|
|
|
|---|---|
|
Ska till sommaren till Florens med omnejd och har tänkt att hyra bil ett par dagar. Har ni erfarenhet av bra och seriösa (och oseriösa man skall akta sig för) biluthyrare där? | |
|
Iofs en del år sedan men jag har hyrt bil en gång i Florens och valde att göra det på flygplatsen via Avis. Annars är min rekomendation att undvika mindre firmor och istället hyra bil via de etablerade bolagen (Sixt, Avis, Europcar, Hertz etc). Ofta ingår rätt försäkringar eller GPS och blir det något strul i efterhand är de vettiga att ha att göra med. Den eventuella merkostand är väl värd pengarna anser jag. Finns ju många olika rabatter och erbjudande just nu hos de stora bolagen om man bokar hemmifrån. |
|
|
Hyrt bil i Italien många gånger och alltid via autoeurope. Aldrig några problem då de bara har de stora bolagen. På Hertz är det viktigt att registrerad förares kontokort är använt vid bokning/ köp. Jag tycker personligen att europcar är bäst. EB |
|
|
Sommaren 2012 hade vi en familjeträff i Arrezzo, dit äldste sonen tog sig via flyg till Florens och sedan hyrbil. Bilen hade vid mottagandet en oregistrerad(?) skada, som vid återlämnandet naturligtvis "upptäcktes". Sen tror jag att man ville ha hyran betald två gånger. Minns inte allt själv, men nu när jag länkade denna tråd till honom, kom svaret prompt: "Ja AutoEurope kan brinna i helvetet - konstruktivt, nä - sant, ja." /Lennart |
|
|
Låter oseriöst! I princip varenda gång jag hyrt bil i Europa de senaste åren (ett tiotal gånger) har uthyraren påpekat att det finns skador på bilen INNAN utlämnandet. det är liksom mer regel än undantag i sydeuropeiska länder :-) |
|
|
Kolla på tripadviser eller liknande hur bolaget funkar just där man hyr. Att man hyr av Avis, eller Hertz betyder inte alltid så mycket när man kommer till mindre städer i södra europa eller andra konstiga ställen i världen. Köper man inte till den dyraste försäkringen innebär det i princip alltid att det kommer bli bekymmer i efterhand gällande skador eller annat, det är min erfarenhet. Vad jag förstår så lever de här lokala filialerna till stor del på merförsäljning; bilbarnstolar, gpser och framförallt försäkringar. Bäst erfarenhet totalt sett både i Europa och andra sidan atlanten har jag haft av Hertz. |
|
|
Jaha så kan det vara, lenwib. Jag tänker inte försvara autoeurope på nåt sätt, men den som inte kollar bilen innan man åker från hyrplatsen bör nog tänka sig för en och annan gång;) Sen är det så att om man bokar en bil så betalar man i förskott om man sedan bokar om så måste man betala även den bokningen då man inte kan föra över pengarna från den första bokningen. Annars är det väl som vanligt. Tuta och kör. EB |
|
|
Har även hört av andra att italiernarna kan vara lite luriga att ha att göra med när det gäller biluthyrning och era kommenterar verkar ju bekräfta detta, tyvärr. Lite tråkigt att det ska behöva vara så men det är åtminstone bättre att vara medveten om det och ha det i bakhuvudet och som ni rekommenderar ta någon av de större firmorna för att slippa eventuella tråkigheter. Kristoffer_L: Har du koll på rabatterna. Är det något man får "automatiskt" eller ska man boka via speciella hemsidor och få rabattkoder eller dyl? |
|
|
Alla hyrbilar är i ganska risigt skick i Italien, även hos Avis. Jag har hyrt bil varannan vecka i Italien senaste året och fick nästan varje gång en skitig halvsunkig bil från Avis, där många småskador inte var noterad. Gick alltid tillbaka i början och bad dem notera skadorna, men efter et tag gav jag upp, då de inte verkade bry sig. Vet dock att mindre uthyrningsfirmor i Italien kan vara duktiga på att kräva pengar för dessa repor, som de menar du har gjort. En annan sak du måste vara MYCKET uppmärksam på i Italien är när du kör i ständerna. I de flesta stora städerna, har man en form för biltull (Zona Traffico Limitato (ZTL)). Det är en trafikzon som endast ger bilar med tillstånd rätt till att köra in zonen, detta för att begränsa antalet av bilar i städerna. Kör man in i dessa zoner fotas nummerskylten och du kommer få en bot på €100 pr gång du kört in, och en avgift på ca. €40 av uthyrningsbolaget för att skicka dina uppgifter vidare till polisen i Italien som skickar böterna. Se därefter skyltarna i mitten av städerna. Står det ZTL Libero är det OK att köra in (typisk efter kl. 20.00). Många turister har gått i denna fälla, och även fast jag tyckte jag hade bra koll på det, efter så många mil i Italien, fick de mig en gång också... |
|
|
bluetrain: Både och, du får kolla runt en del och se vad som funkar för dig. Men ett tips är att kolla lite olika kanaler som Mastercard/Eurocard/AMEX eller tex ICA - eller ibland via din bank eller SAS Eurobonus. Det kan vara förbehållet vissa datum och modeller men det brukar löna sig att kolla runt lite. Jag kan hålla med om att vissa bilar kan ha småbucklor eller andra parkeringskador i Italien och andra sydeuropeiska städer men de brukar som regel vara fräscha invändigt så jag håller inte med om att allt är skit. De gånger jag hyrt via Hertz eller Avis har jag aldrig fått en skitig bil. Nu har jag iofs främst hyrt i större städer i Italien men Florens som det handlar om i denna tråd är ju en relativt stor stad i de norra delarna som ju inte direkt kan likställas med hur det ser ut söder om Rom... Bra tips att hålla koll på deras city-tullar. Har en dansk kollega som efter tre år fick ett krav + extra avgifter på sammanlagt 200EUR att betala... |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
jag har hyrt bilar i massa konstig länder och jag skulle säga som många sagt.. Italien är luriga.. Mitt tips till dig och alla andra såklart är att foto hela bilen. fram, bak sidor mm. Det är rätt skönt ha allt på bild när de börjar bråka om att du gjort saker. |
|
Just tipset att fota bilen innan man åker iväg är rätt bra. Jag har tagit den vanan till mig även i USA, där jag vid ett tillfälle fick uthyrarens utlämare att peka på en skada med ansikte i bild. Italien är lite speciellt, men de stora firmorna är ganska okej. Ta med egen GPS eller hyra är en smaksak, men handlar det om en vecka så hade jag hellre haft med en egen GPS. Både för att man vet hur det fungerar och att man slipper råka ut för att uthyraren skall byta språk och grejja. Jag har satt ihop ett paket med dashcam och GPS som jag har när jag reser i europa. Ger "Peace of mind" om något skulle hända och man skall förklara sig för en bitsk Carabinieri som definitivt inte snackar Engelska Sen är ju Italien som östeuropa att köra i.. Full fart och klart varierad kunskap hos omkringåkande. //Anders |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
amullo, utlämare på bild, pekande.. Dit har jag inte kommit ännu. Ofta när man hyr i tyskland mm på flygplaster är ju bilen långt från uthyrande. Men det ska jag försöka få med också någon gång :) Dashcam har jag missat, det lär jag fixa till mitt resekit. Iof kanske man kan få GoPro kameran att funka som dashcam. |
|
För dem som funderar på hyrbil i Italien (och Florens i synnerhet) kan jag numera dela med mig av egen erfarenhet som kanske kan vara till hjälp. Hyrde via Auto Europe och då Europecar. Ville ha cab (fiat 500 eller motsv) och då var Europecar klart billigast. Tog med någon extraförsäkring för att slippa ev hög självrisk vid skada. Hade kallt räknat med det värsta men när jag kom för att hämta (flygplatsen) så var det inga konstigheter. Bilen var superfräsch och allt gick smidigt. Även återlämning var inga konstigheter. Tog dumt nog inga kort på bilen när jag lämnade in så jag hoppas det inte biter en i nacken sen... :) |
|
|
En bekant råkade ut för en onotera skada UNDER bilen. Han hade fotat och filmat hela bilen, men inte fram under ("hasplåt"). Italienarna är ena riktiga djävlar på hyrbilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.