|
|
|
|---|---|
|
Tycker att det är för högt vindbrus runt takluckan när solskyddet är tillbakadraget. Har aldrig ägt någon bil av denna dignitet förut, det ska kanske vara så? Eller är det ett vanligt förekommande problem? Takluckan är regntät i alla fall. Någon som känner igen detta? Gummilistproblem? Bilen är ju inte uråldrig direkt.... _______________________________ Trivs med ett svårt beroende av bilar. | |
|
Jag hade samma problem på min E60 545 -05 dock höll den tätt för vatten. Slutade med att jag drog för skyddet ifall jag skulle köra någon längre bit. Dock är min nuvarande E61 530d -08 betydligt tystare med sitt panoramatak. Mvh Jonas |
|
|
Då är det nog så att man får lära sig leva med det. Men det är hemskt irriterande.... Undrar hur det var när den var ny? _______________________________ Trivs med ett svårt beroende av bilar. |
|
|
Det är samma på min (750 -06). Har varit så sedan jag köpte den för 3-4 år sedan. Har alltid solskyddet fördraget av den anledningen. Anledningen till bruset är nog så enkelt som att det glas som sitter i luckan inte är det bästa ur ljudisoleringssynpunkt. Det märks också tydligare eftersom bilen i övrigt är så bra ljudisoerad. |
|
|
Är ändå lite märkligt att BMW "fuskat" med en sådan grej på en så pass dyr bil. Men, som sagt, man får köra med solskyddet stängt för bästa komfort. _______________________________ Trivs med ett svårt beroende av bilar. |
|
| Jag har varit med om detta på E65! Problemet löstes genom att tätningslisten i taket (runt luckan) byttes. | |
|
Tack för tipset, då får jag kolla upp vad denna operation kan kosta då. Vore skönt att bli av med oljudet. _______________________________ Trivs med ett svårt beroende av bilar. |
|
|
Länk Är det nummer 7 i denna länk som är tätningslisten? Borde vara, men man vet aldrig... _______________________________ Trivs med ett svårt beroende av bilar. |
|
| Jag tror att det är nr. 7 som är listen som Du behöver byta. Efter bytet blir det markant tystare. | |
|
Har beställt en ny gummilist nu, kommer inom någon vecka. 450 kr på ebay, med frakt. _______________________________ Trivs med ett svårt beroende av bilar. |
|
|
Löste det sig med listbyte? Jag har en E61 från 2007 med panorama tak. Jag tycker den är marginellt tystare om jag stänger med undertaket också, så jag tycker att panoramataket är väldigt tyst också. Förutom nu på slutet, men det beror på att när jag stängt det så åker det upp lite igen. Väldigt lite och man hör det bara, det har aldrig regnat in. Öppnar stänger jag så blir det bra, ibland för en kort stund bara och ibland lite längre. trycker jag med handen framåt så blir det tyst också, släpper jag så brusar detlite. Det är lite irriterande, min mekaniker säger att han inte vill titta på det, kör den till BMW´s plåtverkstad säger han. Men man kanske ska byta lister då, kan man göra det själv? |
|
|
Hade samma på min förra E60. Började bli vindbrus när den var 3-4 år gammal och det försvann efter bytet av listen. Det var standardfel på tidiga E60. För övrigt har listen inget med vattenläckage att göra eftersom det finns dräneringar i hörnen av luckan som tar hand om ev vatten som läcker in genom listerna. Om det blir blött från takluckan så är dräneringsslangarna igensatta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.