AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.548

Beg.bilförsäljare är skumma

Sida 1 av 2
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har under en längre tid sökt en ny bil till familjen och äntligen hade jag funnit ett intressant objekt, tyvärr ingen BMW denna gången. Ringer bilfirman och kollar läget lite. Första intrycket av säljaren på telefon va sådär, kändes inte riktigt som han visste vad han sålde. Jag började fråga om vilka däck som följde med bilen. Enligt honom satt det allvädersdäck. Det går inte replikerade jag. Då blir jag tvungen att köpa en uppsättning sommardäck + vinterdäck o fälg. Då får du göra något på priset. Tvärt nej, han vill inte ge med sig. Dagen efter ringer jag igen och frågar om vad det är för däck som sitter på. Han går ut i hallen och konstaterar att det är riktigt fräscha Continental sportcontact, alltså sommardäck. Ok tänker jag det var ju bra, men om jag hämtar bilen då kommer jag bli tvungen att köra olagligt. Varpå han mumlar något om att skaffa fram något jag kan åka hem på så kan jag ta sommardäcken i bagaget. Jag nämner att det minsta som går på denna bil är 17". Han ska undersöka saken. Ok, jag hör av mig senare i veckan svarar jag. Så han får lite tid till att kolla upp. Jag ringer sent dagen efter, inget svar. Ringer två dagar efter vid två olika tillfällen, inget svar. Min vän ringer från sin jobbtelefon o låtsas ringt fel, han svarar. Jävligt oseriöst enligt mig. Vad gör man? Jag vill ju ha bilen. Ska jag ringa från min jobblur? Har även skickat sms där jag skriver att jag är intresserad av bilen och vill göra affär direkt om jag tycker om den. Lämnar mitt nummer om nämner att han ska höra av sig om han vill göra affär. Till saken hör att det är bit att åka för mig oxå, så hade tänkt åka kollektivt o köra hem bilen.

Inget ovanligt bilmärke, men just kombinationen av motor och utrustning gör dem oerhört intressant. Vill inte säga vad det är för bil, då det är den enda på blocket just nu och det blir lätt att lista ut. Vill inte hänga ut handlaren.
3M
718
3MW
E36 Ti
Till att börja med: Du ringer firman och kräver saker, bilen köptes in Beg och säljes Beg så de kan inte slänga på nya däck för att du vill köpa bilen enligt telefon samtal.
Som allt annat, åk iväg dit, kolla på bilen och leta inte saker att pruta på utan diskutera priset på något som verkligen går att diskutera. Bilfirma är oxå mäniskor som vill tjäna sina pengar och jobba, lägger de nya däck på varje bil och renoverar samtliga delar samt lackar om bilen så blir det inte billigt att köpa bil. Folk tror att bara för att bilen står på firma så kan man kräva saker höger o vänster.

Lycka till!
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Min/vår ton mot varandra var inte hård överhuvudtaget. Jag har en bra bit att åka och åker helst inte i onödan, och då vill man ta reda på så mycket som möjligt via telefon. Inget konstigt med det enligt mig. Jag försökte mig på det sedvanliga prutandet utan resultat, inget konstigt med det. Jag är beredd att köpa bilen, det här med att ha vinterdäck när jag kör hem kom inte som ett krav från min sida. Snarare en tanke som slog mig mitt i vårt samtal och som jag nämnde.

För mig ter det sig mer udda och högst oprofessionellt att strunta i att svara på mina samtal, än att jag försöker kolla upp allt så noga som möjligt innan köp. Sandlådenivå helt enkelt.

Tanken är att jag ska åka dit oavsett, så får vi se hur det slutar.
3M
718
3MW
E36 Ti
Hoppas du inte tolkade mitt inlägg fel och riktad mot dig utan det var generellt.
Åk dit och på plats ska du se att det blir helt annorlunda :)

Vad är det för bil föresten, eller vill du inte svära i kyrkan? :D
Det märks på TS/köparen att han är oerfaren. Köparen är alldeles för kräsen och varför skall säljaren sänka priset för just dig? Köp bilen och byt hjul/däck. Det är endast olagligt att framföra bil med sommarhjul om det är vinterväglag och du inte skall besikta bilen. Dvs, I större delen av södra och mellersta Sverige så kan du lagligt köra med sommardäck nu.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Som en tröst kan jag nämna att det inte alltid är bättre hos BMW-handlare!

Jag skulle hjälpa svärfar att köpa ny BMW och i vissa fall fick jag verkligen goddag-yxskaft svar. En handlare norröver som har flera filialer hade inte ens koll på var dom hade bilen. Ibland var den på det ena stället, ibland på det andra och det kunde ändras beroende på vilken säljare man pratade med. Samma dag alltså..... Ibland var den även såld.

Frågan är alltid fri om man kan få hjälp med att få fram nya däckuppsättningar tycker jag. En bilhandlare bör ha ett bättre kontaktnät och kan rimligen skaffa fram nåt snabbare än vad jag som privatperson kan fixa fram själv på Blocket eller motsvarande. Sen att han inte gör det gratis är ju självklart.

Varför skulle man inte få vara kräsen när man köper begagnad bil??? Lite beroende på prisklass så klart. Rent generellt finns det väl inget som säger att man inte kan diskutera priset även på en begagnad bil? Eller betalar du alltid priset som handlaren betalar turbo4ever?

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det väl helt enkelt så att det är något i din attityd, framtoning eller hur du för dig i telefonen som fått säljaren att tycka att du är "en sådan där jobbig en som bara ska pruta och tror att affären blir klar över telefonen" vilket naturligtvis påverkar hans intresse att ta kontakt med dig.

Hade han fått uppfattningen att "det där är en seriös och bra kund" så hade han nog legat på dig mer... Tror du inte det?

Sen kan jag för övrigt hålla med dig om att beg.bilhandlare i allmänhet är lite underliga personer i allmänhet.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kul med diskussion.

Nej, jag är inte speciellt erfaren gällande bilaffärer. Det jag vet är jag alltid har känslan av att ha blivit lurad av bilförsäljare. Angående vinterdäck trodde jag lagen gällde. Dvs. krav på vinterdäck 1dec-31mars?

Det hela visade sig vara ett missförstånd. Säljaren hade sjukskrivit sig. Fick tag på en annan säljare som var väldigt tillmötesgående. Vinterdäck gick att ordna och dessutom upplystes jag om en skada, så jag slapp färdas i 3h enkel resa. Blev ingen affär...än. Han hörde av sig igen o erbjöd sig att fixa skadan om jag bar intresserad av bilen. Jag hade vid det laget gått vidare i tankeprocessen så det blev inget. Men har inte stängt den dörren än. Klantigt eller artigt nog upplyste han mig om att det inte direkt va någon rusning efter den bilen då de flesta föredrog små dieslar nuförtiden.

Nu låter det som jag ska köpa ett monster. Men det är bara en Passat, 2012 med 2.0tsi 211hk + rätt mycket utrustning. Finns knappt några 2.0turbo bensin Passat.

Så just nu funderar jag på om man ska ha Diesel eller bensin. Kör inte mycket max 1000mil/år övervägande kortkörningar vintertid och fler längre sommartid. Ska jag räkna ekonomi så blir dieseln billigare likförbannat. Dock handlar det om typ 1500kr bara.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mm, en annan sak du borde lära dig är att inte vara så kvick att döma andra... För han kan ju t.ex. vara sjuk och borta från jobbet.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Som säljare av en bil, kan jag säga att köpare som gnäller på sånt där, vill jag inte sälja bilen till.

Lägger jag ut bil XXX XXX för 129 000kr, och jag vet med mig att bilen inte har sommar- eller vinterdäck, har jag ju lagt ut den för ett pris som jag tycker den är värd utan sommar- eller vinterdäck.
Oavsett om jag skrivit det i annonsen eller inte, blir jag riktigt irriterad när en köpare ska pruta på bilen bara för att några däck saknas, det är medräknat i priset!

Absolut värsta köparna är de som ska pruta ner precis varje liten skada/fel/slitna däck på bilen, trots att jag skrivit det i annonsen och satt priset därefter. Sen ska de pruta för att de måste åka långt för att åka och titta på bilen.
Åk och kolla på något annat då för h******.

Blä.
Ta det inte personligen, var bara tvungen att skriva av mig lite.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tar det inte personligt.

Lärdom, ja. Var inte så snabb på att döma. Jag är inte perfekt och förivrade mig en smula. Men nu efter man läst så mycket dynga om VW så känns det rätt skönt att det aldrig blev något. Jag har nog blivit bilhypokondriker eller så är allt från VAG skit på riktigt vad vet jag.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jobbar själv som säljare och de som köper beggat är oftast mer oseriösa när msn lagt ner mycket tid och möda, o sedan hör de inte av dig alt tycker att produkten ska vara i nyskick helst utan ett enda märke, samt senaste uppdatteringen mm..

Man lägger oftast ner ca 40% mer i support mot en som köper nytt.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, det är väl så. Det är ju inte direkt så att alla som kliver in på en bilhall är sådana som man vill ha att göra med, och alla som kommer och tittar på en lgh är inte sådana som man vill sälja till, och alla som kliver in på banken är inte sådana som banken vill låna ut pengar till,

...även om den själva tror det...

Men som trådstartaren konstaterar, så är inte alla bilhandlare sådana som man vill köpa av, även om de också själva tror det!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beolab. Att det är mer arbete med begagnat hänger väl ihop med två saker.

1) Primärt privata köpare. De är väl generellt mer arbete även om det gäller en fabriksny bil. Vissa bilar som säljs via företag som personalbil provkörs ju inte ens. Är mer att det dyker in ett mail om att komma förbi en timme och speca den, sen lägga beställning. Speciellt för de köparna som ska köpa en identisk modell som de redan har.

2) En begagnat bil kräver ju mer undersökning än en fabriksny bil som är felfri och är den inte felfri så har köparen garanti. På den begagnade bilen är det ju en del som ska redas ut gällande vilken utrustning den har, skick på förbrukningsdelar, samt service osv. På en ny bil finns ju inte de frågorna. Utrustningen väljer de ju själva.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Tror inte allt med VAG är skit. Däremot så finns det nog en anledning till att just den kombinationen motor/bil som ditt objekt hade är sällsynt, eller så tycker alla ägarna såpass mycket om dem att de inte kommer ut på annons =).
Vår Alltrack DSG6 170tdi från -12 har gått 12500mil utan några problem men ska bytas nu i maj.
Körkänslan och solid känsla lär du ju sakna från e39 om du byter mot Passat. Men vart bär det av? Som "bilhypokondriker" kanske andra märken eller ägandeformer fungerar bättre?

Mvh Thomas
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har god kontakt med olika försäkringsbolag och hos Trygg-Hansa och hos If ligger VAG VW, Audi, Seat, Skoda klart i topp på motorgarantier!

Ca 1 av 2 bilar som säljs kommer inom 4 år att få problem med tändning/bränslesystem.

3:a på listan ligger BMW men då är det ändå långt under VAG.

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Saken är den att VW erbjuder ett jäkligt fint paket i Passat. Men frågan är om man ska utsätta sig för risken ens efter allt man läst. Verkar vara rena rama lotteriet och oddsen är inte till Passats favör.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Anledningen är att det inte sålts många Passat 2.0 T av senare årsmodell, de flesta är dieslar eller motorsvagare bensinare - därav det dåliga utbudet.

Jag betalar tex 4200:- per år för min VW CC 2.0T i helförsäkring (1500mil), kan tycka att den borde vara betydligt dyrare om det var så mycket fel på drivlinan....
da
527
dallev79
525iM Touring -01
I släkten finns en a6 2.0tfsi från 07.Inköptes fabriksny. Inte ett fel och har servats enligt Audis serviceplan. Dvs longlife.

2011 blev 2.0 t inom vw 2.0tsi o fick kamkedja. Det var väl då det blev till det sämre?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av allt detta. Hade liksom bestämt mig, men nu efter alla efterforskningar så får man lite kalla fötter.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Oljeförbrukning på många vag 2.0t från årsmodell 09 och upp är rent hemsk.
Har haft tiotalet både audi och vw som dricker 1-2liter på 200mil.
Helt normalt säger vag, försäkringsbolagen kommer inte att vilja ta emot problemet då de anser (med all rätt) att det är ett fabrikationsfel.

Så av erfarenhet, ska man vara väldigt försiktig med 2.0t.

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Det stämmer att det sägs att 2.0T har viss oljetörst, men det finns alltid 2 sidor av myntet.

Jag har inte fyllt på en droppe olja på min 2.0T -11 (CCZB), då har den gått 4000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.