|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min e39 från 01 har fått plötsligt problem med servon och jag har sökt en massa men hittar ingen tråd där problemet har varit likadant. Bilen i fråga har gått 28 000 mil. Servon fungerade bra tills jag i och med ett stolsbyte råkade få bilen sur. Efter att ha läst här fick jag tips om att torka stiften, ladda batteriet och köra på startmotorn 3x20 sekunder med vila. Sagt och gjort, fick fart på bilen, tack så mycket för att detta underbara forum finns! Men innan jag gjorde detta så improviserade jag tyvärr på egen hand varpå jag fick bilen helt urladdad och provade även att bogsera igång bilen, i och med bogseringen gjorde jag en 180 graders (med fullt rattutslag) vändning åt vänster. Vilket kanske har något att göra med problemet med servon eftersom det felet också bara uppstår när jag svänger åt vänster, och har läst om att när man bogserar avstängda bilar så kan det komma luft i servosystemet. Efter jag fått igång bilen märkte jag att servon gick trögt åt vänster och ett rasslande ljud uppstår. Man hör det bäst inne i kupén, jag ska länka film till youtube så fort den kommit upp. Ljudet hörs inte lika väl utanför med öppen huv, eller om motorljudet överröstar "rasslet" från servon. Men servon fungerar klockrent (som innan) åt höger?!? Tyst, mjukt, lätt och utan ryck. Medan det åt vänster går trögt (skulle säga nästintill 0 servo). Ibland när det gått fort in i en rondell och jag svängt vänster har jag känt att det släpper efter lite och det känns som att servon fungerar även åt vänster. Men det är kanske 2 gånger av 10. Jag kollade nivån servoolja, det var under stickan men inte slut. Men kan tänka mig att luft sugs in ibland med tanke på att det lär skvalpa rätt bra under vissa körningar. Jag fyllde på med CHF 11s olja (vilket det står på locket), sedan svängd jag fullt ut åt vänster 2 gånger och åt höger 2 gånger, med öppet lock och motorn igång, nivån var dock oförändrad före och efter. För jag har för mig att det är så man luftar, men det blev ingen skillnad. Går fortfarande lika bra åt höger och dåligt åt vänster med rasslande ljud. Tacksam för all hjälp jag kan få! Tycker det är konstigt att det kom så plötsligt och att servon fungerar klockrent åt ett håll. Därför är min teori luft i systemet i och med bogseringen 180 grader åt vänster (med fullt rattutslag). - till det rasslande ljudet, youtube | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.