|
|
|
|---|---|
|
Hej, Det kan dunka till / smälla i bilen när jag växlar eller kopplar, inte vid acceleration. Problemet uppstår bara i hastigheter om 30km/h och neråt. Det kan vara när jag ska iväg, gasar med ettan, kopplar ur och när jag lägger i tvåan så smäller/dunkar det till, mao motorn är frikopplad när smällen kommer. Det kan även uppstå när jag kopplar, dock inte lika kraftfullt som vid växling. Jag har bytt fjädrar och dämpare bak nyss, dock ej inläggen mellan fjädrarna och karossen samt fjädrarna och bärarmen, men jag tycker inte att det är detta som borde orsaka problemet. Förut var fjädrarna av längst ut, och då var inte detta problem märkbart. Det märks ingenting vid kraftig acceleration eller om jag kör över ojämnheter, utan det är bara i samband med frikoppling eller när jag lägger i en växel. Växlarna är inte speciellt tröga att lägga i generellt utan känns som de borde med närmare 13000 mil på mätaren. Någon som har några förslag? Ska försöka ta mig under bilen någon dag och kolla om det eventuellt kan vara några sprickor vid subramsbussningarna. Någon som sitter inne på ett bra skum man kan köpa för att förstärka dessa, utöver det svindyra som BMW själva säljer, om de säljer det än vill säga. Kolla denna länk för att få mer tydlighet i vad jag menar med "skum": Länk /T | |
|
Hej! Kommer ljudet bakifrån? Första tanken som slår mig är stödlagret till kardanen, skulle väl säga att detta är ett rätt vanligt "problem" på E46 orna. Vh // Markus BMW - When driving comes to live |
|
|
Hej, Jag vill tro att det kommer bakifrån men jag är inte helt säker. Det är inte alltid problemet uppstår heller utan bara ibland, mao det är svårt att tvinga fram problemet bara sådär. /T |
|
|
Utesluta transmission eller hjulupphängning: Kör långsamt på ettan - gas lite såpass att du accelererar Motorbromsa gas igen osv Om ljudlöst kan det ligga på kopplingssidan eller utrampningslagret som nämndes. Men skuret urtrampningslager lär väl låsa kopplingen så det inte kopplar ur. Men om på väg att skära - kanske kan ge liknande symptom du har Hade skuret utrampningslager på en opel för många år sedan - och det låste ju växling så man fick slita i växlarna precis när man släpper gasen. som att växla utan koppling då. |
|
|
Ibland kan det vara lite småtrögt att lägga i växlarna, men oftast går de i väldigt smidigt. Men jag ska absolut prova det du tipsade om, tack! |
|
|
Provade att krypa lite i morse, som du föreslog Nip, och allt var helt tyst, mjukt och fint. Undrar om inte du har rätt gällande urtrampningslagret, det känns som att den inte alltid kopplar ur helt och hållet även fast pedalen är nedtryckt. Däremot funderar jag på om det verkligen borde smälla/dunka när jag får i växeln, borde det inte vara mer utav ett skorrande/gnällande ljud då eftersom att den inte är helt urkopplad? |
|
|
Växlar framåt har ju synkroniseringsringar så det brukar inte skorra. Backen brukar man spara på dock. Så det borde skorra när man lägger i backen då kan man tycka. Någon liten kugge kan man väl höra även på frisk koppling - så det skall väl vara lite mer typ. Och kanske att det är kopplingen i sig. Lite tidigt med 13000 mil men det kan ju bero på om den legat många år och slirat i morgonköer i storstan. |
|
| Att det klonkar till när man frikopplar tyder mera på att någon bussning i bakvagnen är slut? Detta är väl också ett ganska vanligt förekommande fenomen på e46 om jag inte har helt fel, någon annan kanske vet bättre? Har iaf för mig att det sitter 3st bussningar som man brukar kunna härleda till just detta fel ovanför bakaxeln, men som sagt... Jag kan ju ha fel :) | |
|
Hej, Kommer ihåg att jag fick tre bussningar bytta i samband med att jag köpte bilen, eftersom att jag klagade på detta problem även då, fast det var avsevärt mycket värre samt att det ibland var svårt att få i växlarna då. Jag kommer inte exakt ihåg vilka bussningar de bytte typiskt nog, ska ringa och kolla med verkstaden. Måste även ta mig under och kolla efter sprickor, men för knappt ett halvår sen gick en vän igenom bakvagnen och han kunde inte finna något glapp alls i bussningarna då, utan allt var fint och han kunde även se att tre bussningar var bytta. Någon gång måste bussningarna ge upp visserligen, får hoppas att det inte är något allvarligt. /T |
|
| Hej, har du kollat konditionen på de 4 bussningar som subramen sitter i ? De kan vara dåliga. Kollas lättas med hjälp av lift (gör det själv-hall) och en kompis. En sitter i bilen med motorn igång. Den andre under bilen. Lägg i tex 2an och lek lite med kopplingen just runt dragläget. Hörs tydligt om de bussningarna är dåliga. Smäller med ett metalliskt ljud. Jag hade problem me de bussningarna på alpinan och bytte alla 4. Plus de 3 som håller diffen, men de hade du ju redan bytt. Sen vart det tyst. Mvh tobbe | |
|
Titta och känn på nummer 9 på bild. Länk Kan känna med kofot eller om du ber en vän ligga under och kika när små rycker med kopplingen. |
|
|
Borde inte testen med gasa/motorbroms/gasa osv avslöja bussningar i hjulupphängning? Det var ju tyst och fint. Vet inte, men känns logiskt. Om nu inte testen gjordes för snällt.... |
|
| Jag kan prova göra om testen så att det påfrestar bussningar etc hårdare, ha dock i åtanke att problemet kommer och går, ibland kommer det en smäll/dunk, sen kan det gå helt smärtfritt i en dag eller två. Jag åker på Essingeleden varje dag så det blir ganska många växlingar upp och ner. | |
|
Har ringt och kollat med verkstaden och de säger att de har bytt bussningarna "bakre yttre" och "bakre mitten", ute vid hjulen. Är det någon som förstår vilken bussning de syftar på? Det var inte de bussningarna som höll diffen sa han. Jag vill tänka att det är någon bussning ute vid bärarmarna, enligt följande bild: Länk Men eftersom att han säger bakre yttre och bakre mitten vill jag tro att det någon bussning till stället enligt denna: Länk |
|
| Kvadruppelkollat detta nu, det är bussningarna till bryggan som är utbytta, dvs nummer 4 och 9 på denna, Länk eller är det någon bussning jag missar? | |
|
Har beställt bussningar till växellådan, ska se ifall det hjälper mot "dunkandet". Nummer 2 på länken: Länk Tycker inte att det borde vara dålig bakaxelupphängning med tanke på att det händer enbart vid i och ur koppling, dock inte alltid. Släpper jag upp kopplingen snabbt så att den börjar driva men fortfarande slirar, då kan jag trigga dunket väldigt lätt. De är billiga på schmiedmann samt verkar vara oförskämt lätta att byta, så kan knappast skada oavsett, se länk på hur man byter: |
|
|
Har inte läst alla svaren men det kan vara bussningarna till bakaxelklumpen som behöver bytas eller kanske hardyskivan som är utsliten? // Jonas |
|
|
Jag röstar också på stödlagret. Jag hade ett likadant problem med min E36 M3:a och efter att ha bytt hardyskiva och stödlager hade det försvunnit, båda var uppenbart slitna. Det lät när man kopplade ur och i växlar, inte nödvändigtvis när man släppte och tryckte gasen utan att använda kopplingen. Såhär såg min ut, gummiringen som ligger i hållaren helt utsliten: |
|
|
Ska absolut kolla upp stödlagret också, när jag får tid att ta mig under bilen. Jag är väldigt skeptisk till att det skulle vara någon bussning i bakvagnen eftersom att den åker väldigt fint på vägen samt att det klonkar/låter inget alls när jag åker över gupp eller ner i gropar, samt att bilen är stabil, förutom mina däck som gillar att spåra lite. ;) |
|
|
För den som är intresserad. I samband med att jag köpte bilen så byttes ett par bussningar ut i bakvagnen, och verkstaden som bytte bussningarna drog inte åt alla bultar och muttrar ordentligt, vissa gick att dra åt en del till. Bakvagnen i övrigt var väldigt tajt och fin. =) Bultarna mellan kardan och diffen, dom satt så löst så att det gick att skruva ut med fingrarna. Dessa är nu åtdragna och det smäller knappt längre. Förvånad över att bultarna ens var hela, de borde ha gått av med tanke på att jag inte kört som en ängel alla gånger. Det som är kvar och fortfarande kan "dunka" (extremt svagt) tror jag är lagret till kardan. Ska köra in på besiktningen och kolla om de kan se något skumt. Det är som natt och dag att köra nu, nu är det kul att köra bettan igen. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.