|
|
|
|---|---|
|
No brainer för några, brainer för andra. Förutom specifikt navigationsfunktionaliteten och NM/Power digitalinstrument, är det något överhuvudtaget som Navin ger som mervärde? Tänker, smidigare bättre media/radio kontroll, mer detaljerad statistik, hmm, vet inte vad, men något? Jag är ingen navi fanatiker ty jag vet hur man kör kring Stockholm, jag kan vägen till både Åre, Malmö och Göteborg, samt till Legoland i Danmark Navigerar jag i princip med vägskyltar. Dock, i och med att MÅNGA har Navi så undrar jag, borde jag beställa (är inte för sent) även om jag inte behöver. Personligen värderar jag HarmanKardon ljud och go-fast-products mer :) men om en bil utan Navi är värdelös så måste jag ju kanske välja det. | |
|
Det verkar som att du redan har svaret. För egen del så används navigationen nästan hela tiden. Det går att lägga in fasta punkter som man återkommer till, men från olika platser. Dessutom perfekt då jag kan lägga in resmål på telefon (BMW app) som sedan skickas med meddelande till telefon och plockas upp när jag startar och kör iväg. Med RTT får jag dessutom koll på trafiken i realtid och kan välja ny väg på de sträckor som jag åker utan navigation. Med Head-Up och Speed-Limit får jag dessutom dubbel information. Totalt sett så är navigation ett självklart val för mig, men mina behov skiljer sig antagligen från dina. Jag kör ungefär 5000 mil om året. |
|
|
Har själv Navi Professional i min F31...kan väl inte direkt säga att utrustningen är prisvärd och funktionaliteten är ju jämförbar med en löstagbar navi-enhet. Fördelen med fast monterad navi är väl just att den alltid sitter tillgänglig på panelen. När det gäller detta med att finna rätt väg så kör man som påpekats ofta lika bra (ibland bättre) på vägskyltningen...stora fördelen runt Stockholm (där jag också kör som mest) är att man får tillgång till trafikinformation om ev. hinder och incidenter. Detta är ju iofs inget unikt för en fast monterad navi för dyra pengar...men är det som jag ser som en viss fördel med tekniken. Att en bil utan fast monterad navi skulle betraktas som värdelös av marknaden är väl osannolikt, beror ju dock på den unika köparen. Smaken är som brukligt som baken... Mitt råd är att satsa på den utrustning du själv vill ha, att välja utrustning för att passa en eventuell andrahandsköpares smak är nog omöjligt att lyckas med till 100%. /J.I |
|
|
Jag tycker framför allt att den är väldigt snygg har själv navi proff men jag tror däremot kanske bara att jag nyttjar hälften utav alla funktioner hur funkar allt detta med apps mm har ingen aning? Kräver det speciella anpassningar? Skulle även vilja uppdatera min har läst något om koder man kan köpa och sedan ladda upp nya kartor via USB. Tycker det låter krångligt bara? |
|
|
Gillar den stora skärmen och den nya iDrive-ratten man får med navin är klart snyggare än den gamla. Tycker det ser lite b ut med en lös navi också, det är mycket utseende jag går på alltså. :) Sen gillar jag att få vägbeskrivningen i HUDen, det blir väldigt lätt att följa beskrivningen. Det nya systemet är väldigt snabbt och känns intuitivt att jobba med, med touchen på iDrive-ratten går det smidigt att mata in adress utan att ta ögonen från vägen dessutom. Eller som nämndes ovan, fixa rutten hemma och skicka till bilen. Matar ofta in rutter som jag hittar utan navi just för att få trafikinformation, det funkar dock inte klockrent i Sverige (men i Tyskland!) på min bil som saknar RTTI. Det är många fördelar, men prisvärt är svårt att säga. M34ever>> Om du har BMW Apps som utrustning så kan du plugga in telefonen med USB-kabel eller snapin-adapter och få tillgång till vissa appar i iDriven istället för att styra dom i telefonen. Sen finns några speciella BMW-appar, typ M lap timer som är rätt fräck (loggar hastighet/varvtal/växelval m.m.). Uppdatera kartor är via USB, för att få uppdatera kartan behövs en FSC-kod som du antingen kan köpa online eller av BMW. Tyvärr tar BMW fortfarande väldigt mycket betalt för det, det är därför de flesta går via nätet där koderna kostar runt 50 USD (inkl karta). Nu håller dock BMW på att lansera fria kartuppdateringar som löses automatiskt av bilen, vet dock inte när det införs i Sverige - vi brukar alltid ligga lite efter. Då behöver man en bil med SIM-kort dessutom, vilket F31 fick först från MY14 om jag inte minns fel. |
|
|
Wiberg Tack du är ju en hejare på detta med BMW navi asså:-) Jag har nog inte BMW APPS tyvärr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.