|
|
|
|---|---|
|
Hej i vår åker min snart 10 år BMW in för rostskydds behandling då jag tänkt ha den så länge det bara går Glykolen är longlife tänkte byta den då den är 10 år gammal men hur är det med lådan/ bakaxeln är det onödigt eller vad säger ni gått 12.400 mil | |
| Byt allt om du ändå är igång och tänker ha kvar bilen. | |
|
Jo tänkte det är väll inge större summor så men kan vara intressant å se vad fler tycker. Bakaxeln å låda antar jag i allafall dem aldrig byter eller jag fel? |
|
| Tvingades jag välja mellan oljor eller glykol så skulle jag byta oljorna. | |
|
"Olja och vätska är alltid billigare än metall", inte för inte det heter så. Tänk lägsta kostnad att äga en bmw är att jobba förebyggande och ha den i princip tills den käkas upo av rost.. Ditt tänk är helrätt. 5år eller 10k mil brukar jag själv fundera kring byten av samtliga vätskor och filter förutom motorns då ett år är bra intervall. Originaldelar köpta på bästa kostnadseffektiva vis visar sig löna sig i längden. Bara ta en vätska i taget utan brådska. Ingen annan än du själv och bilnördar och olje och filtertillverkarn tackar dig. Mvh Asken |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, är bilen 10 år gammal så är byte av kylarvätska en bra ide (det är i första hand rostskyddet som bryts ned med tiden och att ha ett bra sådant är bra i förebyggande syfte). För dessa longlife kylarvätskor skulle jag vilja säga att 5-10 år är lämpliga bytesintervall (för icke-longlife är det 2 år). Annars kan man invänta och passa på när delar av kylarsystemet behöver bytas ut. Efter 10 år har all plast (termostathus, vattenpump, kylare, anslutningar med mera) blivit rejält fösvagade (främst pga av alla temperaturväxlingar) och inte helt ovanligt att någon eller några komponenter går sönder eller börjar läcka. Efter 15 år har de flesta plastdetaljer rasat. Angående låda/diff så skulle jag nog bytt i växellådan och sparat diffen till typ 15000-20000 mil. Lite för att sprida ut det, precis som Asken säger. |
| Okey tack för svar glömde väl säga att det var en manuell låda men då kör jag byte på glykol och låda till lådan å byter olja till bakaxeln innan 15 år 20000 mil | |
| Hur är det med servo oljan vad tycker ni kan man vänta med den tills jag byter baxaxelolja och köra enbart glykol och till lådan nu? | |
Även manuella lådor mår bra av att få oljan bytt (och alltid bra att rensa bort alla små metallspån som sitter på oljepluggen) - så inget fel i detta! Angående styrservooljan, öppna locket på behållaren och lukta. Det får inte lukta bränt eller "murket" - då ska det bytas direkt. Sen ska färgen vara grön (fast efter ett antal år är det nog mer åt brungrönt) och inte vara helbrun, tjockflytande eller annat gyttjeliknande. |
|
...tyvärr har inte BMW magneter på pluggarna... Så att byta olja ibland är definitivt ingen dum idé om man tänkt behålla bilen länge. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Oh yes - det har dem :-) Länk Länk |
|
De pluggarna slutade BMW använda typ på 80-talet.... Numer har pluggarna tyvärr inga magneter, men de pluggarna kanske passar i nyare lådor också!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hmm, ja just det - exemplet var från en E34 535i. Dvs från den tiden då man tillverkade för att det skulle hålla :-) För de nya modellerna numera så räcker det att det håller tills garantin gått ut, och de större rasen fram till typ 10 år får försäkringsbolagen ta. Efter det är man ute i unknown - ingenting har designat något för längre än så. Bara att köra tills det rasar :-) Så sett ur det perspektivet så tycker jag trådskaparen gör rätt och arbetar förebyggande. Då bör livslängden kunna utökas och risken för oväntade saker bör kunna reduceras rejält. Vet faktiskt inte om den passar. Det är iallafall M24x1.5, som om nyare lådor har detta också så borde det passa. Men jag har sett att det finns en hel del eftermarknads kring detta (dvs de får ta över vad tillverkaren borde ha gjort från början). Men även här finns nog bra och dåliga magneter. Såg för inte så länge sedan riktigt starka magneter, fast det till var lite äldre Mercedes. Borde ju finnas samma till BMW. |
|
Problemet med riktigt starka neodym-magneter, är att de tappar magnetismen (permanent) när de blir varma (har för mig att det är runt 70 grader C). Skickade själv iväg pluggar till E46, för magnetmontering. Blev nog dyrare än att köpa "eftermarknadspluggar" med magneter (men jag hittade inga då). Skickade till företaget "Hyab". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I princip kan man säga att ett inlämnat byte av olja i växellådan vart 10000e mil förlänger den teoretiska livslängden lika mycket för varje byte. Ny låda kostar 20000-50000kr, ny motor 25000-100000kr. Mvh Asken |
|
|
Okey tack så mycket för svaren jag kommer nu detta år byta / lämna in för byte av glykol växellåds olja väntar med bak axeln till cirka 18000 mil och byter servo oljan nu men väntar nog till hösten då det blir dax för oljebytet så byts allt samtidigt. Köper nog dock allt från bmw olja har jag redan sen får min lokal verkstad byta och hoppas det inte är något problem dem böt iallfall oljan sist som jag köpte från tyskland som johan rekommenderat mvh Efter besiktingen i april blir det dinitrol behandling |
|
|
Vad har ni för färg på er glykol/kylarvätska? Jag har låtit en firma montera dieselvärmare på min bil och då byttes kylarvätskan. Min kylarvätska är blå. Hur mycket kylarvätska är det i systemet? |
|
Färgen ska INTE användas för att identifiera typ av kylarvätska. Det finns endast ett FÅTAL slutsatser du kan dra från dess färg. En av dessa är att BMW aldrig använt röd färg (deras har alltid varit blå/blågrön). Så har du tex röd färg vet du iallafall att det inte är köpt på BMW. Mer vet du inte med säkerhet. Denna tråden ger en ganska kort och snabb förklaring till hur det ligger till Länk Annars har du mer att läsa på Autopower via denna Google-länk Länk Bara fråga firman vilken glykol (märke och produkt) som de fyllde på med - problemet löst! :-) Det är alltid bra att veta vilken typ det är (tex om det är IAT,HOAT eller OAT). Det handlar mer om att inte blanda olika sorter mer än vilken typ som "är bäst". Så fråga firman vänligt rent upplysningsvis (dvs de har gjort rätt men det är bra för dig som bilägare att veta vilken typ som fylldes på). |
|
Tack för svaret. Ska snart byta ut kylvätskan mot HOAT. Jobbet gjordes för ca 4 år sen, kanske lite sent och fråga nu ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.