AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.203

Vart sitter NOX-sensor, e90 330xi -09 (n53)

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Vart sitter NOX-sensorn? Krupit, letat och sökt, hittar en massa prylar på avgasröret men vad är vad.

Felkod på NOX-sensor. Lite trist tomgång och lite lätt ryckigt första 2 minuterna, sen går den som ett skollat troll igen! Felkod kommer 1 ggr/veckan (kollat dagligen). 3-4 h väntetid är inte tillräckligt för den ska bli helt kall tydligen. Tänkte börja med att lokalisera sensorn och kolla läget.

MVH
Charlie
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Min första tanke var diesel... Visste inte att det satt NOX-sensorer på bensinare. Nu blev jag också nyfiken!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är också lite ny på denna typ av sensor.

Men vad jag förstår så sitter det oftast en NOx-katalysator och därmed också en NOx-sensor på GDI-motorer (dvs bensinmotorer med direkinsprutning). Detta för att dessa arbetar i lite andra lägen än en vanlig motor, tex stratified charge (där man inte eftersöker en homogen blandning utan endast en liten kärna av korrekt syre/bränsle omgivet av rent syre).

Syret vid oxidationen av HC och CO inne i den vanliga katalysatorn tas tydligen från NOx, därför räcker inte en vanlig katalysator utan man måste även ha en NOx-katalysator (som fungerar ungefär precis som en vanlig katalysator men kräver att motorn växlar lite mellan olika arbetslägen som är specifika för GDI-motorer).
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ta en titt här, är en del av av instruktionerna för hur man tar bort hela avgassystemet. Och där pekas NOx-sensorn ut.
Länk
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Jag var på en pryl, rätt långt bak som var min första gissning. . Fick inte loss den med rörtången a la 1 meter. Knackade och tog i så bilen dansade samba. Vågade inte värma. Sensorn är DYR! Tips?
la
39
laslit
530xd Touring - 15
523i -97
En noxsensor kostar drygt 4000 spänn!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.