|
|
|
|---|---|
|
Vilka fälgar passar till f10 från de 2010 och under bmw? Är ute efter 18tums. Kollat upp och då ska f10 ha 30et mått. Hur någrant är det om fälgar ha et mått på 20 eller 40Et mått ist? Ska även navhållet vara lika, dvs på f10 72.5 ? | |
| Du måste ha koll på bredden också, en 7" fälg med ET 30 breddar inte lika som en 9" med ET 30 | |
| men om jag håller mig till 8' bredd? eller 8.5? | |
|
Nu har jag googlat som f*n och försökt fatta det med dessa dimensioner. 8JX17/ET30 är det optimala för min bil enligt vv. 1. Så länge jag håller mig till fälgbredden på 8' så spelar det ingen roll om det är 18tums fälg eller 17 eller kanske 19 och med samma et mått på 30. ? 2. Så länge jag håller mig till fälgbredden på 8' så ska ET mått vara helst 30 men kanske några mm hit och dit spelar ingen roll. Tänker på en skillnad på 5mm, dvs 25 eller 35. någon som kan bekräfta? |
|
|
För en förklaring på ET titta här Länk 1. Så långe hjulets omkrets inte ändras så spelar det ingen roll om du har 17, 18 eller 19" så länge du har ET30 på fälgen 2. +/- 5mm är inte uppenbart att det går rakt av... Hjulet kan ta i i skärmkant eller på insidan av hjulhuse fram vid fulla rattutslag, samt i skärmkant bak om du har tex ET25. Risk finns även att ET35 (i ditt exempel)kan ta i fjädrar/dämpare, så detta måste du kolla upp. Dock går det att kompensera för ET35 mha spacers, men då kan du ven behöva byta hjulbultar. |
|
|
Hej Tack för ditt svar. Okey, då förstår jag. Helst ska det testa om Et mått skiljer sig. Nu till nästa fråga, däck dimension. Är det fälgen som avgör vilka däck som ska sitta på fälgen eller återigen är det både fälg och att det får plats i hjulhuset utan att röra vid någonstans. |
|
|
I grund och botten är det hela paketet som avgör, och som behöver provas om ingen provat den kombinationen förut. Jag hade tidigare en bil av ett annat märke, där det satt 18" original fälgar på, 8" breda och rätt ET. Original skulle det vara 225/40-18, men av någon anledning satt det 225/45-18 på. Dessa tog i i hjulhusen bak om bilen var tungt lastad och jag körde i gupp, medans det aldrig tog i med 225/40-18. Så det kan vara små marginaler det handlar om, drygt en cm högre däcksida räckte. |
|
|
Sjukt, men nu är man förvarnad om det iaf. Skulle några av m3, m5 eller m6 fälgar kunna passa på en f10? Länk Länk Länkar från blocket. |
|
|
Jag hade 19" M6 (433M) på min gamla 520D F10 (275/30/19) , Ser inga problem med M5-M6 på din om inte ET är för högt. When in doubt använd Länk Ett smart verktyg som räknar ut ET "offset" och rullomkrets åt dig och ger dig en fingervisning om hur det ser ut mot hjulhus och skärmkanter etc jämfört med dina gamla. |
|
|
Tack för länken. Har dock lite svårt att tolka Diameter 679.3mm 653.2mm Circumference 2134.1mm 2052.1mm Poke 71.6mm 81.6mm Inset 131.6mm 121.6mm Speedo error 0% 4% Reading at 30mph 30mph 31.2mph Reading at 60mph 60mph 62.4mph Ride height gain 0mm -13.05mm Arch gap loss 0mm -13.05mm och detta med: Compared to your existing wheel, this new wheel will have an inner rim which is 10mm further away from the suspension strut. The outer rim will poke out 10mm more than before. med andra ord kan det passa? haha |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.