|
|
|
|---|---|
|
Fick en tråkig spricka i framruta på passagerarsidan idag... bilen är två veckor gammal och vill undvika att byta framrutan, har läst en del på nätet och det verkar som att det skall gå att reparera sprickor. Är det någon som vet någon firma i göteborgsområdet som kan detta med lagning av sprickor? Tack för alla tips! | |
|
Ryds bilglas är rätt stora o finns lite överallt. kolla om dem finns i din område tror de kostar 200 kr att laga stenskott. eller gratis beroende på din försäkringsbolag. |
|
|
Tack för tipset! De finns i området men på deras hemsida stod det att de inte åtgärdade sprickor. Kanske värt att åka förbi och prata med dem? |
|
|
Tejpa stenskottet/sprickan så det inte kommer in fukt i lamineringen! Fukt försvårar/försämrar/omöjliggör en bra lagning (i de fall detta är möjligt). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack, har tejpat drt nu och såg att det har spruckit ännu mer när bilen stod still... Får se vad domen blir imorgon. Ska åka till ryds glas samt Carglass, mottar gärna tips på fler duktiga firmor! |
|
| Tvivlar på att lagning blir aktuellt. Vid byte kolla med din auktoriserade verkstad om dom utför rutbyte, min gjorde det. | |
|
Lagning görs bara om sprickan är max några cm. Annars är det byte som gäller. Ser inte problemet med byte? Har bytt på flera bilar och aldrig haft problem med passform, vindbrus eller liknande. Har använt Carglass. ------- //Lövet |
|
| Det är sant känns bara sjukt tråkigt när den är så ny... Behöver man kalibrera om regnsensorn om man byter framruta? Fick för mig att vissa har haft problem med detta efter byte... | |
|
Det sköter glasmästaren. Jag har bytt ruta på bilar med radar och allt möjligt i backspegeln. Behövde inte göra någonting själv. ------- //Lövet |
|
|
Alla sprickor går att laga. |
|
| För att få regnsensorn 100% bör den kalibreras, min märkesverkstad satte dit en ny samtidigt. Detta för att den gamla kunde påverkas negativt av rutbytet, vet dock ej om alla märkesverkstäder gör så. | |
|
För att lagningen ska bli bra krävs att du i princip omgående har tejpat för att förhindra fuktgenomträngning. Om det varit dåligt väder ute och sprickan utsatts för fukt / smuts så kommer du inte bli nöjd med lagningen. Dessutom finns det alltid en risk för att rutan spricker än mer vid lagning. Jag har bytt rutan. Idag har nästan alla moderna bilar regnsensor och olika säkerhetssystem, så alla glasmästare bör ha kunskap i hur man byter ruta. Om du är osäker kan du göra bytet hos BMW, ibland har de glasmästare inhouse, men annars så har de åtminstone koll på alla system. Det är surt, men det är ju bättre att få ett rejält stenskott i rutan än i lacken... |
|
| Fick även jag ett trist stenskott idag. Tänkte laga, vet någon om man måste lämna bilen eller om de gör det medan man väntar? | |
|
Normalt gör man det medan du väntar. Tar inte mer än max 15 minuter. |
|
| Tackar för svaret, tejpat men åker in och fixar asap. Fick det gjort gratis en gång på en annan bil när jag hade den inlämnad för en annan grej och det blev väldigt bra, då var det flera små stenskott jag hade men jag kunde inte se var de suttit. | |
|
Det blir byte av framrutan, sprickan var för svår att laga. Men lämnar in den efter att gatorna har sopats upp lite bättre och sommarsulorna är på ;) Tack för alla svar! |
|
|
Jag har bytt 2 fram rutor på min f31 som är ny sedan Sommaren. Så fort vinterdäcken kom på gick det åt helv, Jag hade f11 tidigare och där sprack det aldrig med stenskott. Så jag vet inte men det känns som om f31:an är en glas krossare :) /Alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.