|
|
|
|---|---|
|
Vart sitter NOX-sensorn? Krupit, letat och sökt, hittar en massa prylar på avgasröret men vad är vad. Felkod på NOX-sensor. Lite trist tomgång och lite lätt ryckigt första 2 minuterna, sen går den som ett skollat troll igen! Felkod kommer 1 ggr/veckan (kollat dagligen). 3-4 h väntetid är inte tillräckligt för den ska bli helt kall tydligen. Tänkte börja med att lokalisera sensorn och kolla läget. MVH Charlie | |
| Min första tanke var diesel... Visste inte att det satt NOX-sensorer på bensinare. Nu blev jag också nyfiken! | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är också lite ny på denna typ av sensor. Men vad jag förstår så sitter det oftast en NOx-katalysator och därmed också en NOx-sensor på GDI-motorer (dvs bensinmotorer med direkinsprutning). Detta för att dessa arbetar i lite andra lägen än en vanlig motor, tex stratified charge (där man inte eftersöker en homogen blandning utan endast en liten kärna av korrekt syre/bränsle omgivet av rent syre). Syret vid oxidationen av HC och CO inne i den vanliga katalysatorn tas tydligen från NOx, därför räcker inte en vanlig katalysator utan man måste även ha en NOx-katalysator (som fungerar ungefär precis som en vanlig katalysator men kräver att motorn växlar lite mellan olika arbetslägen som är specifika för GDI-motorer). |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ta en titt här, är en del av av instruktionerna för hur man tar bort hela avgassystemet. Och där pekas NOx-sensorn ut. Länk |
| Jag var på en pryl, rätt långt bak som var min första gissning. . Fick inte loss den med rörtången a la 1 meter. Knackade och tog i så bilen dansade samba. Vågade inte värma. Sensorn är DYR! Tips? | |
| En noxsensor kostar drygt 4000 spänn! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.