|
|
|
|---|---|
|
Fick ett ryck och gick och provkörde en Citroen DS4 110 hk diesel i veckan som gick. Blev glatt överraskad!! Gick därifrån med ett klart ha-begär. Har tidigare inte haft en tanke på att nån gång äga en Citroen men blev överraskad både över kvalitetskänsla och köregenskaper. Har sett i tester att man klagat på att den är för hård i fjädringen men tyckte inte det kändes särskilt stötigt, bara behagligt fast. Inte heller ESG-lådan avskräckte, kanske inte världens snabbaste eller mjukaste växlingarna men helt ok ändå - speciellt med tanke på att man landar på en snittförbrukning under 0,4 l/mil på landsväg. Och tyst gång, kändes som en väldigt lyckad motorinstallation! Någon annan som har synpunkter eller erfarenheter av denna bil? Nyfiken på att få höra åsikter! | |
|
Har egentligen inget att komma med eftersom jag inte har någon erfarenhet av modellen. Men, kan aldrig tänka mig att det går att köra en flera år gammal Golf-klassmodell med automatlåda på i snitt under 0,4 l mil, det låter helt orimligt... MVH Christofer |
|
| Under 0,4 på landsväg är just vad den ska göra - fast naturligtvis landar totalsnittet högre. Men fortfarande väldigt snål vilket är klart tilltalande. | |
|
0,4 i verkligheten kan du tyvärr glömma men det har inte med automatlådan i sig att göra (eftersom det är en manuell låda med automatkoppling) utan att körcykeln är helt orimlig. Samma motor sitter exempelvis i Volvo V50 som med manuell låda hamnar runt 0.55-0.6 i verkligheten. Ungefär där kan du räkna med att hamna såvida du inte kör hela tankarna sommartid, utan klimatanläggning på och aldrig kör fortare än 70 km/h. ------- //Lövet |
|
|
Att totalsnittet landar högre än 0,4 är jag helt klart med på. En ägare av den tidigare versionen ligger strax över 0,5 i snitt på all körning. Ren landsvägskörning ner mot 0,4 dock och senaste versionen borde gå att komma ner under 0,4. Hursomhelst, bränsleförbrukningen inte allt, det jag föll för var bilen i stort! Klart positivt överraskad av kvalitetskänsla och material, liksom gångkultur i stort. Automaten är ju en robotiserad manuell låda varför förbrukning borde vara helt i paritet med den manuella (enligt fabriksspecarna ska den vara nån centimeter snålare men det är väl försumbart). Sen finns det en del missar som jag misstänker man kommer reta sig på i längden (den vore ju inte fransk annars!), men inte mer än att de borde gå att stå ut med. Insteg till baksäte t ex är uselt, men kanske ändå bättre än t ex en tvådörrars Mini. Annat att reta sig på är bakåtsikten, liten bakruta med breda stolpar inte optimalt.. Men som sagt, tror att man kan leva med det. |
|
|
Intressant att du är nöjd med lådan. Den har ju fått oerhört mycket kritik tidigare. Frågan är om de fått ordning på den eller om du är mer generöst inställd till den än andra. Svårt att veta. Klart är att lådan har lite skakigt rykte och att det nog inte blir den lättaste bilen att sälja begagnat. ------- //Lövet |
|
|
Förväntningarna på lådan var ju inte direkt höga inför provkörningen och det var kanske därför som jag tyckte att den var om än inte bra så i alla fall acceptabel. Delvis var det därför som jag fick rycket att provköra, har hört flera i min omgivning som varit milt sagt kritiska till lådan så började undra om den kunde vara så dålig som alla sa. Och som vanligt är det de som inte provat själva som är de mest kritiska.. Lådan har ju sina begränsningar, kan ju kännas lite seg i starten och alla växlingar är inte silkesmjuka. Anpassar man sitt körsätt lite efter lådan så tyckte jag den är helt ok dock och betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig. Kanske funkar den bättre ihop med dieselvarianten jag körde än med bensinare, kan tänka mig att vridmomentet i dieseln passar bättre ihop med den här lådan. För min del skulle jag inte tveka att välja den här lådan ihop med dieseln, jfrt med manuell. Ryktet kan påverka andrahandsvärdet dock, men det kan ju också vara en fördel om man siktar på en bil som är ett eller två år gammal.. Husomhelst, trevlig bil är det i mina ögon! |
|
|
Kul att du fått upp ögonen för DS4! EGS-lådan fungerar alldeles förträffligt numera, det är stor skillnad när man jämför de första varianterna som dök upp i C4 Picasso 2006/2007 mot den som sitter i dagens varianter. Angående förbrukning med automatlåda så går det att köra riktigt, riktigt snålt med moderna varianter. Tidningen Motor gjorde nyligen ett snåltest där de jämförde Peugeot 508 HDI 180 hk, V70 D4 181 hk och Passat TDI 150 hk, samtliga med automatlåda (DSG i Passat, traditionell automat i 508, V70 vet jag inte). Man körde från Malmö och ner till Genua vid medelhavskusten och 508:an var snålast av dem alla - 4,18 l/100 km, övriga 4,37 l/100 km. /Masten |
|
| I min värld har inte Citroen varit ett alternativ att överväga överhuvudtaget tidigare. Nu när jag tittat lite närmare på främst DS4 och också C4:an inser jag att det hänt mycket de senaste åren! Kvalitetsintrycket är förvånande bra, materialval i DS4:an känns som premium och fullt i nivå med t ex BMW eller Audi. När jag ändå var o kikade på Citroen började man ju titta på andra modeller också, DS5:an är ju rätt läcker och har en helt egen karaktär. Kul med bilar som sticker ut lite och som har egen personlighet! Skulle det bli aktuellt med tjänstebil framöver skulle DS5:an helt klart vara något att överväga. Fast just nu som andrabil i familjen är DS4:an väldans intressant! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.