|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar om jag ska skaffa 225 runt om eller skaffa 8,5 tum bak för att lägga på 255 bak. Det jag känner till redan är avseende 225 i kombination med 255 är: + Snyggare Bättre grepp bak - Dyrare däck Större risk för vattenplaning Ökad bränsleförbrukning Det går inte att skifta runt däcken Andra för och nackdelar? Egentligen finns inga praktiska, sunda skäl att ha 255 bak, men det skulle kännas bättre. Vilka är bäst. Pirelli P Zero eller Michelin Sport? | |
|
Vist är det snyggare med fetare bakdäck, men en stor del av utseendet kan man fixa till med lite spacers bak. Gällande greppet så beror det mycket på hur du använder bilen, kör man bara gata så brukar man inte behöva mer än 225. Vi som kör bana försöker ju få in så breda däck som möjligt men en del vill ju även där köra square setup för att få jämnare balans och kunna rotera. Med smalare däck på gata får du även lägre bränsleförbrukning och tystare bekvämare framfart. Jag tror Michelin är bättre men har inga fakta bakom det påståendet. /DJ |
|
|
Tycker det blir en helt annan bil att köra med lite bredare däck (235/19 & 265/19) mindre sävlig efter vägen och gummisnodd känslan försvinner helt på min bil iaf, fast man ska ju inte sticka under stol med att det kostar några kr extra men det är självvalt för mig iaf. Vad är din bil helhetsgodkänd med för däck egentligen? min är iaf med 225/35/18 255/35/18 så tekniskt sett får man väl inte byta från det om jag uppfattat rätt. |
|
|
Nej nej så är det inte, där står det typ byt till vad du vill inom rimliga gränser. T.ex att däcken får inte sticka ut utanför skätmkanterna |
|
|
Jag har m-sport fälgar 18 tum men alla 4 är 225 (det ska vara 255 bak egentligen på den fälgmodellen, så är lite sugen på att rätta till det). Men 3-seriebilar har normalt samma bredd runt om. |
|
|
Ok, om du har en riktig uppsättning BMW M-Sport fälgar så är de med största sannolikhet 8" breda fram och 8,5" breda bak. Med det i åtanke så skulle jag nog ändå ha lite bredare bakdäck för att alla hjulen skulle se ungefär lika strechade ut. Annars kommer bakhjulen se mer strechade ut än framhjulen. Sen skall du ju ha olika profil också så den rätta dimensionen blir 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. (Detta för att profilen står i förhållande till bredden så dessa blir mest lika i rullomkrets). /DJ |
|
|
Nej alla fälgar har samma bredd. Hoppas det är riktiga fälgar, köpte bilen hos en aukt BMW handlare. Någon vet hur man kollar? Jag är lite osäker på att köpa 8,5 tum (för 255:or) av ngn på blocket, då jag inte kan skilja en replica från org. |
|
|
Bästa däcken ska vara där bak hävdas det. Med bredare däck bak har du i princip alltid de bästa däcken bak. Men i blött väglag har även mönsterdjupet stor betydelse. Med din bil kommer du förmodligen att slita mer däck bak än fram trots större bredd. Så är det på frugans bil (F06) med 245/40-19 fram och 275/35-19 bak. Bilen är inregistrerad/godkänd med 225/55/17 som standard runt om. Dina hjul får alltså avvika från registreringsuppgifter. Hjulen får inte i något läge ta i karossen. Krängt läge fullt hjulutslag, det går att prova. Men rullomkretsen får inte avvika mer än +/- 5 %. Ange din bilmodell i Baureihe (E90) i länken: Länk och se om du hittar dina fälgar. Om du inte hittar dem så kan du ändå snabbt lista ut vad som passar med hänsyn till offset (ET eller IS) som är stämplat på insidan av fälgen du har. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.