AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.675

Hjälp mig att årsbestämma en M20B25

Sida 1 av 2
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Hej,

Köpte en motor M20B25 / Motronic, som ska ner i min 320.

Det jag vill veta är vilke årsmodell denna motorn har. (Säljaren hade ingen anning)

Det står följande på motorn.

25 6E 1
25653778

på toppen står det, om jag nu ser rätt.
1 705 885.

Kan man via dessa saker årsbestämma motern? Alltså avgöra årsmodellen?

Mvh

Hej,

Jag googlade - alltid första ansatsen - och fick en träff här på AP. :-)
Länk

Inte säker på att du hittar svaret där, men diskussionen kan åtminstone ta dig vidare.

/Lennart

Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Hej Lennart,

Tack snälla du för länken.

Men, har sedan innan vetat att m20b25 tillverkades mellan 85-93
Det jag undrade var om man kunde se vilken årsmodell just min motor var :)

Det som förbryllar mig lite gran är att min motorkod är 25 6E 1
Vad jag vet så står 25 för 2,5 liter, 6 för antal cyllar, och E för (injection).

Andra m20b25 kan heta 25 6K 1, där K står för katalysator.

Min som heter 6E, menas det att det kommer från en bil utan katt? Jag har ju lambdasond på min. Då borde man ha katt med? Eller?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Står det 25 6E 1 på blocket så är det precis som du säger icke-kat versionen. Det är andra kolvar (och därmed annat kompressionsförhållande) mellan kat och icke-kat.

Din motor borde vara typ -87 eller äldre (men lite svårt att säga exakt då katalysatorer infördes gradvis och olika i olika säljregioner).
bmw-slangen har koll. :-)

Men din fråga om lambdasond och katalysator blev kanske inte helt besvarad.
Jag vill minnas, att Volvo på sin tid gjorde ett stort nummer av att ha infört lambdareglering på sina motorer. Dessa utvalda hade t o m ett lambdatecken i grillen. Men det fanns nog ännu inte katalysatorer för bilbruk då.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog mig en snabbtitt i instruktionsboken för min E30 325ik -88 (det var ju runt denna perioden som man införde katalysator).

Modell <=> Kompförhållande
BMW 320i <=> 9.4
BMW 320i Kat <=> 8.8

Fanns dock inga exempel på just M20B25-motorn tyvärr, men jag är säker på att det var liknande setup på den också.

lenwib har rätt, man behöver inte nödvändigtvis ha katalysator om man har syresensor (eller lambdasond som någon tyckte var en bra idé att kalla den och tack vare det har förstört för miljontals människor i flera decenier). Men har man katalysator måste man ha syresensor, annars går det inte att få katalysatorn att fungera effektivt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog mig en snabb titt bland motoröversikten och där hittade jag lite info om M20B25 för E30

Motor <=> Kompförhållande
M20B25 utan kat <=> 9.7 : 1
M20B25 med kat <=> 8.8 : 1

Anledningen till kompsänkningen var med största sannolikhet ändringen på bränslet. Katalysator kräver ju blyfritt, och blyet är ju en naturlig oktanhöjare.
I instruktionsboken står det faktiskt att modeller utan kat ska bensin med lägsta oktantal ROZ98, medans de med katalysator ska ha blyfritt med lägsta oktantal ROZ91.

Gissar att på den här tiden så var nog blyfri bensin med högt oktantal inte särskilt vanligt.

Här kan man dessutom se att kolvarna skiljer sig beroende på kat eller icke-kat
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kamprofilen är dessutom annorlunda, här kan man se de olika kamaxlarna
Länk

Icke-kat modellen hade insugsventilerna öppet längre än kat modellen (och även öppnade avgasventilerna lite tidigare).

Men vilket innehåll du har i just din topp är ju lite svårt att veta.
1 705 885 säger ju att det iallafall är en M20B25-topp.

Det kan ju ha hänt en hel del under åren. Tex kanske är toppen från en M20B25 kat och motorn är från en M20B25 icke-kat.

BTW - kolla gjutdatum på toppen! Då bör du kunna få en ganska bra bild på iallafall toppen!
"eller lambdasond som någon tyckte var en bra idé att kalla den och tack vare det har förstört för miljontals människor i flera decenier"...

Berätta! Förstår inte...

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Jo, alla tror att denna sensor mäter lambdavärdet och såfort bilbesiktnings papper visar för högt eller för lågt lambdavärde så skyller alla på denna stackars lilla sensor och byter ut honom omedelbart!

Egentligen får han skulden såfort avgasvärdena är felaktiga. Om den stackarn råkar vara ärlig och visa fel blir han utvisad och ersatt av en annan!

Gillar man inte en persons beslut? Byt ut honom mot en person som tar beslut som du gillar :-)

Hans riktiga uppgifter är inte så kända - han mäter ju bara skillnaden i syre innanför och utanför avgasröret, inget annat. Och lambdavärdet på bilbesiktningen är ett framräknat värde baserat på (tror det var 4 eller 5) olika gaser. Det är alltså ingen lambdasensor som de för upp i avgasröret på bilbesiktningen - fast om man ska mäta lambdavärdet så ska man väl föra upp en lambdasensor - eller hur!?! :-)

Om man döpt honom till syresensor så hade man fått en viss hint om att han bara mäter syre och inget annat.

@Kotchak : Ta en titt på vilket gjutdatum du har på toppen!

Se exempel från min 731-topp (som sitter på min E30 323i -85)
Länk

Där kan jag utläsa att toppen gjöts November 1984 (om jag förstått prickarna rätt)
Länk

Och det matchar ganska bra då bilen tillverkades den 2:e Januari 1985.
@bmw-slangen: Tack för din förklaring! Jag hade ingen aning om det där med "4-5 olika gaser" eller om distinktionen mellan lambda- och syresensor.

Hädanefter kallar jag dessa mojänger enbart för "syresensor"!

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite OT, men det är en förenklad version av Brettschneider-ekvation som de använder (sist jag kollade iallafall)

Är bara CO, HC, CO_2 och O_2 de mäter (mäter inte NO_x). Snokar man i TSFS 2010:78 som beskriver krav på utrustningen så pekas man vidare till STAFS 2006:14 som i sin ut pekar på 98/68/EG-direktivet (punkt 5.3.7.3 i Bilaga I) som anger hur det ska mätas.

Och såhär räknar du
Länk
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Wow vad detta blev intressant!

Återkommer lite senare ikväll.

Ska ut o kolla på toppen och kolla om de finns någon gjutstämpel, om jag nu hittar dvs :) hehe.

Stort tack till bmw-slangen och lenwib
Så lärde jag mig något idag också. Härligt! :-) Hade inte en susning om detta!

/Lennart
Jag fattade först ingenting men det är dom här trådarna som gör forumet så speciellt.
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Okej! :)

Hittar tyvärr ingen gjutstämpel då insuget är på plats och nästan omöjligt att se.

Men, som du säger nu slangen, att där är en annan kammprofil och annat komp och utan kat, då borde denna va en roligare motor? Vill minnas att säljaren nämnde att bilen gick ovanligt bra med denna motor, för att vara en b25:a. Han tror/trodde det satt nån trimkamm i den.. eller så var de bara säljsnack. hur som helst, har jag planer på att plocka ner motorn och renovera den, se över lager och sånna saker. Är grymt glad för denna motor. :)

Men, detta var något nytt för mig med syresensorn, jag trodde att man per automatik hade katalysator. Där ser man.

Mvh
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

BMW 325 i E30 2.5 126 09/1985 - 12/1991 25 6E 1/2

BMW 325 i Cabrio E30 2.5 126 09/1985 - 12/1992 25 6E 1/2

BMW 325 iX E30 2.5 126 03/1986 - 12/1991 25 6E 1/2

Ser man här så fanns 6E motorn upp till 1992 ?

Mvh

EDIT : (men lite svårt att säga exakt då katalysatorer infördes gradvis och olika i olika säljregioner). Aha okej :) Missade de, hehe :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Kotchak : Kom på en sak till, ta en titt på vilken nummerserie det står på Bosch-styrboxen du fick tillsammans med motorn! Det kan också ge en del ledtrådar!

Nja, nu ska vi inte blir för exalterade över imaginära fartränder på motorn :-)

Vi lägger in det under rubriken "säljsnack".

Det skiljde inte särskilt mycket mellan kat och icke-kat. Det var faktiskt så att M20B20 utan kat hade lägre toppeffekt (125hk@5800rpm) än M20B20 med kat (129hk@6000rpm), trots att kompet var högre (9.4 vs 8.8).

Om icke-kat började tappa effekt över 5800 eller om den bara av någon anledning var varvstoppad där låter jag vara osagt. Dock så hade icke-kat högre vridmoment vid lägre varvtal (170Nm@4000rpm vs 164Nm@4300rpm) så vid 4000rpm hade ju icke-kat mer effekt jämfört med kat.
Kan vara detta som ägaren syftade på. Många blandar ihop motorns toppeffekt med dess karaktär på låg- och mellanregister.
Väldigt få kör på varvstopp, och framförallt utvärderar motorns effekt vid detta varvtal - men det är vid dessa varvtal motorns toppeffekt levereras. Effekt är ju vridmoment multiplicerat med varvtal.
Däremot syftar nästan alla till vilken effekt som en motor levererar på låg- och mellanregister. När en ägare trycker ned gasen vid 2000 rpm och lovordar motorns uppgivna antal hästkrafter så menar han i verkligheten "vilket högt vridmoment på så låga varvtal den här motorn har" :-)

Saker som kan skilja dessa motorer åt (och som påverkar toppeffekt och vridmoment) är ju tex kamprofiler som vi redan varit inne på och även tändningen.

Men oavsett så tror jag det är trevlig motor, och såhär efter en snabbtitt så verkar den ju vara trevlig i låg- och mellanregistret (vilket ju där de flesta av oss faktiskt är och kör den mesta tiden). Så den blir du garantert nöjd med!

Jo, en snabb förtydligan kring katalysatorer. Det är först och främst de lite modernare trevägskatalysatorer som verkligen behöver en återkoppling via en syresensor, annars kommer de i princip inte att fungera (de måste få omväxlande feta och snåla avgaser för att fungera). Detta för att de hanterar både HC, CO och NOx.

De första tvåvägskatalysatorerna hade inte riktigt samma styrbehov, eftersom de bara tog hand om HC och CO. Eftersom de inte hanterade NOx blev de ganska snabbt ersatta av de modernare trevägskatalysatorerna.

Visst kan man köra med endast syresensor, man får ju då en uppfattning om blandningen. Tex är det ju ganska trevligt att ha en bredbandslamda för att ha lite koll på hur motorn går (tex vid mappning). Men får bilindustrin fanns inte något direkt vinst med att bara ha en syresensor, jag kan faktiskt inte komma på någon modell som hade syresensor men ingen katalysator. Det skulle fungerat fint, styrsystemet skulle kunnat reagera på små förändringar över längre sikt och på så sätt ställa in sig för att få en bra förbränning. Men eftersom de hårdare avgaskraven var i princip omöjliga att uppfylla utan katalysator så var man tvungen att montera den.

Det ska noteras att vi aldrig införde något krav på att det skulle sitta just en "katalysator", vi införde däremot krav att man skulle kunna uppfylla ett antal mycket hårda gränser på avgasutsläpp. Och dessa gränser var sådana att de var i princip omöjliga att uppfylla utan katalysator. Du skulle nog kunna passerat första omgången lagkrav med en fullständigt tandalös motor, men alla visste att det skulle komma ännu strängare krav - så man började helt enkelt montera katalysatorer för att klara kraven.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Se exempel nedan på vad jag menar för nummerserie (0 261 ... osv)
Länk
Länk
Länk
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Hej Bmw slangen,

det har dröjt för mig att svara, ursäkta mig, haft jätte mkt att göra.

Här komemr bild på motorn, jag har fyllt in all information i de vita rutorna.
Länk

Hoppas någon kan identifiera årsmodellen.

Angående motronic databoxen så vet jag att förra ägaren har sagt att den har blivit bytt.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Ja, det är ju iallafall en 2.5 liters topp (855).

Och det verkar som sagt vara en komplett äldre motor, dvs både block och topp är av den äldre typen.

Toppen verkar vara gjuten runt augusti 1985.
Blocket är ju också av den äldre typen, då den är märkt 25 6E 1 (dvs icke-kat versionen).

Riktigt gamla M20-block har en annan typ av gjutning kring förstärkningsplattan (eller rättare sagt dessa äldre block har inte denna förstärkningsplatta). Men så gammalt är inte ditt block (redan från 09/1983 och framåt fanns denna förstärkningsplatta), ser även på gjutningen att så gammalt är inte ditt block.

Kan dock inte se något kring databoxen, dina två länkar går till samma bild.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.