AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.448

Vad/hur kolla upp före beg BMW köp?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har börjat fundera på att uppgradera vagnparken men en E46a och jag vill veta vad jag köper och försöker kolla uppd et jag kan och vill ah era tips på hur ni kollar när ni köper beg bil:
Carfax för att få historia på det som hänt i Sverige - det som hänt i Tyskland på importerad bil syns ju tyvärr inte i carfax
Regnummer kan man ju googla och ibland får man träff på något intresant
På flera websajter kan man översätt svenskt regnr till chassinr och sen kan man få utrustningslistan från fabrik via chassinr.
Handlare och privatpersoner kan man kolla på kreditvärdighetssajter som ratsit.
Transportstyrelsen bistår (lite motvilligt - dvs via fax eller mailsvar om man ringer) på 3 senaste ägare och ibland har de även lite detaljer om besiktnignar inkl ev anmärkningar före avregleringen.
Ring tidigare ägare som ibland vill prata, ibland inte (nummer via hitta/eniro).

Kolla bilder i annonsen att utr stämmer med fabrisklistan och titta efter felaktiga karrosseriskarvar och skilnader i färgnyanser. Är säten och pedlars förslitning rimliga mht miltalet?

Be att få se servicebok och kvitton på utförda arbeten.

När man väl funnit en rimlig bil som man provkört själv så bokar man tid hos närmaste BMWhandlare som man köper en timmes konditionskontroll och felkodsläsning. HÄr är jag dock lite fundersam - hur sannolikt är det att BMW klarar att se om bilen är mätarjsuterad eller inte? E46 har väl mätarställning i ljusmodulen men den går väl att justera den också - men det är kanske svårare eller? Nyare har de mätartsällning speglad till nyckel också eller?

Något mer man kan/bör göra eller är jag bara paranoid?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Är det en M3 eller någon specialmodell du funderar på? Om inte så kan jag spontant tycka du verkar lite överambitiös. Nu för tiden är en vanlig E46 värd så pass lite pengar att allmänt skick torde vara det enda som i stort sett är väsentligt...

MVH Christofer
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Tycker också det verkar hysteriskt.
Kolla på skicket och låt det avgöra.
Var inte för kräsen på skick heller för då hittar du ingen beg bil.

Köp en ny bil om du vill ha allt 100% OK
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Nja, inte så speciell som M3 men en 325 eller 330 cabrio står på listan.
Jag blev kanske lite paranoid efter att ha kollat uppd en första jag kollade på där jag ringde en tidigare ägare som blivit toklurad då bilen var rejält krockad och fullagad före han köpte den och han förlorade en rejäl slant på affären.
De bilar jag tittar på ligger på mellan 100 och 150 kSEK (vilket jag inte anser var lite pengar) och jag vill ju veta vad jag köper - inte ett skruvat vrak som är värt 30000 eller 50000 mindre än vad jag ger. Även om jag planerar behålla bilen ett tag så köper jag den inte för att renovera utan för att njuta av och ev förfina lite.
Alla bilar ser fina ut hos handlaren då den är nypolerad men hur lätt/svårt är det för en BMW verkstad att se om bilen är skruvad eller inte?
Carfax hjälper ju i Sverige men inte för importer då inget reggas i Tyskland.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
100-150´ för en E46 Cabriolet är allt väldigt mycket pengar, då får det väl vara en riktigt fin lågmilare...

För 150´ borde man kunna få en bra E93 färdigprutat...

MVH Christofer
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Chrille: Jag vill inte ha en E93 för nercabbat är det så lite bagageutrymme kvar med plåtcab. Just därför vill jag ha en E46 cabrio med hardtop och jag är beredd att lägga just 100-150 för att få en fin sådan. Men jag vill inte lägga de pegnarna för en bil som är krockad/skruvad och värd betydligt mindre.
Sen har jag några options som jag "måste" ha och några som jag vill ha men so mgår att byta efteråt och fina lägmilade E46cabrios växer inte på träd.
Har sett Hassos bilannons här men den miatchar tyvärr inte min vill ha lista avseende utrustning. Den hade annars känts trygg att köpa.

thekinglives
Vissa förstår inte.....
Man får en Dacia Duster för 99k också, helt NY!!!!

Som entusiastbil skulle jag välja E46 före E9x alla dagar i veckan.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag förstår att man vill har en fin och välskött bil av en specifik modell och kan tänka sig att betala bra för rätt bil. Jag har dock lite svårt att se en massproducerad E46 som en entusiastbil...

Syna bil och dokumentation noga. En förfalskad servicebok brukar vara lätt att avslöja. Magkänsla av säljare och bil brukar säga ganska mycket. Troligtvis inte så lätt att hitta en riktigt fin, entusiastägd E46 i dagens läge, de flesta ägs av 20-25-åringar och är pimpade eller sönderskruvade.

MVH Christofer
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag ser mig inet som entusiatbilsköpare - jag är alldeles för ohändig för att äga en entusiastbil och stormeka själv. Men jag vill åka nercabbat på sommaren och som sagt vill jag samtidigt ha med mej lite grejor - alltså går E93 bort. Familjen på 4 ska rymmas - alltså går Z bort. Andra märken än BMW går också bort - det gäller väl många här på forumet. Har en E36 cabrio som börjar bli lite dyr i drift om man inte är händigare än jag är. Min budget ligger på 100-150 kSEK - hellre närmare 100 än 150 men däromkring. Alltså en E46 cabrio.
Hardtopförbered är minikrav samt svart sportskinn och sportchassie. Föredrar starkt manuell före automat. Nice to have: hardtop men det kan jag köpa till i efterhand. Kul om det sitter fina fälgar på men det går också att åtgärda i efterhand. M sportratt går också att eftermontera - har gjort så i min touring (inte jag men verkstaden). Stolvärme ska funka - för dyrt att lösa i efterhand. Xenon ska det också vara. Helst faceliftad. 325 eller 330.
Oskruvad och okrockad och det är här jag är nervös.....

Ba
328
Basilika
E39 530im
För 100k+ får du en fin E46, kanske en 330 med M-paket, SMG, 16:9 navi, skinn, pdc, elstolar.. Ja, YOU NAME IT! Kan du tänka dig att importera? Bara att leta..
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Nix, vill ogärna importera - har inte riktigt tiden eller kunskapen att köpa rätt bil utomlands.
SMG vet jag inte om man vill ha eller ska undvika - är inte det en hyfsat vanlig felkäla som dessutom är dyr att reparera?
Elstolar verkar vara standrad på E46 cabrio med stor motor- inget jag måste ha men alla jag tittat på verkar ha det. PDC är kul att ha men inget måste.
Regnsensor verkar också vara option enligt VINdekoder men de flesta verkar ha det. Inte måste, men gärna! Navi - kul men inte måste.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.