|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E38 ,750-96,som nyligen började varna i infodisplayen att bakre dimljusen är defekta! Misstänkte att det var dålig kontakt i lamphållarna,och när jag tog bort vänster bakljus rann det ut en mindre mängd vatten som låg i nederkant vid lamphållaren. Jag bytte baklysen och gjorde rent och spände upp kontanktblecken och hade kontaktfett på blecken. Ny fungerar alla lampor utom dimljus höger bak,men är osäker om det ska lysa på den sidan. Har för mig att fanns bilar som endast hade dimljus på en sida! I samband med detta upptäckte jag att telefonen i bilen inte fungerade.Har använt den lite då och då, och vet att den fungerade i veckan,men nu är den strömlös! Jag skulle vara tacksam om nån vet detta om dimljusen+även kan säga var och vilka säkringar som är till telefonen! Vad jag kan se är det torrt vid sändaren/mottagaren till telefonen som sitter direkt bakom navigationens styrenhet. | |
|
Hej, På min lite yngre bil, är telefonens säkringar två stycken, nr 46 och nr 70. Sen k a n det naturligtvis finnas någon extra säkring i själva telefonmodulen, men det är ren spekulation. Vad gäller dimljuset HB, vet jag inte vad som gäller. Skall titta efter nästa gång jag rastar glidaren. /Lennart |
|
|
Tack så mkt ! Du har "räddat"mig en gång tidigare när jag hade fel på annan E-38 som jag hade som drog ur batteriet,så nu ska jag kolla upp säkringarna,och återkommer om hur det gått !! |
|
|
Hej, Nu har jag kollat hur dimljuset bak på min är. Det är två lampor. Därmed inte sagt att det är så hos dig. Som du säger, ett tag nöjde man sig med bara ett dimljus. Om inte CheckControllen larmar längre, är väl allt ok. Men antagligen gör den det, eller? /Lennart |
|
|
Hej! Tack för att du kollade! Det var glapp i lamphållaren på ena "nya"baklyset, och sen var förmodligen glapp i säkring nr 70 som satt höger bak. Jag tog bort säkringen och satte dit den igen,och då vaknade telefonen! Det som nu återstår är att radiomottagningen är svag! Det går ej att söka kanaler längre,utan endast lyssna på förinställda stationer !! / Thomas |
|
|
Hej, Det tar sig, åtminstone! :-) Det där med radion kan väl bero på två saker. Finns det inte en antennmodul någonstans? Jag känner inte igen felet helt, men det snurrar något med dålig kontakt p g a fukt/vatten/korrosion. Annars är det väl radiomodulen (igen)? /Lennart |
|
|
Förra gången du tipsade mig var det radiomodulen som hette BM24 eller nåt som strulade,som jag då lödde om diverse lödningar på,men denna bil har mig veterligen inte denna.Bilen har DSP (som jag helst inte skulle vilja ha),men tyvärr inte kollat upp ordentligt om det är nåt glapp nånstans.Ska försöka kolla lite i kommande helg om jag kan hitta nåt! En stor del av intresset av dessa bilar,och självklart BMW som bil,är att pula lite själv och forska lite på detta forum! Är själv BMW ägare sen över 30 år med dom flesta modeller "förbrukade",men just E38:or är i mitt tycke BMW:s mest lyckade bil att ha som både bruksbil och finbil! Återkommer när jag kollat vidare ang radiomottagningen! /Thomas |
|
|
Hej, Jag har nog varit på fel spår här, när jag tänker lite efter. Om dina förinställda stationer låter rent, lär det knappast handla om något antennproblem Och nu, när jag har läst på lite om DSP, blir min enkla slutsats att den s k huvudenheten (som jag uppfattar står för själva radiomottagningen) krånglar. Och i den är väl allt digitalt (t om utgångarna till förstärkaren) och m e m omöjligt för en icke-fackman att åtgärda. Vilket i o f s är en r i k t i g utmaning! ;-) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.