AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.076

Batteriet laddade ur, nu startar inte bilen.. e39-00

Mo
1
Molinder
316i e36 -98
320i e36 cab -99
523i e39 kombi -00
520d F11 kombi -11
Har en gammal e39 som jag fick i inbyte från min bror. Hade inte använt den på ett tag vilket gjorde att batteriet laddade ur. Nu när jag skall ha igång den så kan jag inte få den att starta.... Har startat jättefint innan batteriet laddade ur.

Har försökt:
Ladda batteriet.
Starta med ett annat batteri bredvid, fullladdat. Både direkt på bilens batteri och i motorrummet.
Starta med hjälp av annan bil, via motorrummet.

Har provat med 3 olika startkablar, varav ett par helt nya. Batteriladdaren är helt ny.

Alla lampor och annan "synlig" elektronik fungerar som den skall när jag kopplat på annat batteri. Är så säker jag kan bli utan att ha mätt något att den får tillräckligt med ström. Men den klickar snabbt när jag vrider nyckeln.

Vad kan ha hänt när den blev strömlös som gör att det inte går?

Nån spärr som gått in?

Skall tilläggas att den stått ca 2 månader bara och startats till och från i början, men inte körts. För att sedan till slut som sagt ladda ur.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Min teori är att ditt batteri är defekt och tar inte laddning och att de startkablar du använder är för klena vilket resulterar i "klick, klick". Prova att köra dubbla startkablar.
Mina e39:or kräver grova kablar för att det ska fungera att kabla.
Jag fick vid ett tillfälle stoppa två bilister för att få tillgång till dubbla par startkablar...de såg mycket förvånade ut ;-)

Ovanligt med att startspärr slår till på e39. Om det har hänt behövs ett bra diagnosverktyg för att synca bilen igen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Olas svar är helt korrekt. De flesta startkablar har alldeles för klen area, även om de ser grova ut på isoleringen...
Om inte ditt batteri är friskt och tar laddning så kan du uppleva detta även med synbarligen "bra" startkablar.
Har sett detta flera gånger, inte bara hos BMW, klickande solenoider beror just på att spänningen sjunker långt under 8-9V just när startmotorn skall till att börja snurra, allt släpper och drar in igen, klick-klick-...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.