|
|
|
|---|---|
|
Om jag förstår det rätt kostar det att få mjukvaran i bilen uppgraderad. Borde inte detta vara standard vid service då bilen bör bli bättre (läs nöjdare kunder) Finns det någon lista på vad man gjort i respektive version? Hörde att det kostar 1500kr - uppdateras allt då inkl idrive etc eller är det per funktion? | |
|
Man kan ju låta all service och reparationer vara gratis också... För att "bilen bör bli bättre (läs nöjdare kunder)"... Ring till Norton eller Microsoft och fråga om du kan få en gratis uppgradering, för "då bör datorn bli bättre och jag blir en nöjdare kund"... |
|
| AlexanderK betalar alltså för uppdateringar av virus och windows eller.... | |
|
Har du köpt abonemang med fria uppdateringar då du köpte bilen? Ingår bara felrättningar eller även nya features? En skillnad om man jämför bilens mjukvara och norton eller m$ är att för att upgradera Norton eller m$ räcker det för resp företag att publicera uppdateringarna på webben. Användaren laddar sedan själv ner uppdateringen (mer eller mindre automatiskt). För att uppdatera bilen behöver en servicetekniker koppla bilen osv och han förtjänar väl timlön - som ska betalas på något sätt: antingen tas det ut vid bilköp eller vid själva uppdateringstillfället. Jag betalar årlig avgift till Norton för uppgraderingar men till mina m$-produkter ingick fria felrättringar på existerande version i priset vid nyköp. Det går att avtala nästan vad som helst, dock inte negativ avtalsbindning i Sverige. Ett företags primära mål är inte att ha nöjda kunder utan att tjäna pengar men vägen till att tjäna pengar kan vara ett visst mått av nöjda kunder. Vad som ska ingå och vad som ska kosta extra är en avvägning som hela tiden bör utvärderas och omprövas. Betalar man för en upgradering bör man absolut få veta vad som ingår t ex via en förändringslogg. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Är det inte gratis under garantitiden menar du? De gånger jag har fått uppdaterad mjukvara har det skett i samband med service och varit gratis. Apple tar inte betalt för uppdateringar, varken på Mac eller iOS och det verkar gå betydligt bättre för dom än Norton och Microsoft. |
|
|
Om du inte kan peka på ett fel utan vill ha senaste mjukvaran för att den troligen är bättre (vilket förvisso stämmer) så får du stå för den själv. Är det ett fel som ska åtgärdas går det normalt på garantin. Anledningen är nog för att verkstaden själv får stå för uppdateringen om det inte är garantifel, då de kan fakturera BMW Sverige. Kostnaden är arbetstiden som 325cabrio nämner. Nu för tiden uppdaterar de hela bilen till en "baseline", dvs de uppdaterar de moduler som behövs för att uppnå den senaste uppsättningen mjukvara. Vissa moduler kan ha hoppat flera steg och andra inte något alls. Det hade varit rimligt att fria uppdateringar ingick under åtminstone garantitiden, eller fri service-tiden, men så är det inte i nuläget. Man ska nog inte bara vara missnöjd med det, risken är att man går mer åt PC-mjukvaruhållet annars, man släpper halvfärdiga produkter eftersom man ändå kan uppdatera de senare och lösa buggarna på det sättet. Tycker man är farligt nära det redan nu, iDrive är fullt av buggar som man stöter på om man använder det mycket. |
|
|
ja - tänkte speciellt på iDrive som jag tycker är lite buggigt (åtminstone inte helt logiskt) men som sagt - det vore väl schysst att få ta del av en change log. Skulle det kännas vettigt kan jag tänka mig att betala för det. Men samtdigt - köper man en bil för en halv mille och det finns förbättringar borde man väl få de åtminstone under fria service tiden? |
|
| Acey - klockren kommentar :-) | |
|
Tror det är väldigt svårt att få ut en sån bugglista officiellt, tyvärr. Hade alla sett alla buggar som åtgärdats hade det blivit rusning till verkstaden. ;-) Troligen finns bara en lista på nya features, och de brukar man få betala för i form av extrautrustning. Om du kan peka på någon bugg för verkstaden och säga att du vill ha uppdaterad mjukvara så bör det inte vara något problem, det har det inte varit när jag har gjort det (förutom på en verkstad, men då vände jag mig till en annan där det var ok). |
|
| Ruben; nej jag betalar inte för virus, men jag betalar inte för att bilen ska gå sönder heller... | |
|
Hade jag varit BMW ÅF, hade jag använt mjukvaran som lockbete och bjudit in mina kunder till gratis uppdatering när/om man hade lite att göra på verkstaden. Kostar inte mycket att låta bilen stå och tanka mjukvara, och förhoppningsvis kan man sälja något annat till kunden. |
|
|
Trodde typ alla svenskar körde med iPhone å MacBook xD Speciellt då bland BMW ägare som uppskattar kvalite :) Får själv utslag av Windows . |
|
|
Alla bilar med inbyggt SIM och Navigationspaketet inbyggt har från MÅ2015 gratis uppdatering av mjukvaran. I Tyskland! Om det lyckas komma även till oss i de norra breddgraderna står skrivet i stjärnorna, däremot. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Gällde det inte Sverige? Läste om att kartor skulle uppdateras via luften gratis. Mejlade BMW och frågade vilka bilar det gällde och vad det gällde men har inte fått svar. På en månad. |
|
|
Problemet för verkstäderna med att uppdatera bilarna utan anledning är ju att kunden riskerar få ett fel på bilen som inte fanns innan, då måste kunden in igen och få ytterligare en uppdatering. Don't fix it if it aint broken! Detta hände mig när Volvo PV införde Service 2.0, jag frågade om de kunde uppdatera i samband med service: Vill du verkligen det, blev svaret. JA, svarade jag. Efter att ha kört en dag fick jag felet "allvarlig motorskada" i displayen. In för ytterligare två uppdateringar innan det löst sig. |
|
|
AlexanderK: Jag tycker att din jämförelse är dålig eftersom du blandar ihop "hårdvara" och "mjukvara". Om din dator går sönder, låt säga att hårddisken kraschar, så får du själv betala reparationen om du inte har någon garanti på datorn. Om din bil går sönder, låt säga att en styrenhet "brinner", så får du själv betala reparationen om du inte har någon garanti på bilen. Mjukvaruuppdateringar, med t ex buggfixar, för operativsystemet på datorn ingår som regel så länge utvecklaren fortsätter att uppdatera det. Mjukvaruuppdateringar, med t ex buggfixar, för bilen ingår aldrig om du inte kan påvisa ett fel. Jag säger inte att BMW's sätt att se på saken är rätt eller fel, jag är ganska likgiltig. Jag syftade bara på att jag ogillade din jämförelse. Däremot kan jag fundera på om inte uppdateringar borde erbjudas med en enklare metod. Alla TV-apparater kan idag uppdateras via USB-minne eller internet, din mobiltelefon uppdateras OTA, detsamma med surfplattor och datorer. Spelkonsoller & sattellitmottagare, ja listan kan lång. Varför kan det inte vara enkelt att uppdatera bilen? Jag tror att bilägare skulle tycka att det var mindre jobbigt att behöva göra en ny uppdatering vid eventuella nya buggar ifall de kunde uppdatera själva, jämfört med hur det fungerar idag. RasmusBMW: Har du någon egen utrustning för diagnostik av bilar? Nej förlåt, du får ju utslag av Windows ;) No offence, men till många program finns det inga värdiga alternativ till windows. Mvh, Björn |
|
|
Det är dit vi är på väg, uppdatering via nätet på bilarna också. Vet inte om jag är positiv eller negativ, risken med att något blir för lätt är att det kan börja slarvas. "Oops, vi införde en bugg till. Vi får skicka ut en ny mjukvara." Bilindustrin ligger generellt något efter resten av elektronikindustrin, men utrustningen som möjliggör fjärrnedladdning börjar hamna i alltfler bilar så det känns som en tidsfråga. Tesla gör det redan och där verkar det fungera bra, men de jobbar än så länge med en ganska begränsad skara bilar jämfört med till exempel BMW. Acceptansen för fel vid uppdatering är generellt extremt låg vad gäller bilar, lägre än om din platta hänger sig vid uppdatering. Det, och att det ska fungera över hela världen, är försvårande omständigheter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.