|
|
|
|---|---|
| Vilken växellåds olja ska jag ha i min e34 525 med zf låda? Står att man ska ha automatlåde olja på etiketten? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>> Står att man ska ha automatlåde olja på etiketten? Nu blev jag osäker, är detta en fråga eller ett påstående? Dvs frågar du om det står på etiketten att man ska ha ATF eller säger du att det faktistk står på etiketten att man ska ha ATF? :-) Eftersom meningen avslutas med frågetecken så utgår jag ifrån att det är en fråga. Nu har jag bara erfarenhet från Getrag-lådorna på E30/E34 (typ Getrag 260/5 och 260/6) och där var ATF den rekommenderade oljan. Kollade för skojs skull i en gammal instruktionsbok till en E34 525i (typ 92-95) och där stod också att det var ATF-olja som gällde i manuella lådor (nu är ju instruktionsboken tokgammal men det verkar vara samma för ZF som för Getrag). Iallafall, för min del så det blev oftast Castrol TQ Dexron III (var faktiskt det man fick om man köpte från BMW). Nu fick de byta namn på detta runt 2005 då Dexron III specen inte längre delades ut, så det blev Castrol TQ DIII. OCh runt 2011 så bytte Castrol namn på många av sina produkter och det nya namnet blev Castrol Transmax Dex III Multivehicle (men det är samma produkt). Castrol TQ Dexron III => Castrol TQ DIII => Castrol Transmax Dex III Multivehicle Denna olja fungerar alldeles utmärkt och byter man typ var 10 000 - 15 000 mil så är det inga problem alls. Finns ju såklart fler märken än Castrol som har Dexron III-liknande oljor. När jag skulle flusha styrservosystemet i min E30 och E34 (de använde praktiskt nog också ATF-olja) och behövde byta i ett par E30-växellådor så köpte jag den semisyntetiska Dexron-III oljan från Biltema (art.nr 369790) vilket fungerade utmärkt. Den oljan användes också när styrservosystemet flushades i Volvo 855. De flesta ATF-oljor är dock mineralbaserade. Castrol Transmax Z däremot är syntetiskt och är ett populärt alternativ. Då den är syntetbaserad så har den lite bättre livslängd och lite bättre kallegenskaper än ovan nämnda mineralbaserade. Castrol rekommenderar även Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90. Gissar på att den är helsyntetisk (så den får samma fördelar med bytesintervall och lågtemperaturegenskaper som Transmax Z). Transmax Z och Transmax Dex III Multivehicle är vad jag förstår produkter inriktade mot endast automatlådor (och manuella lådor som vill ha automatlådeolja). Medans Syntrax Universal Plus 75W-90 är en universiell olja som passar både manuella lådor och slutväxlar (då den har EP-additiv för den högre belastningen denna typ av kugghjul orsakar), gissar på att de tog fram denna olja för att kunder ville förenkla lagerhållningen lite och ha en olja som kunde passa flera applikationer (istället för att behöva ha en olja för lådan och en annan olja för slutväxeln). |
|
Ursäkta sent svar denna etiketten sitter på lådan! Länk |
|
Ok! Ja, men då gäller det som jag skrivit här ovan (hade du tex bytt olja hos BMW så hade de hällt i Castrol TQ Dexron III). Då är lådan inte så kinkig på vilken olja den får, du har ett par alternativ du kan välja mellan (se mitt förra inlägg). |
|
Okej tack! Vilken hade du valt? hur mkt olja ska man ha ? =) |
|
Jag hade köpt (och även gjorde så) den oljan som passar min situation och det som finns enkelt tillgängligt för mig. Se lite exempel nedan vad jag menar med det: * Är det en året-runt-bil och mycket kallt där jag bor, skulle jag gått på Castrol Transmax Z (eller annat märke med samma egenskaper). Om jag aldrig mer tänker göra ett byte, samt att det är en året-runt-bil och mycket kallt där jag bor, då skulle jag definitivt gått på Castrol Transmax Z (eller annat märke med samma egenskaper). * Om jag håller på att beställa andra saker, och denna affär har tex Castrol Dexron III billigt och jag inte bor där det är mycket kallt så hade jag passat på att köpt den oljan. * Om jag hade ett ärende inom Mekonomen, och de råkade ha slut på Castrol Dexron III oljan eller om Castrol Dexron III kostade lika mycket som Castrol Transmax Z så skulle jag köpt Castrol Transmax Z. * Om jag hade ett ärende inom Mekonomen, och de råkade bara ha Castrol Dexron III och jag behvöde den dagen efter så hade jag köpt den oljan. * Om jag hade ett ärende inom Biltema, och de hade 5-liters dunk med ATF-olja och jag ändåså skulle bytt i mitt styrservosystem som har ATF-olja, då skulle jag köpt och använt denna olja. * Om jag planera att byta inom tex 5 år igen, och jag hade ärende på Biltema och de hade ATF-olja, då hade jag passat på att köpa den oljan och använda den. * Om Mekonomen eller den biltillbehörsaffär jag är inne i just nu, har bara Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90, och det är ett vettigt pris - då hade jag köpt den. Osv, osv, osv :-) Oljemängden ja... Uppgifterna på websidan nedan tog jag från Bentley-manualen, där är det 1.2 liter för ZF. Fast enligt de brytdatumen borde du ha en Getrag... Hmmm... Tja, oavsett så är det någonstans mellan 1.0-1.2 liter... Det är alltså ganska lite som behövs. Länk |
Aha, hittade anledningen till ZF/Getrag brytdatumen. När jag kollar i ETK så är det faktiskt så för den nordamerikanska marknaden. Men för den europeiska marknaden så behöll de ZF hela tiden. Men nu är ju Bentley skriven för den nordamerikanska marknaden, så inte så konstigt det står så i den manualen. Nåväl, det är 1.2 liter enligt uppgifterna jag har. Och sen kanske jag får uppdatera den där sidan... |
| Okej kanon då vet jag =) men det är bara att fylla tills de droppar/rinner ur påfylningen va? =) | |
Yes, helt rätt. Se bara till att bilen står/upplyft helt plant - annars blir det fel nivå. Så att hissa upp endast bilens framände och fylla på växellådsolja fungerar alltså inte. TIPS! Lossa påfyllnadspluggen först! Inte så roligt att stå där på lyften med lossad dräneringsplugg och en påfyllnadsplugg som inte går att ta loss :-) |
|
Kanon tack! växellådan är inte på bilen så de ska nog gå lätt att byta =) Det blev Castrol Transmax Z från oljemagasinet.se =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.