AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.945

Batteri problem/tjuvström

bu
8
bullen_freden
BMW 750 iAL 1998
Hejsan:! Har ett problem med min 750iAL från 98
Batteriet har varit lite surt till och från nu i vintern. Men min fråga är finns där två st batteri i dom eller bara det i bagagelyckan. Vad jag lyckades läsa mej till i bruksanvisningen så vart där två. ( Mina tyska kunskaper begränsade mig för att varar helt säker.
Hej,
Jag vet inte hur man kan se om det skall finnas två batterier. Egentligen borde det väl bero på vilken utrustning bilen har.

På min bil finns det två, och på en annan 750iL av ungefär samma årgång var de också två.
De sitter ovanpå varandra t h bak i bagaget. Det ena, större och underst, gäller som startbatteri. Det övre kallas systembatteri och skall stå för alla andra funktioner. de laddas via separata ledningar från generatorn. Battererna skall samverka via en dosa (á ca 30kkr) som skall se till att inget av dem går slut före det andra. Fast där har jag anledning att tvivla på den faktiska funktionen.

Men, för att komma till sak, om det är så, att din bil *skall* ha två batterier, har någon gjort en rejäl fulkoppling där bak. Det borde i så fall synas.

/Lennart
bu
8
bullen_freden
BMW 750 iAL 1998
Okej, tack för svaret. Jag hittar dock inte mer än ett batteri, till höger bak. Ett stort och långt batteri. Finns inget ovanför. Och det ser inte ut som där är ful kopplat någon stans heller. Men i
bu
8
bullen_freden
BMW 750 iAL 1998
Jag lyckas tyvärr inte hitta varken någon edit funktion här på forumet eller posta bild funktion. Så jag kan tyvärr inte visa bilden/ texten i min användarhandbok där det står. Men jag lyckades ladda ner en Eng språkig variant och där står det följande

Battery installation location, BMW 750iL
Two batteries are instelled in the BMW 750iL. They are located in the luggage compartment behind the right side trrim panel
Hej,

Den här pdf:en är allmänt intressant och särskilt sidorna 26 och framåt. De behandlar två-batterisystemet och visar åtminstone en bild på hur installationen ser ut i verkligheten men också en principskiss av funktionssättet. Bra läsning, kort sagt.

Länk

Att två batterier behövs, beror på att den elektriska uppvärmningen av katalysatorerna tar mycket kraft, sägs det bl a.

Vidare kan du söka på "Battery" på e38.org. Första träffen ger en beskrivning hur någon har efterinstallerat ett andra batteri. Bilderna kan tjäna som jämförelsematerial med vad du har idag.

/Lennart

Edit: PS Om du loggar in i forumet, fast jag vet inte man måste vara Poweruser för det, blir ditt inlägg redigerbart i efterhand, som jag gör nu. Bilder måste du lägga upp på någon websajt och länka till. DS
bu
8
bullen_freden
BMW 750 iAL 1998
Tack så jättemycket Lennart för ditt svar. PDF, du länkade till vart mycket intressant läsning. Och det stämmer nog att man måste vara poweuser för att både kunna editera och länka. E38.org hade jag inte en aning om att den fanns, men det vart en mycket intressant sida den ochså, så tack för alla tips. Så för att komma till min fråga, vad jag förstog så skulle det andra batteriet vara monterad på en "svinarms konstroktion" ovanför det första stora batteriet. Vilket det inte är. Det finns bara det stora långa ovanför bakhjulet. Men om det är något eftermarknads koppleri vet jag inte. Vad jag kan se så ser det inte ut som att där någonsin har finnits mer än ett batteri. För utformningen på själva "lådan" eller vad man ska säga är en tajt fitt.
Men stort tack iallafall för erat engagemang.
Hej igen,

Att länka kan du göra oavsett. Kan du inte logga in med dina registreringsuppgifter? Det kostar ju inget att försöka, åtminstone.

För att komma tillbaka till batterifrågan, tror jag ändå att din bil kanske är en tidig 98, som ännu inte fått det modernare katalysatorsystemet med el-uppvärmning. Detta infördes fr o m 09/98 (= min bil) och dessa bilar får då modellår 1999.
Bifogar länk till bild på mitt katalysatorsystem. Länk

Det är lurigt det där med exemplar i modellskarvar. Att din handbok talar om en annan batteriuppsättning/ett annat katalysatorsystem än din bil har, tyder kanske på att handboken är en för senare modell?

Men till att börja med kan du ju kolla hur kattarna ser ut. Strömförsörjningen till de elektriskt uppvärmda är väldigt iögonenfallande. Ganska grova kablar och tydligt utstickande isolatorer.

/Lennart
Hej igen,

Frågan om tjuvström har vi inte behandlat :-). Men om du söker på forumet, hittar du många anvisningar.

Sen har du den här utmärkta artikeln på en även i övrigt bra sajt: Länk

/Lennart
bu
8
bullen_freden
BMW 750 iAL 1998
Åter igen tack. Ja tyvärr vet jag inte om det är en tidig/sen 98´a. Men jag ska kolla upp kattarna idag. Ska faktiskt in och besiktiga bilen idag, vilket ger mej en ypperlig chans att få en titt under bilden. Vad jag lyckats förstå på alla PDF förra ägaren har skaffat med utrustnings listor på just denna bilen med det VIN nummer, som vad jag förstår är unikt.? Så är bilen en 1997-09-02 års modell, men i reg beviset står det 98.
Hej,
Jo, så funkar det också på fler bilmärken. BMW började tillverka 1998 års modell i september 1997. (Min bil, tillverkad 1998-09-09, räknas som 1999 års modell.)

Men det betyder, att du inte har el-uppvärmda katalysatorer och alltså inte heller skulle ha haft dubbla batterier. Detta kom just 09/98.

De sju sista tecknen i VIN är unika för varje bil. T ex GK12345.

Hoppas att det gick bra hos besiktningen!

/Lennart

bu
8
bullen_freden
BMW 750 iAL 1998
Det är så trevliga att vända sig till personer som har mer koll på allt än sig själv. Man lär sig alltid något nytt, tack.
Och när vi ändå har tråden igång så, besiktningen gick hyfsat bra jag vart bered på mer. Airbag lampa lyser och Styrled vänster inre glap. Airbag lampan kan jag nog finulra ut själv, antagligen glappkontakt under stolen, Men inre stryled hittar man bra och billigt och är det svårt för en som har skruvat med bilar förr att byta ?
Hej,
Halv-grattis till besiktningsresultatet då! ;-) Det kunde, kan alltid, vara värre.

De inre styrlederna är en del av styrstaget, som måste bytas i sin helhet. Nr 10 på bilden.
Länk

Jag minns inte längre hur trångt det är. När jag bytte på min förra bil, var det i samband med byte av allt annat som slits i upphängningen. Det gav kanske mer svängrum. Nr 11 resp 12, styrstagsändarna, sitter gängade på nr 10, kanske 7 cm. Om allt är välrostat, kan det bli jobbigt att få isär. Kostnads- och smaksak: byta nr 11 och 12 samtidigt? Förenklar nog rätt mycket, för du måste ändå lossa dem helt. Dessutom ger det dig en möjlighet att ställa in totallängden på det nya paketet ganska exakt, så att du i princip kan hoppa över hjulinställning efteråt. Jag lät göra en fyrhjulsinställning efteråt, men det visade sig vara bortkastade pengar - hjulen stod redan rätt.

Hur som helst bör du se till att ha en bra kulledsavdragare för jobbet. Något som får plats och inte är något Biltema-skräp (fattar inte hur de får sälja sånt, som jag haft sönder utan att ens ta i).

Airbaglampan KAN visserligen ha tänts av det skäl du anger, men mitt tips är nog snarare sensormattan i passagerarsätet. Kostar skjortan men ersättes lämpligen med en fejk enligt Länk
eller färdigköpt för t ex 195 kr inkl frakt. Länk

Om du tänker behålla bilen länge, kan det vara ett gott råd att skaffa en OBD-läsare och en diagnosutrustning, typ BMW Scanner, som också släcker felkoder. Om du t ex tror att du löst problemet med airbaglampan och sedan betalar en verkstad för att släcka lampan och den sedan tänds igen för att du missat felet, är BMW Scanner i princip betald. Och du kommer fortfarande att ha mycket glädje av utrustningen, för felfri blir bilen aldrig... ;-)

/Lennart
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Bullen köp OLA Os bmw scanner sök på blocket kanon bra
bu
8
bullen_freden
BMW 750 iAL 1998
Tack så jätte mycket för alla tips och info Lennart, då har varit till stor hjälp. Speciellt alla bilder och texter du har länkat till. Det vart sensormattan jag menade när jag skrev, gick lite fort och formulerade mej lite dåligt. Men har förstått att det är ett rätt så vanligt fel på just BMW. Det tog en stund innan jag förstog att det vart just hela mitten delen (nr 10 på din bild) När dom sade inre styrled. Man iallafall både mitten delen och dom bägge yttre, nummer 10,11 och 12 är beställda. Jag hade tänkt att behålla bilen så länge jag kan för i övrigt så är den i nästan mint condition. Så en felkods läsare osv är nästa inköp.
Från det ena till det andra, vilka hutlösa priser dom tog för just mitten styrdelen och dem yttre, jag kollade först runt på Rigo bil, bend bil, mekonomen och bsr. 2350:- för bara den mittre delen och 920 för dom yttre. Men efter lite googlande så hittade jag dom på Misterauot för 820:- respektive 220:- för dom yttre.
Åter igen tack, Speciellt till dej Lennart .
Väl bekomme! Jag tycker att det är viktigt att dela med mig av den lilla kunskap jag har, när den verkar kunna göra nytta. :-)

För framtida reservdelsköp rekommenderar jag ebay.de resp ebay.uk.com.
Men sök också inlägg på "reservdelar" i "alla forum" här på AP. Bl a hittar du då den här diskussionen, som ger en del goda tips på var du skall handla. Länk

Vad det gäller t ex framvagnsdetaljer, finns det en uppsjö och det är nog inte så lätt att hitta något som är både billigt och bra. Många här satsar på lite dyrare märkesprodukter från kända tillverkare och leverantörer till bilindustrin, ganska säkert för att de bränt fingrarna på alltför billiga grejer någon gång.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.