|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska nu inom kort köpa mej en Bmw! kommer förmodligen bli en 525d e61, runt 07! Undrar lite om dom här så kallade swirlflapsen! Hur orolig behöver man va för att skiten havererar? värt att ta bort dom? | |
|
Dom finns inte på 525an om jag förstått det rätt. Jag har en 530d och jag oroar mig inte ens.. Känns lite överhypat. Mvh Jonas |
|
thekinglives |
Överhypat? Kanske när bilarna var nya och inte rullat 20k+mil. Tack vare avgasåterföringen så kläggar insuget igen och swirlflapsen kärvar/skaver vilket till slut får dem att på ett eller annat sätt falla sönder. Långa oljesbytesintervaller, budgetolja, och korta körcykler skyndar på problemen. Swirlflaps, partikellfilter och avgasåterföring bör plockas bort, alternativt inspekteras och åtgärdas vid lämpliga intervall. On topic: som sagts innan finns inte Sw på 525d. (undrar varför, de skall ju behövas för regenerering av PF.....?) |
|
Hej jag tog bort flapsen på min 535d Och jag kan säga att det såg för jävligt ut Fullt med sot och skit och att axlarna var slitna och läckte ut ladd tryck Så nu känns det bra när skiten är borta Mvh |
|
|
Hej. De va ju bra att dom inte finns på 525an då slipper man ju den skiten iallfal! Men om man väljer en annan modell och plockar bort dom blir inte motorn "slöare" då? |
|
|
Nej det påverkar inte prestanda Min gasrespons blev bättre utan dom Mvh |
|
| Ofan! Va de bökigt att ta dän dom? | |
|
Nej väldigt lätt dock mycket att skruva lös men lätt att göra tar ca 3 timmar i lugnt tempo Finns en engelsk DIY som jag använde mig av sök på forumet så hittar du den Mvh |
|
| Aha ok . Värkar ju inte som en omöjlig grej att göra då! Är dom pålitliga Bmws dieslar generellt eller finns det något mer att tänka på vid köp av en diesel? Många jag tittat på värkar ha gått ganska långt runt 20k men de kanske inte är så farligt? | |
|
Nej skulle vilja säga att dom är drift säkra Min hade gått 21k när jag köpte den och nu 29k ända som jag byt på motorn är termostater 2ggr och glödstift Sen vanlig service Dock mycket annat på e60 och e61 som krånglar kompressor till fjädringen Avriningar till panorama luckan Momentomvandlare som slits ut Bussningar och leder (tung bil) Rost på bagage Kablar som nöts av till bagage luckan Dock väger kkörglädjen upp mycket av felen iallafall på 535an Mvh |
|
|
Ok då kanske man ska kolla mer på bilens skick i helhet istället för att fokusera på miltal! Jo jag har läst lite om diverse problem med e60/e61 Mem värkar inte va sånna problem som är olösliga eller svindyra förutom kanske momentomvandlare då! Men de är väll bara automatarna som har det va? Blir en manuell för min del! |
|
|
Ok jo bara automatlådor som har problem Mvh |
|
|
Trådlyft! Jag har plockat bort swirlflapsen på 535d men nu när jag tänker efter hur blir det med Agr ventilen då använts inte den långre eftersom man har satt igen flapsen? Vart tar all sot vägen? BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.