|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Oj, sorry. här kommer databoxen. Länk Uppskattas verkligen att du lägger ner tid på detta. Så vad kan vi än så länge komma fram till? Att denna motor är av årsmodell 85? Tack Mvh |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer det som förra ägaren säger, styrboxen är av senare modell. Bilden visar en styrbox med Motronic 1.3 och den är avsedd för de nyare M20B20-motorerna (satt i E30 320i / E34 520i ungefär 87-90). Så den styrboxen (och dess mapp och parametrar) är alltså helt fel för din motor. Det skiljer ju både kompression, tändpunkter, spridarstorlekar, kamaxelprofiler, volym, kanske varvstopp och VE och liknande mellan den motor som du har nu och den typ av motorn som styrboxen är avsedd för. Nu finns det ju inte begreppet årsmodeller på motorer på det sättet vi normalt använder begreppet. Dessutom brukar ju motorblock/toppar gjutas minst ett par månader i förväg innan bilen monteras ihop. Men om vi utgår ifrån att block/topp hör samman och gjutdatum är runt augusti 1985 för toppen så kan vi dra slutsatsen att motorn gjöts/tillverkades runt mitten av 1985. Motorn borde således ha suttit i en bilmodell av årsmodell -85 eller -86. |
|
Är jävligt glad att det finns hjälpsamt folk som dig bmw-slangen. Det är sånna männsikor som dig som gör forum intressanta. Jävligt tradit att boxen var fel, det också. Nu sitter jag här utan rätt box. Tog kontakt med säljaren om jag kunde få den trasiga boxen, så skulle han återkomma. Men det tror jag inte han gör. Nu är frågan detta slangen. Vilke nummer ska jag ha på boxen? Vill naturligtvis att det ska vara rätt. Vad tror du? |
|
Kolla med säljaren om han iallafall kan fota (eller skriva ned) det Bosch nummer som står på boxen (gör ju din sökning lite enklare). Det där med vilket nummer som ska stå på boxen är lite knepigt, men allt pekar på att det troligtvis stod Bosch 0 261 200 073 på originalboxen. Vänta nu, den boxen du fick med - det verkade som sagt vara ett Motronic 1.3 styrsystem. Passar ens den boxen i handsken!?! För om det är ett Motronic 1.3 så borde den styrboxen du fick med ha en tre-radig 55-pin kontakt medans din original styrbox (och således din handske) borde ha den äldre två-raders 35-pin kontakt. |
|
Stort tack ska du ha för hjälpen slangen. Nu är de mkt klarare med allt. Ja, det stämmer angående kabelpiskan, jag har en ecu kontakt med 3 stift rader. Kabelpiskan och denna boxen passar. Troligtvis har han kört med nyare kabelpiska. Efter lite googling på numret 0 261 200 073 stämmer de mkt väl att det är rätt box. Den ska passa en tidig ej kat, b25. Så nu är jag på jakt efter en styrbox med nummer (0 261 200 073) och den tidigare motronic kabelpiskan med 2 stift rader. Jävligt mkt bry o klydd för en sån här gammal motor. :) Du råkar inte ha en box till mig? o kabelpiska för att sälja? :) (Försöker kontakta säljaren men han är inte hemma nu, osv osv.. känns inte som jag kommer få nån hjälp där) Iaf stort tack ska du ha Slangen. Jag tror att tråden börjar nå sitt ände, jag har fått svar på mina frågor. Tack! Mvh |
|
Ingen fara - bara roligt att gräva i lite äldre motorer :-) Ok, då är det precis som du säger att även kabelpiskan är från en nyare motor. Vill man bara ha motor som går så fungerar ju den lösningen du stött på, men den är som sagt inte helt optimal. Är inte säker, men är ganska säker på att din nuvarande motor har en mekaniskt inställd tomgång. Men den nya styrboxen du har använder sig av en elektroniskt styrd tomgång (via en tomgångsmotor som din motor troligtvis inte har). Men det kan ju vara så att även insugsrör och dylikt har också uppgraderats och du faktiskt har en tomgångsmotor - ja då måste du ha den nya typen av styrbox som du har idag för att få bra tomgång. Nehidu, har bara för ÄNNU äldre system - men den boxen behöver jag själv :-) Före Motronic använde BMW bland annat L-Jetronic och i detta system är tändning och insprutning två helt separata system (det var nyheten med Motronic att man la in dessa båda system i ett och samma styrsystem). |
|
Jo den har tomgångsmotor. :) Men du, vet du vad jag kom på nu? Jag nämnde ju innan att jag hade syresensor med för denna motor och jag blev lite förbryllad över det iochmed det är ingen kat motor. Nu har har vi kommit fram att databoxen är av fel typ och likaså med kabelhärvan för denna motor. Vi kom också fram till att databoxen är av nyare (modernare version 1.3, till 320) alltså senare motronic, troligtvis med kat. Då är det kanske inte alls sant att denna motorn ska ha nån syresensor? fan vad trött jag blir. Är redan uppe i stora pengar, motorn var inte gratis direkt, har beställt ringar och lager, sotningsats m.m till denna motor och så får jag reda på detta :/ Verkar vara omöjligt att få tag på den gamla kabelhärvan med 35 pin kontakt. Samma sak med databoxen.. Som jag nämnde innan också, ska denna motorn ner i en fin, välbehållen e30, tyvärr med L-jetronic, så där kan man inte nyttja kabelhärvan.. |
|
Jaha! Men då har man nog bara bytt ut själva blocket/toppen och monterat tillbaka alla externa delar. Inget fel i det, ska fungera fint om man gör det rätt. Men då måste man göra, precis som det är gjort i detta fall, flytta över ALLT (inklusive kabelhärvan). Styrboxen var väl inte helt mitt i prick, men den fungerar nog fint till att iallafall få motorn att gå utan direkt märkbara problem. Dvs så länge man uppger vid köpet vilka modifieringar som är gjorda med motorn, vilka delar som är utbytta från original och så vidare - då är det OK. Det är INTE OK att tex sälja en motor och säga att det är en komplett originalmotor från tex en 320i -85. Vill dock inte uttala mig om vad som hänt i detta fallet, då jag inte vet en enda detalj (och därmed skulle en bedömning från min sida vara fullständigt oanvändbar). Stämmer, Motronic 1.1 och 1.3 styrsystemen har syresensorkontroll (det är dessa boxar som har den nya tre-raders kontakten). Mig veterligen var det Motronic 1.0 som inte hade syresensorkontroll (och den med två-raders kontakt). Det är styrboxen som avgör om du ska ha en syresensor inkopplad eller inte. Om du har en styrbox som förväntar sig att en syresensor är inkopplad, så kommer den inte att gilla om den inte får någon signal in på dessa kablar. Den kommer då att sätta en felkod och kommer att använda sig av andra sensorer för att avgöra luft/bränsle-blandning. Inte omöjligt att den blir lite "konservativ" i tex blandning/tändning (fetar och backar tändning), men nu spekulerar jag bara (vet ej i detalj hur dessa boxar är programmerade). Om du har en styrbox som inte förväntar sig att en syresensor är inkopplad så är det ju bara att tuta och köra så att säga. Alla parametrar är redan mappade - enda man behöver se till är att allt är i bra skicka, ingen tjuvluft, korrekt bränsletryck, korrekta spridare etc etc etc. Om motorn ska ned i en E30 320i där allt kablage och styrboxar för L-Jetronic finns redan (och man planerar att använda L-Jetronic) så måste det ändras några saker på motorn. Byta till blockmonterad fördelare, vakuumslangar, rör/slangar för mekaniskt styrd tomgång, rör/slangar/delar för kallstartsventil eller delar till ventilen för förhöjd tomgång vid kallstart, annan vibrationsdämpare med tänder för L-Jetronic, kanske annan impulsigivare men iallafall annat fäste för denna, och kanske lite mer). EDIT : Men av det lilla jag sett så är det en komplett och korrekt motor - byter man bara styrboxen till en för M20B25 så har man en komplett fullt korrekt motor som man skulle kunna hiva ner i vilken E30 320i/325i som helst som har denna typ av motorkablage (har man kat vill man ha en styrbox med detta, har man inte kat vill man nog ha en styrbox utan detta). |
|
Ja, motorn är korrket i hårdvaran. Toppen är 2,5 topp och blocket är också av rätt typ. 25 6 E. Alltså här vet vi att de rör sig om en tidig b25 utan kat. Vi vet också att styrbox och kabelpiska är fel till denna motorn, därav syresensorns inblandning i det hela. Alltså, jag ska ha en 35 pinnars databox med kabelpiska och utan möjlighet till syresensor iochmed det rör sig om Motronic 1.0. Bra. Det har jag förstått. Jo :), tanken är ju att den ska ner i en 320, naturligtvis ska jag inte använd mig av L-jetronic kabelpiskan, allt sånt ska väck, b20 motorn med, jag vill inte ha de :). Det ska ner en b25 motronic motor. That´s the point hehe. Jo, jag kan se skilland på l-jetronic och motronic när det gäller m20. Vad menar du här? Jaha! Men då har man nog bara bytt ut själva blocket/toppen och monterat tillbaka alla externa delar. Gällande tomgångsmotorn, vet du om Motronic 1.0 stödjer det? |
|
Nej, av vad jag kan se så stöjder Motronic 1.0 inte en tomgångsmotor. >> Jaha! Men då har man nog bara bytt ut själva blocket/toppen och >> monterat tillbaka alla externa delar. Man har haft en komplett M20B25 motor av senare typ (tex suttit i en E30 325ik -88) och tex något med dess block/topp gick åt helskotta. Då letade man upp en ny uppsättning av M20B25 block/topp (dvs endast hårdvaran så att säga) och sedan överförde varenda pryl till denna "nakna hårdvara". Styrboxen kan jag dock inte förklara. Men ovanstående är bara spekulationer. All denna info ska säljaren uppge vid försäljning, det ska inte köparen sitta och gissa i efterhand. Med den motor du har så kan du lika enkelt skaffa en Motronic 1.3 M20B25 styrbox, koppla in en syresensor i grenröret och tuta och köra! Fast jag skulle nog kört på 98 oktan för säkerhets skull med tanke på att du har högre CR (styrboxen tror ju motorn har lägre CR). Sen att du inte får göra såhär enligt reglerna för motorbyten är en annan femma, så du kan få besiktningsproblem om du gör så. Sen kan man räkna på hur stor chansen egentligen är att de ser att det är en lite modernare M20B25-motor istället för en äldre M20B20-motor. |
Angående bly, oktantal och katalysatorer - satt faktiskt och funderade på om du hade härdade ventilsäten i din topp. Men insåg sen snabbt att det är lugnt, den är gjuten runt Augusti 1985. BMW införde härdade ventilsäten i M20-motorn för E30 i sin produktionslina från September 1984 och framåt. Men eftersom din topp var gjuten runt Augusti 1985 så kan den omöjligtvis ha varit på produktionslinan innan September 1984 :-) Jag var dock tvungen att kolla upp det här lite noggrannare för min E30 323i -85, den tillverkades Januari 1985 och därför var jag länge osäker på om den hade härdade ventilsäten eller inte. |
|
Bmw-Slangen. Du har rätt. Till min största skräck har jag nu upptäckt att. Det rör sig om en b25:a i topp och block. Så det är sant och är OK. Men Insug, med spridare, lmm, spjäll, databox, kabelpsika kommer från en 320 med motronic. jävla skit... Fyfan vad blåst jag har blivit :/ Nu är mysteriet löst. Tack för all tid du har lagt ner slangen, det upskattas. |
|
Kommer ALLA externa delar från en M20B20-motor!?! Även insug, LMM och spjäll!?! Jag kollade själv upp för inte så länge sedan om jag kunde slänga dit ett B25-insug på min B23-motor (som har samma topp och insug som en B20-motor). Men insåg snabbt efter att ha jämfört ett B25-insug och ett B23-insug att det inte skulle bli bra. Fysiskt går det att skruva på, men portarna har helt olika storlek. I ditt fall blir det ju för det första långt ifrån ett jämnt luftflöde, du kommer att ha en skarp kant där den mindre porten i insuget möter den större porten i toppen. Men värre är nog all luftrestriktion som B25-motorn får pga de mindre kanalerna i insuget, det mindre spjället, LMM'en och luftfilter. Om allt ovan stämmer och om du köpt motorn där den beskrivits som en komplett M20B25-motor har du (precis som du säger) blivit rejält blåst. Rejält blåst. Vad var det säljaren hade sagt? Att motorn gick ovanligt bra för att vara en B25:a? >> Vill minnas att säljaren nämnde att bilen gick ovanligt bra >> med denna motor, för att vara en b25:a. Han tror/trodde >> det satt nån trimkamm i den.. eller så var de bara säljsnack. En rejält strypt B25:a med fel styrbox lär ju inte gå bättre än en original B25:a såvida säljaren inte hällt snake oil i motorn :-) Jag hoppas verkligen att du inte betalade många hundralappar för den här motorn (om nu allt ovanstående är sant). Men jag tror du skrivit att du betalade en viss slant för den tyvärr... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.