AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.103

Ökad bränsleförbrukning med 275/35 R19? Tips på bra däck?

Har beställt en BMW F11 som ska bestyckas med 19" hjul, valet står mellan att ha 245/40 R19 både bak och fram alternativt 275/35 R19 bak.

Då bilen kommer rulla ca 2000 mil per år så vill jag inte ha allt för hög förbrukning.

Någon som vet hur mycket det slår på bränsleförbrukningen att gå upp i dimension bak, finns det andra nackdelar som tex. vattenplaning etc?

Även om jag helst skulle vilja ha Michelin/Pirelli eller motsvarande så har jag fastnat för detta Hankook däck som fått väldigt bra konsumentbetyg:

Länk

Någon som vet något om detta däck? Eller som av egen erfarenhet har tips på något annat? Jag vill inte ha RFT däck...

Jag skulle inte räkna med någon större skillnad mellan 19 och 18-tum så länge du håller dig till premiumdäck.

Mina erfarenheter är att Michelin är de däck som vanligtvis har lägst rullmotstånd, de bibehåller också prestandan när det börjar bli slitna. Som exempel var det ingen skillnad i förbrukning mellan mina 18-tums Michelin PS2 och 17-tums GY på min E91.

Jag har också haft Conti SC3 men har inte varit lika nöjd med dessa - främst då jag tycker de slits snabbare, tappar prestandan fortare och har högre rullmotstånd än Michelin.

På min X3 F25 hade jag 19-tums 275 däck bak och 245 fram. När jag jämförde förbrukningen med mina 17-tums vinterdäck (225 runt om) så gick förbrukningen ned med ungefär 0,5L/100km. Dvs från ca 7,2L/100km till 6,7L/100km från att gå mellan 17 till 19.

Hankook Evo S1 är bra däck, själv tycker jag merkostnaden till Michelin är värt det, just pga att de bibehåller prestandan länge. Nu kör jag iofs 3000mil per år och hade kanske resonerat annorlunda.

Edit: "...om jag kört kortare sträckor" skulle förra inlägget avslutas med.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Har kört flera omgångar S1 på Saaben de senaste åren, grymt bra däck. På BMW :n åker jag Goodyear F1 Assymetric 2 och är väldigt nöjd med dessa också, dock kan jag inte säga så mycket om livslängden.

Livslängden är inte bland de bästa på S1 men ett riktigt bra bett i både vått och torrt.
Det får nog bli 275 brett bak och 245 fram.

Kollade lite på Michelin/Good year, det skiljer så pass mycket i pris att man isåfall får ta att det är lite högre slitage. Å andra sidan så har jag hellre Good year/Michelin så vi får se.

Tack för era svar!
Hej,

När jag läser 5 seriens katalog så står det "245/40/19 bak för Touring" och "275/35/19 bak endast för Sedan".

Funkar 275 bak för touring xdrive?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.