|
|
|
|---|---|
|
Jag lämnade in min X5 E70 2012 som har gått kring 5000 mil till BMW-verkstaden tidigare i vinter för att åtgärda ett välljudande skrammel ifrån framvagnen. BMW bytte pendelstagen fram då det var riktigt mycket glapp i dessa. Skramlet försvann i och med detta. Kort därefter upptäckte jag ett annat oljud ifrån framvagnen. Ett tydligt "klonkande" när man kör över skarpa kanter, potthål eller exempelvis på en risig grusväg. Jag lämnade in bilen åter igen till BMW för att de skulle kontrollera främre hjulupphängningen och lokalisera och åtgärda vad som var fel. Jag fick tillbaka bilen utan åtgärd och de konstaterade att inget var fel i hjulupphängningen - allt såg bra ut. Nu behöver jag Er hjälp! Jag måste få bukt med oljudet - det är så extremt irriterande, känns inte alls premium. Vad kan det vara som ger ifrån sig detta "klonkande" om inte det är något fel i hjulupphängningen?? Jag har lokaliserat ljudet till höger fram. Det är alltså när höger framhjul kör över skarpa ojämnheter som det uppkommer. Tänk Er att man kör över järnvägsspår/spårvagnsspår där asfalten runt omkring har satt sig så att rälsen bildar skarpa kanter: Det klonkar och skramlar något fruktansvärt från höger fram! Inte som om något sitter löst, inte alls som skramlet från glappet i pendelstagen. Mer som om det till exempel vore något fel på själva dämparen, som om den vore ihålig eller liknande. Vad kan det bero på om det inte är något fel i hjulupphängningen??? Mycket tacksam för förslag och hjälp! | |
| Jag har haft samma fenomen på min nya F11, den var inne på verkstaden men de menade att sådär kan det låta. Och på min frus E70, en 2011 med 9.500 mil på mätaren hör jag samma ljud också. Så det är väl en "feature"...På min nya A6 Allroad får jag leva med ett "klick" varje gång bilen passerar 15 km/h, även det är standard - provkörde tre exakt likadana bilar och de hade alla detta ljud. | |
|
UK_King: Intressant! Kan du beskriva hur du upplever att det låter? Låter det när du kör över skarpa kanter och ojämnheter? Jag har bara så svårt att köpa att det ska låta så, det låter helt klart som att något är fel. Det är pinsamt att köra över ojämnheter när man har andra med sig i bilen. Känns inte alls som en bil för knappa miljonen i det avseendet... Är det fler som har detta oljud i framvagnen och upplever det som "normalt"? |
|
| Jag har ett ganska "brant" farthinder som jag kör över minst 2 ggr dagligen. Kör jag lite för snabbt över det (typ lite snabbare än vad som vanligtvis är bekvämt, så kommer det ett dovt "klunk' från framvagnen. Jag upplever det som att ljudet uppstår vid precis vid dekompression, dvs när bilen fjädrar tillbaka. Samma ljud kunde även komma om man körde över "curbs" vid vägbanans kant. | |
|
Uk-king: Det verkar inte vara samma oljud du och jag har. Mitt är betydligt mer påtagligt, och i fler situationer, än vad det verkar vara på din bil. Nu har jag märkt att jag kan framkalla samma oljud, om än inte lika högt, om jag punktbromsar i lägre hastigheter. Vid fler korta och kraftiga punktbromsningar låter det klonk, klonk, klonk. Kan det ha med bromsarna att göra på något vis? Tacksam för all hjälp jag kan få! Har ni tips på vad jag kan be verkstaden kolla?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.