|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur skall man tolka dessa värden? Det är de nedersta VANOS Einlass och Auslass på bilden som förbryllar mest. Inloppsvärdet är väldigt mycket minus och borde inte utloppsvärdet var ungefär lika mycket plus?? Dessutom undrar jag vad det är för enhet menas? Flöde av något slag antar jag... Eftersom det står ett utropstecken vid einlass värdena verkar något vara fel. För dom som inte kan tyska så betyder: Gebersignale: givarsignal Einlass: inlopp Auslass: utlopp Sollwert: Börvärde Ps. råkade lägga in tråden utan bild och nu fattar jag inte hur, tips någon??? Ds. Mvh Pelle | |
|
Forumbilder.com Kopiera sen in "Direktlänk" Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack Ola! Ursäkta min tröghet... Nu tror jag att jag fått kläm på det. Länk Mvh Mvh Pelle |
|
| Hur ser det ut om du kör? Eller om du varvar lite? Enligt bilden är ju börvärdet och ärvärdet lika så det är nog rätt. Går motorn bra annars? | |
|
Hej! Det är bara decimalerna som ändras när jag kör. Den känns lite slö och jag har en felkod på noxkat aging (30E9) Sporadiska misständningar (som är grövre) och jag tycker mig känna att det är konstant dålig förbränning ( svaga misständningar ). känns i sätet som en svag vibration som även känns i växelspaken. Det är ganska skitigt på kolvtopparna. men lika på alla. Därför är jag lite skeptisk till att det är tändspolar/stift som felar. Är inne på att det kanske är vanos som spökar eftersom det är lika skitigt på alla kolvtopparna. Tänker också att nox katalysatorn inte klarar att regenerera sig för att den blir matad med för fet blandning hela tiden (kört 25 mil i ett sträck i 120 km/h) Om man tittar på denna bilden på Exenter VVT Istwert så ser det inte heller riktigt ut. VVT har ju med vanos att göra så det hela verkar lite mysko. Kanske är någon givare till vanos som spökar? Länk Mvh Mvh Pelle |
|
|
Ja det har du rätt i. Ser inte rätt ut. Har tyvärr noll kunskap i hur vanos fungerar i de nyare motorerna. Men det är inte Valvetronic på den va? Du är säkert nåt på spåren iallafall! |
|
|
nej, N53 är direktinsprutad och har ingen valvetronic, det fick tydligen inte plats om jag har läst på rätt. Det är ju dubbel vanos på dessa också. Istvert är ju ärvärde, så om det inte är någon lustighet med Impa programmet verkar det va nåt som är galet helt klart. Kanske är någon vanosguru här på forumet som har ideer? Slitna o-ringar i vanosen så att oljetrycks styrningen inte hänger med är en tanke... Har gått 19800 mil. mvh Pelle |
|
|
Om man tänker att "olja är billigare än metall" som grund så är frågan: På dessa 19800mil, är oljan bytt enligt intervallen? Kortkörningar, hur ser det ut under oljepåfyllningslocket? Det finns en hel del BMWs med just Vanosproblem. Min högst egna teori är att det delvis kan bestå i grunden av att nedsmutsad olja och koks sakta sakta slaggar igen de minsta oljekanalerna som är känsligast för vilken som helst otolerans som helst. Kan vara att M3 vanosproblemen härrör delsvis från bränna hårt på Autobahn och sen slå av utan körning tio minuter för att kyla ned.. Om det är sotigt på kolvtopparna ger det ju bra vädledning. Prova att demontera stiften t ex, det lär visa något. Jag gissar att OMEGA 907, ett olje och filterbyte inte kan göra så mycket till eller från i detta fallet om du bytt olja på halva intervallet. Lambdor är egentligen förslitningsvara, brukar rekommenderas att byta vid 15-20k mil av de initierade. Går det att mäta livedata på de för att se något? Mvh Asken |
|
|
Hej! All service gjord enligt bok, dock med 3000 intervall. Men jag byter olja /1500 mil och hos bmw /3000 för bokens skull. Jag har visserligen inte haft bilen så länge. Gått 500 mil sedan senaste service, så att det skulle bero på det verkar kanske inte så troligt. Minimalt med kortkörning, även om man tittar på antal mil/år innan jag hade den. Inget gojs på oljelocket Tändstiften ser fina ut Testat funktionen på tändspolarna -ok Kylvätskan ser ren och fin ut och håller konstant nivå Här är lambdavärdena och rough running för varje cyl. tyvärr filtrerat och inga momentanvärden. Ger inte så mycket om det inte är katastrof dåligt. Länk Går på tomgång här Mvh Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.