|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en e38 750 -95, som vad jag vet inte ska ha nivårelgering. Det finns ingen knapp i kupén nämligen- Dock när jag skruvade av hjulen idag så upptäckte jag att i bak så verkar det sitta stötdämpare för just nivårelgering. det går en grov hydralslang från stötdämparen/fjäderbenet. Vad betyder detta? Att någon planerat att konvertera min bil till nivåreglering? Hur skulle detta isåfall fungera? Hur kan jag kontrollera att den fungerar? Tacksam för alla svar som kan öka på mina kunskaper kring detta. Adrian | |
|
Det kanske är så att de bara tillverkar ett stötdämparben, där (utan) fjäderbenet utan nivåreglering inte har några kablar, ventiler, servokoppling etc och där fjäderbenet (som kanske är samma skal) som HAR nivåreglering har dessa komponenter. Eller någon som fått slut på sina stötdämpare och bara råkade få tag på stötdämpare MED nivåreglering och tänkte att "äh, jag sätter på dessa så jag kan sälja bilen". Du vet, många tolvcylindriga bilar har tidigare haft ägare som inte varit så varsamma som du och jag utan som plockat på dem felaktiga delar, piratdelar med mera. Det verkar långsökt att tro att någon skulle försöka konvertera till nivåreglering. Att konverveta TILL EDC om man inte har EDC kostar ungefär lika mycket som att köpa en EDC-utrustad bil. |
|
|
Hej, Du har nog ganska säkert nivåreglering! Det finns ingen knapp i kupén eller nåt sådant. Den är automatisk, som sig bör. Och det är ingen, jag säger ingen, som hittar på att sätta dit sådana dämpare av någon tillfällighet. De kostar skjortan och är allmänt eftersökta. Kolla under bilen, framför reservhjulsbaljan, om där inte sitter en liten ventil med bromsrörsliknande ledningar och en rörlig hävarm. Eller kolla på BMW ETK om inte Nivåreglering finns med i utrustningslistan. /Lennart Edit: EDC - elektronisk stötdämparkontroll har inget med nivåregleringen att göra. Den påverkar endast de främre dämparna, så vitt jag vet. |
|
|
Jag ska kolla lite noggrannare vart dessa slangar kan leda, jag tycker också att det känns långsökt att sätta dit dyra fjäderben för nivåregelering som dessutom är opluggade. Hydralslangarna är som sagt monterade. Jag kan inte urskilja någon ur utrustninglistan som tyder på att bilen är utrustad med nivåreglering. Men om den har det, bör det inte vara något på dom främre fjäderbenen då oxå? Och om systemet är automatiskt. Varför finns det då en EDC knapp i somliga bilar men inte min? Ska även kolla upp om jag kan hitta det som du nämnde framför reservhjulsbaljan Lenwib |
|
|
Nivåregleringen påverkar, åtminstone direkt, endast där bak. När bilen lastas (fullt) är det i huvudsak bakaxeln som tar upp belastningen. Framvagnen bara marginellt, så jag antar att man (BMW) accepterar att den inte regleras på samma sätt. Om du kollar ditt chassinummers sista sju symboler, t ex GK12345, här: Länk kan du se vilken utrustning bilen hade som ny. EDC påverkar i sin tur endast framdämparna. De blir lite hårdare, när EDC aktiveras, tål lite sportigare körning utan nigningar. EDC har alltså ingenting med nivåregleringen att göra. Ofta tycks E38 ha både nivåreglering och EDC, men det har uppenbarligen funnits möjligheter att välja "bestyckning" här. Eller har du kanske EDC-dämpare (fram) men ingen knapp längre? Dämparna känns igen på att det går in en elkabel i toppen på dem, från motorrummet. /Lennart |
|
|
E38 iL samt V12 bilarna (750i och 750iL) har nivåreglering standard Endast 750iL har EDC som standard. Bilen ska ha utr-kod SA220 om den har nivåreglering och S223A om den har EDC.(Gäller alltså inte iL samt V12) Har du nivåreglering får du även 95liters tanken (gäller ej 728iL) /Martin |
|
| ja har s223a samt s220a 735 il alltid något positivt edc | |
|
Okej! Tack för info Lenwib! Jag har inte haft tid att krypa under bilen ännu men det sitter en kontakt på dämparna men kontakterna är inte anslutna, och jag kan inte se någon lös ände i motorrummet som skulle passa? Mystiskt! Jag misstänkte att det kunde vara något sådant martin85, jag har läst runt mycket om denna bil, och förstått at 750i/iL var bättre utrustad standard, exakt vad har aldrig riktigt framgått. 95-literstanken kan vara en förklaring till varför de kostar en slant att tanka den, haha! Dock kan ag inte hitta den kod som du skrev, min utrustningslista ser ut enligt följande: S352A double-glazing S401A Lift-up-and-slide-back sunroof, electric S423A Velours Floor mats, velours S428A Warning triangle and first aid kit S464A Ski bag S494A Seat heating driver/passenger S496A Seat heating, rear S499A Kopfstützen im Fond elektrisch S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A Xenon Light S609A Navigation system Professional S629A Car telephone (GSM) w card reader, front S677A HiFi System Professional DSP S683A Telephone antenna D-network L801A National Version Germany S806A Third stoplamp //Adrian |
|
|
Copco: Din bil har nivåreglering men inte EDC standard. Av din utr-lista att döma hade din bil inte det från fabrik heller. Här kan man kolla vilken extrautrustning som var standard på vissa bilar, svart plopp ifylld så var det serie-utr annars tillval. OBS listan gäller bilar av modellår -01, kan alltså avvika mot din -95a tex. Länk /Martin |
|
|
copco: din utrustningslista tycks mig inte vara fullständig. Kollade du på BMW ETK, eller tog du ut den via någon annan kanal? Så här borde den se ut i princip, även om du inte har allt som denna visar. Men strukturen borde ju vara densamma: Länk /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.