli varm. Öppna endast locket med helt kall motor. Så nästa gång bilen är kall kan du behöva toppa upp och prova att släppa på luftningsskruven med bilen startad igen. |
|
|
Tillägg: Fronten så högt som möjligt i t ex. brant uppförsbacke. Värmen på max och fläkten på halv fart (då skall alla ventiler öppnas). Under luftningen kan man varva upp motorn några gånger för att pressa bort luftfickor. Efterfyllning och kontroll de närmaste dagarna samt ev. mer efterfyllning är att rekommendera. Har du möjlighet att ställa bilen parkerad över natten eller liknande med fronten i "högläge" är det bra för att få bort ev. luftfickor. Jag fyller alltid med färdigblandad glykol/vatten (60% glykol 40% vatten för max. köldskydd - "starkare eller svagare grogg" ger sämre frysskydd). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag tackar. Några kontrollfrågor: Wheelie: "Starta bilen. När det börjar ta slut på luft kommer den lilla strålen bli stadig i expansionskärlet" - Menar du här strålen ur avluftningshålet? Om den skruven är blott halvvägs iskruvad (t.ex) kommer den kunna "pysa" en stråle då? Johan: "Fronten så högt som möjligt i t ex. brant uppförsbacke." - Är det m.a.o lämpligt att bilen får stå kvar på pallbockarna under främre lyftpunkter som den gör nu, medans jag gör detta (och även startar maskinen)? /Anders |
|
Maximalt frysskydd med "vanlig" etylenglykol är 60% glykolhalt. 50/50 är helt acceptabelt men lite lägre frysskydd än 60%. Tanken med uppvarvningarna är att skapa en tryckvåg när vattenpumpen plötsligt pumpar fram större mängd vatten - tanken är som sagt att pressa bort ev. luftfickor. Ensekunders uppvarvningar till 3-4000 varv räcker. Tänk på att hålla lite koll på luftningsskruven så den inte lossnar och flyger iväg...har hänt många! Låt bilen stå kvar på pallbockarna. Och låt luftningen ta lite tid - det är bättre än att jäkta! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var försiktig med luftskruven, den blir mjuk när den blir varm och går lätt sönder. /wmt |
|
|
Det jag menar är den lilla strålen man ser när bilen är igång under själva kylarlocket. Har själv aldrig behövt stå i uppförsbacke eller dylikt. Kanske haft tur! |
|
|
Nja, strålen kommer nog oavsett, men står bilen med fronten högt, letar sig luften ut och man minskar risken för luftfickor i kylsystemet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Okej NU fattar jag vad ni menade med "strålen i expansionskärlet". :-) Jag tog det rätt lugnt, följde anvisningar ovan men ärligt talat dröjde den inte länge innan det bubblade över i lufthålet ju mer jag försökte tvinga i. Slog igång maskinen o han fick stå en stund och "blöda" lite vätska och gav lite gas-stötar som Johan rekommenderade tills jag fann det gott nog att stänga igen luftskruven. Satt lutad över och stirrade på en jämn fin stråle i kärlet tills jag tyckte det räckte. Han skulle ju inte stå o gå varm enligt Wheelie. Hissade ner och varit ute o lekt en halvtimme nu, givetvis med kylvätska med i bagaget. Tempnålen står som ett pitt, rakt opp. :-) Stannat fyra ggr och inspekterat men ser inga konstigheter. Får hoppas det är tätt nu då. :-) Nu får den stå högläge inatt och så efterfyller jag lite imorrn o framöver. TACK för hjälp!! /Anders |
|
Gott att det löste sig - jag tror att fyrorna är lite lättare/mindre kinkiga att lufta än sexorna som kan vara lite luriga och gärna få luftfickor om man inte tar till alla "knep". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ja det är möjligt Johan, nu är ju detta just en sexa (330) i och för sig men jag tyckte den betedde sig som förväntat (som ni beskrev ovan) under förfarandet. Men det är klart, noggranna förberedelser och bra instruktioner är ju ett vinnande recept. :-) Kul att ha lärt sig. Sist jag luftade var en Audi S6 V8'a och det var många år sen, hade förträngt. (Och då var det den röda glykolen som VAG kör med) A. |
|
Är systemet friskt ska det inte vara några problem att lufta. Wheelies beskrivning funkar fint. Jag brukar inte ha några problem med luftfickor. Den luft som finns försvinner efter en liten stund av sig själv. Det har varit lika odramatiskt på allt från S14 till M52 via M20 och M50. Har man däremot problem med luft i systemet är det läge att kolla över om allt är helt och friskt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.