|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen inne på så kallad förbesikning idag på BMW. De från verkstaden ringer och säger att handbromsen inte är 100% och prata runt om att riva ner bromsarna. Jag kan inte svara på grund av att jag är på en presentation på jobbet så när jag ringer upp verkar de inte speciellt intresserade v tt titta på felet. Hämtar bilen och får vaga kommentarer om att handbromsen är svag (den tar högt upp). Jag kan dra den 8-9 klick. Jag använder i stort sett aldrig handbromsen på vintern förattden inte ska frysa då jag någongång på andra bilar rivit loss beläggen. De säger på BMW att hadbromsen är självjusterande och att de gjort nåt slags försök men det gick inte att få den bättre. Jag har hela tiden känsla av att de driver med mig eller att de internt driver med kundmottagarna. Jag frågar vad det skulle kosta att åtgärda oh får ett pis på 8000:- för byte av backar, skivor, belägg. Beläggen skal enligt färddatorn bytas om 480 mil. Det är dock cirka 5mm kvar av beläggen. När jag nu kollar upp vad ja skall göra åt saken ser jag att det verkar finnas en justeringsskruv som på en rad andra bilar jag haft... Nr 3 i figuen. Länk Kan någon beskriva arbetsgången och om det är något speciellt med E91 xdrive -12 så vore jag tacksam? Vet någon om det är några anda hemligheter med en E91 xdrive som jag bör känna till innan jag gör dett? cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" | |
| Den justering som sitter på backarna, justerar man med mejsel när man monterar tills skivan går trögt. Sedan släpper man 2 kugg, men där tror inte jag du behöver justera, utan det är inne i bilen man justerar. Dra upp överdraget på spaken, sitter klipps där fram, drag bakåt och upp. Där har du två muttrar som justerar och går inte dom skruva mer då får man byta. | |
|
Självjusterande i den mån att du gör följande: Kör sakta framåt samtidigt som du drar/pumpar med handbromsspaken försiktigt..du kommer att märka om den justeras och tar tidigare (färre klick)! Om så inte är fallet får du göra ett ingrepp enligt ovan. Mvh |
|
|
Man kan inte bara justera vid spaken. Muttern vid bromsbackarna måste också justeras... /Jonas |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ett tips där: Det räcker inte bara med "tills skivan går trögt". Man har inte moment nog i händerna/skivan att få den faktiska indikationen på när handbromsen börjar "ta". Mycket vettigare upptäckte jag, att montera hela hjulet lite snabbt med bara ett par bult, och snurra detta. Man får bättre känsla för när handbromsen faktiskt tar med relevant kraft. /Anders |
|
Vad är det som justerar sig själv om det är självjusterande? Jag ser inga delar på själva bromsen som gör det (man kan dock manuellet juster isär anligget för bromsbackarna). Då återstår handbromsspaken- kan det finnas något här som har förmågan att justera sig? Ska riva isär bromsarna i morgon. Då vet vi med säkerhet... cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
här har du 2 länkar, Länk Länk |
|
|
Tack för bra demo länkar. Har en 118d, hittade kuggen kl: 01:00 på vänster bak. Men på höger bak så hittade jag den inte. Snurrade minst 10 varv och lös med liten lampa och kände med skruvmejsel. Vilken klockslag är den på ? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Nu är ju detta Länk visserligen också vänster bak på min, men..hum.. höger ska väl sitta likadant fast tvärtom (har tyvärr ingen bild) så det borde innebära kl 11 då? /Anders |
|
Eller 7:00 ? Eller samma 1:00 ? |
|
|
Vill minnas att den sitter "kl 11" på höger sida. Jag justerade enbart bak i trumman ej i kupén. Var lite annorlunda där än på E46 som har en mutter till var vajer. På min E91 så finns där nåt form av fjäderpaket som jag inte vågade röra. Tror dock att backarna även börjar bli slitna då de sätter sig. Mao behöver jag backa lite så att de släpper helt innan jag kan köra framåt. // Jonas |
|
| Testar imorgon kl 11:00 kl 11:00 =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.