AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.091

Byta kedjesträckare E46 -03

Sw
62
Swant
318iT -03
Hej,

Har tre frågor angående byte av kedjesträckaren i en E46 -03.

#1 Är det här (Länk den uppgraderade versionen av sträckaren?Personalen på AD-bildelar kunde inte svara ifall det var det eller inte men de antog det var den nya.

#2 Har läst att bytet är enkelt men att man ska vara försiktig så inte kamkedjan tappar spänningen eller hoppar av. På den här videon

görs det smidigt. Är det verkligen så här simpelt som i videon?

#3 Är det något annat jag ska tänka på? Undvika oljespill i motorrummet, lägga bilen i friläge och ta det försiktig vid kablaget som ligger i vägen, detta är vad jag har läst mig till. Någonting mer?
Sw
62
Swant
318iT -03
Såg den första länken inte fungerade. Det är en länk till en kedjesträckare från AD-bilar som går på 262 kronor.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Med tanke på att AD bildelar inte verkar visa en bild på produkten, så blir det ju lite svårt att avgöra? Kedjesträckaren var det första jag bytte på min 316 när jag köpte den bilen. Den hade den gamla versionen, så det var bra att byta.

Den nya känns ju igen på att den är lite aningens längre, samt att dess bultskalle inte är lika tjock/hög. Länk

Utan att ha sett videon i din länk så, ja det är en ganska lätt åtgärd.
Motorn är ju avstängd och står still, så det är lugnt. Du kommer inte att röra något mekaniskt direkt. Låt den stå med en växel i bara, t.ex.

Det man kan tänka på endast är att skruva ur den gamla (och i den nya) på ett försiktigt sätt. Den ligger ju an mot kedjan och spänner den, så du vill ju inte twista kedjan eller få den i större rörelse p.g.a att du skruvar ur sträckaren för snabbt/kraftigt. Lossa försiktigt bara, och vrid sakta och säkert. Likadant vid iskruvande av den nya. Så gjorde jag iaf.

Man kan ha en trasa under hålet där sträckaren kommer ut. Det dräller inte farligt.
Men bra att suga upp ändå.

Lycka till

Anders

Sw
62
Swant
318iT -03
Tack för utförligt svar Anders!

Jag hittade kedjespännaren på Reservdelar24 med bilder men från två olika fabrikat.

Febi Bilstein
Länk

SWAG
Länk

Spelar det någon roll vilken av dem man väljer? Är hemsidan pålitlig? Blir fundersam när det är en svensk domän men supporten skriver på engelska och ber om ens mejladress utan att jag har försökt kontakta dem. Endast besökt sidan.
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Varför inte köpa den hos BMW? Det var inte mycket dyrare vad jag minns..
Sw
62
Swant
318iT -03
Då blir det en sväng inom BMW.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
reservdelar24.se är seriösa - det är en stor tysk reservdelsfirma som står bakom den svenska siten (plus bildelaronline24.se).

Däremot är deras kundtjänst inte den smidigaste att kommunicera med - ordet "fyrkantig tysk" dyker gärna upp i huvudet när man försöker detta... ;o)

Jag har handlat flera gånger av dem och paketen kommer inom en vecka ungefär - prisbilden ligger väl runt 30-50% av svenska priser för EXAKT samma produkter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag är med Johan B i svaret där med ett undantag. Jag fick min senaste Resrvdelar24-leverans igår torsdag, beställde natten mot måndag. Produkten jag fick var identisk med den BMW-originaldel jag plockade ur bilen för att ersätta och undantaget jag nämnde var att jag tyckte telefonsupporten var bra. Trevlig, artig, korrekt - men stel. Man hamnar i Baltikum när man ringer. Jag arbetar själv på ett företag med support och personal i Lettland så jag känner igen bemötandet. Även deras chat funkar bra och man får omedelbart en 3% rabattkod att använda vid köpet bara man ringer/chattar med dem.

Jag köpte delar av fabrikat Vaico, FEBI-Bilstein och ibland har jag köpt Metzger, jag har inget att klaga på. Reservdelar24 är seriöst.
Annars finns Autoteilemann.de som numer har sajt helt på svenska. Även dessa är tyska och enormt stora. Mkt bra priser och levererar på ca en vecka. Tyvärr med DHL som jag tycker är mest strul logistikmässsigt men kanske funkar bättre för andra.

Givare köper man på BMW dock. Inte någon annanstans. Det har jag lärt mig den hårda vägen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Storabjörnen : Av ren nyfikenhet, vilken är Autoteilemann.de svenska site?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Slangen,
Lite fel uttryckt av mig. De verkar ha sajten anpassad efter vilken IP-adress du loggar in från. Men i realiteten är det kanske bara en översättning av sidan. Just nu är jag på iPad så jag kan inte verifiera hur det ser ut från dator, tror att den halkar in på www.autoteilemann.de/schweden_autoteilemann/ när du är från Sverige.
Och på deras Facebook-sida såg jag för en tid sen att de skröt lite med att de hade anställt en svensk kundtjänstrepresentant.

Som sagt, svårt att kolla nu, men det spelar inte jättestor roll, de funkar väldigt bra.

/a.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha!

Nu hittade jag dit, fick gå via "Uber uns", sedan "News" och vid datumet "Berlin, 27.02.2014" finns en länk till det du hittade
Länk

Vad jag ser så är det "bara" en enda sida med svensk text (ovan nämnda) med lite info om Autoteilemann, hur man beställer och betalar. De nämner även att resten av websidan är på tyska
"Tyvärr finns vår webbsida än så länge endast på tyska"

Men ovanstående räcker ofta ganska långt, och de ser ju ut att ha ambitioner att växa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.