|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu framstår väl jag som allmänt velig och det står jag för. Har grava problem med beslutsångest :) men man vill ju inte köpa en citron. Visst alla bilar strular mer eller mindre. Men i VW fall så stöter man på mer ofta än sällan skriverier om problem kring dsg, motor och rost. O andra sidan får jag ingen konsis bild av det hela. Verkar finnas två läger, där det ena drabbas precis av alla fel och de andra fungerar prima. Alltid svårt utan hård statistik. Läste dock i Länsförsäkringars maskinskaderapport 2013 att Audi och VW är hårt drabbade av motorskador. Detta gällde bilar 2008-2013. |
|
|
Alla bilar är väl drabbade av motorskador. Vi ska nog inte glömma att merparten av alla motorskador orsakas av föraren, i form av hård körning och slarv med service. Dessutom är det ju så att de som ÄR drabbade har en tendens att skriva spaltkilometer på nätet på olika forum. |
|
|
Min uttryckta åsikt kommer från verkstadserfarenhet. Oberoende verkstad. Bara för att förtydliga. Det finns ett antal olika direkta felkonstruerade motorer / komponenter som rullar på vägarna från en rad tillverkare. Vissa är mer frekventa för att det är en olycklig kombination av antalet sålda bilar och populärt motoralternativ. På senare år (menat senaste 10) är där en rad saker som blivit sämre, inte bara av kostnadsskäl, men i den något frenetiska jakten på milliliter i förbrukning. |
|
|
Det finns ett par konstaterade VAG problem som inte kan förklaras bort dock - Frekventa haverier av DSG7-lådan (dvs 1.6tdi och 1.4tsi, 1.8tsi + ecofuel). Dessa är mest sannolika om du kör med släp eller konstant i stadstrafik (läs taxi eller budbil). - Utsliten kamkedje(spännare?) på 2.4 och 3.2 sexorna. Orsakas vanligen av att man ligger på gränsen, eller över, longlife intervallet. - Galvblåsor på dörrar och bagagelucka, dvs de orsakas inte av stenskott utan dålig lackkvalitet. ------- //Lövet |
|
|
Helt korrekt, de felen går inte att förklara bort. Men drivlinan 2.0 diesel/bensin tror jag inte är mycket sämre än motsvarande från andra tillverkare. Däremot är det riktigt dåligt med galvsläppen, finns inte många Passater som klarat sig undan det. Tänkte själv byta min CC till en ny Passat SC GT 2.0 TSI DSG när det går att beställa årsmodell 2016 - och jag förutsätter att de då fixat lackproblemen! |
|
|
Det håller jag med om. Oljeförbrukning på 2.0t är inget jag skulle låta hindra köp. ------- //Lövet |
|
| Jag har just varit i samma sits då jag var "tvungen" att köpa kombi. Jag var länge inne på att köpa en passat variant, årsmodell -11 och uppåt. DSG-problemen skrämde men då jag senare valde att främst titta efter 170hk dieseln så undvek jag den fällan. Visserligen finns rapporter om (dyrt) strul även med den 6-växlade våtlamell-lådan men inte alls i samma omfattning. Galvsläppen försökte jag ignorera men droppen blev när jag ringde runt till verkstäder, 2 av de 3 auktoriserade verkstäderna rekommenderade mig inte att köpa nämnd passat pga allt strul med dessa (de räknade upp en rad delar som gjorde att bilen stod på verkstaden)! Det är första gången för min del som en auktoriserad verkstad avråder från köp. Tillsammans med de problem mina föräldrar samt kollegor haft med senare (-07 framåt) VAG så backade jag och valde ett annat märke. Knappast helt vetenskapligt men tillräckligt för min del, så bra är den inte... Med det sagt så var 2.0T aldrig aktuell så om det är relevant för den modellen kan jag inte säga. | |
|
Galvsläppen verkar vara slumpmässigt om de dyker upp på VAG. Jag hade nyss en Touran 2011 2.0TDI 140 DSG och den var helt befriad från galvsläpp (åtminstone några som syntes). Hade den bara under några månader och köpte begagnad så jag kan inte säga om något åtgärdats men synliga omlackeringar fanns i alla fall inte. (Väldigt bra familjebil för övrigt men det är en annan diskussion) ------- //Lövet |
|
|
"Oljeförbrukning på många vag 2.0t från årsmodell 09 och upp är rent hemsk. Har haft tiotalet både audi och vw som dricker 1-2liter på 200mil. Helt normalt säger vag, försäkringsbolagen kommer inte att vilja ta emot problemet då de anser (med all rätt) att det är ett fabrikationsfel." Hade en kollega som fick sin oljeförbrukning åtgärdad på försäkringen (med 50mil tillgodo till 10 000mils gränsen, då var han nöjd :) ). Då drog hans Audi över 1l olja/100mil, vilket enligt Audi var för mycket, deras gräns är 1l/100mil, galet! Hela motorrenoveringen gick på 69 000kr, de bytte ut allt ... Ganska konstigt att Audi själva inte erkänner fel och åtgärdar sina motorer, men det är väl mycket billigare att låta sina kunder betala via försäkringen med höjda premier till följd. /MrWIB |
|
| Läste även mycket lång tråd angående omfattande rost på ett Passat forum. Tror jag avstår. Min gamla e46 hade oxå rost på huven precis ovanför vänster framlykta. Men i fallet Passat så verkar hela bilen drabbas. | |
|
Nu är det ju lite "utanför ämnet". Men jag håller med, det är skamligt på gränsen till bluff att vag blundar för problemet med dåliga kolvringar. Vad jag erfar så finns det medel avsatt från tillverkaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.